Du « public journalism » au « journalisme citoyen »; From public Journalisme to civic Journalism
In: Questions de communication, Heft 13, S. 71-88
ISSN: 2259-8901
23309 Ergebnisse
Sortierung:
In: Questions de communication, Heft 13, S. 71-88
ISSN: 2259-8901
In: Sociology compass, Band 13, Heft 6
ISSN: 1751-9020
AbstractThis article is an introduction to "cultural journalism," a specialised type of professional journalism that covers and debates the broad field of arts and culture. The article points to some of the research traditions that have engaged with the news media's coverage of arts and culture and inspired contemporary cultural journalism research, among them cultural sociology and the sociology of journalism. Furthermore, the article outlines the institutional roles and epistemology of cultural journalism, which in several respects differ from dominating normative conceptions of Western journalism. At the same time, the article shows that contemporary journalism shares many similarities with the approaches found in culural journalism, such as interpretation, emotionality, and subjectivity. Finally, the article points to important future paths for cultural journalism research, including comparative perspectives and the political dimensions and potentialities of cultural journalism.
In: Conflict & Communication Online, Band 6, Heft 2
In: Conflict & communication online, Band 6, Heft 2, S. 10
ISSN: 1618-0747
"Der Aufsatz argumentiert gegen die präskriptiven Vorstellungen des Friedensjournalismus; insbesondere gegen seine exklusive Natur und den Versuch, sich als eine neue Orthodoxie zu verstehen; und beschäftigt sich zu weiten Teilen mit der Kritik der Arbeiten von Jake Lynch und Annabel McGoldrick, wie sie 2005 in Buchform sowie in ihren früheren Reporting the World-Schriften veröffentlicht sind. Während Lynch & McGoldrick alle anderen Arten der Berichterstattung als 'Kriegsjournalismus' verdammen, der zugunsten des Krieges verzerrt sei, hält der Verfasser dagegen, dass Friedensjournalismus das Gegenteil von Qualitätsjournalismus ist. Viele der Argumente des Friedensjournalismus sind aus den Arbeiten von Johan Galtung abgeleitet, der die 'Kriegsjournalisten' beschuldigt, über Krieg in geschlossenem Raum und geschlossener Zeit, ohne Kontext und unter Vernachlässigung von Friedensinitiativen zu berichten und Kriege 'undurchsichtig/ geheim' zu machen. Insbesondere fordert Galtung von Journalisten, die Suche nach Friedensvorschlägen zum Teil ihrer Mission zu machen, die als etwas Kleines, unterhalb der Wahrnehmungsschwelle Liegendes beginnen mögen, dann aber von Politikern aufgegriffen und übernommen werden können. Die Antwort des Verfassers darauf ist klar und einfach: friedensstiftende Politiker zu kreieren ist nicht die Aufgabe eines Reporters. Er betrachtet die traditionellen journalistischen Methoden als Versuch, durch Objektivität zur Wahrheit zu gelangen, auch wenn eine perfekte Wahrheit unerreichbar ist; und kommt zu dem Schluss, dass ein alltäglicheres Verständnis von Wahrheit, 'Wahrhaftigkeit' dennoch handhabbar und immer noch (nach Thomas Nagel) von Wert ist. Nagels Darstellung hat den Vorzug, dass sie zugleich erklärt, warum Praktiken wie Friedensberichterstattung dafür prädestiniert sind, weniger objektiv zu sein als andere: 'weil sie sich zur Übernahme einer bestimmten Perspektive verpflichten'. Der so genannte Journalism of Attachment hat Journalisten dazu verleitet, angesichts der Gräuel von Bosnien Unparteilichkeit und emotionale Distanz über Bord zu werfen und in ihrer Berichterstattung Partei zu ergreifen. Seines Erachtens könnte das Festhalten an Objektivität ein nützliches Mittel gegen den Relativismus dieser Journalisten sein. Der Verfasser schließt mit einer detaillierten Betrachtung zweier Fallstudien, Kosovo und Nordirland. Die Lösung der Probleme dort ist in einer besseren Anwendung der bekannten Werkzeuge zu suchen und nicht in einem neuen Werkzeugkasten. Im einundzwanzigsten Jahrhundert hat sich die Welt von der Clausewitz'schen Vision des Krieges als Fortsetzung der Politik mit anderen Mitteln dahingehend weiterentwickelt, dass diplomatische Lösungen herkömmlicher Art ebenso wie konventionelle Armeen schlechte Chancen haben, der aus asymmetrischen Konflikten resultierenden Bedrohung zu begegnen - 'Krieg inmitten der Völker' ist der neue Slogan. Die Werkzeuge des Reporters müssen geschärft werden, nicht geändert." (Autorenreferat)
In: Stat & styring, Band 22, Heft 2, S. 44-45
ISSN: 0809-750X
In: The annals of the American Academy of Political and Social Science, Band 28, Heft 1, S. 38-57
ISSN: 1552-3349
In: Journalism quarterly, Band 69, Heft 2, S. 266-272
Emphasis in mass communication is changing from the transportion of information to its processing. New technology and the demands of a pluralistic society are straining traditional journalistic values and creating a market for new forms of specialization. Neither traditional journalism nor traditional journalism training is likely to be adequate to meet these demands. The marketplace is demanding — and will inevitably get — a basic paradigm shift.
In: Journal of applied journalism & media studies, Band 7, Heft 3, S. 569-574
ISSN: 2049-9531
Abstract
Danielle Batist is a freelance journalist and editor who embraces an entrepreneurial and positive approach to journalism. She has lived and worked in several countries around the globe. In the fifteen years she has been working as a journalist, she has developed an interest in social change, which she pursued in her work as the editor of the International Network of Street Papers (INSP), reaching six million readers in over 40 countries, and which underpins her current focus on 'Constructive Journalism' – a project she co-founded in 2014. Drawing on a variety of behavioural and audience studies, constructive journalism can be defined as 'as rigorous, compelling reporting that includes positive and solutionfocused elements in order to empower audiences and present a fuller picture of truth, while upholding journalism's core functions and ethics' – in other words, an approach that attempts to bring positive elements to conventional reporting. By using a 'wellbeing' model of the world instead of a 'disease' model, stories about what is working – rather than just what is broken – become part of the news eco-system. Last year, Danielle got involved in the re-launch of Positive News, founded in 1993 and re-launched in 2016 as a magazine. The publication showcases a new model for media ownership, as well as a new way to tell news stories. Owned by a community of 1526 journalists, readers and supporters from 33 countries, the magazine features 'Constructive Conversation', where thought leaders are challenged to find common ground; 'Solutions Lab', where forward-thinking responses to difficult social issues are unearthed; 'What Happened Next?' where stories reported upon previously are updated. All these aspects are highlighted in a conversation with Danielle Batist, who gives her insight on the discussed matters.
In: Journal of broadcasting & electronic media: an official publication of the Broadcast Education Association, Band 46, Heft 4, S. 532-548
ISSN: 1550-6878
In: Journalism quarterly, Band 46, Heft 2, S. 445-462
In: The journalism bulletin, Band 2, Heft 4, S. 29-29
In: Journalism quarterly, Band 8, Heft 1, S. 153-169
In: Journalism quarterly, Band 7, Heft 1, S. 40-54
In: The journalism bulletin, Band 2, Heft 4, S. 29-33
In: The journalism bulletin, Band 2, Heft 3, S. 38-41