This volume examines the issue of state building in international politics both historically and contemporarily. Developing and applying new theoretical approaches to state building, it also draws on case studies including Afghanistan, Somalia, Bosnia, Kosovo, and Rwanda
Der Verfasser stellt die Frage nach der Existenz eines russischen Nationalstaats in Bezug auf unterschiedliche Epochen der russischen Geschichte. Für das Zarenreich sieht er die Trennung zwischen gosudarstvo und zemlia, zwischen Staat und Gemeinschaft, und das Fehlen intermediärer Institutionen und Strukturen als ausschlaggebend dafür an, daß von einer russischen Nation weder im staatsbürgerlichen nach im ethnischen Sinne gesprochen werden kann. Die Sowjetunion befand sich nach dem Zweiten Weltkrieg auf dem Weg zu einem großen Nationalstaat, aber auch hier fehlte es an intermediären Strukturen, die der neuen interethnischen Solidarität Ausdruck hätten geben können. Für die durchsetzungsfähigste Definition der russischen Nation im postkommunistischen Rußland hält der Verfasser die Bestimmung der russischen Nation als Gesamtheit der Staatsbürger der Russischen Föderation. Gebildete Russen definieren ihre Nation primär über Sprache und Kultur. Hierin sieht der Verfasser einen positiven Ansatz, verglichen etwa mit dem militaristischen Nationalismus der Serben. (BIOst-Wpt)
This article pursues two aims. On the empirical level, it challenges the view of Belarus as a 'denationalised', or 'failed' nation, and exposes the country as an area of intensive nation-building. The article demonstrates that, unlike most post-communist states, two versions of national identity have been advanced in Belarus since 1989, with divergent results for their proponents. On the theoretical level, such an atypical experience places qualifications on the instrumentalist approach, that regards nation-building as a political tool. The analysis of identity creation in Belarus suggests that nation-building as a political strategy may be limited by the existing attitudes in the society in question, the socio-economic structures, as well as by the influence of foreign actors. (Nations and Nationalism,ECMI)
Der Verfasser setzt sich zunächst auf theoretischer Ebene mit unterschiedlichen Konzeptionen von Nation, Nationalismus und nationaler Minderheit auseinander. Vor diesem Hintergrund schlägt er einen Ansatz vor, der die Sprache und Sprachenpolitik in den Mittelpunkt der Analyse rückt. Die Tragfähigkeit dieses Ansatzes wird anhand einer Reihe von Beispielen überprüft, bei denen es um die Aufwertung des Status' einer Sprache in einer Gesellschaft geht. Dabei werden Tendenzen einer sprachlichen Diversifizierung in den im wesentlichen unilingual geprägten Gesellschaften Nordamerikas (USA, Kanada) Entwicklungen in den Nachfolgestaaten der UdSSR gegenübergestellt, die umgekehrt von der Mehrsprachigkeit in Richtung auf eine einzige, einheitliche Staatssprache hin verlaufen. In einer politischen Diskussion seiner Untersuchungsergebnisse weist der Verfasser darauf hin, daß sowohl eine unilingual orientierte Sprachenpolitik als auch der Schutz von Minderheitensprachen akzeptable kulturpolitische Optionen sein können. (BIOst-Wpt)
Provides first-hand observations about the circumstances in which the division of Korea, one of the last direct geopolitical legacies of the Cold War, might be overcome. (Original abstract-amended)
The parallels between the postwar histories of Germany and Korea, as well as certain analogies in the relationship between South and North Korea and between West and East Germany, make it seem desirable to examine whether Korea can learn something-and if so, what-from the example of Germany's unification. The present article, in examining this possibility, suggests that caution is in order, as the analogies that occur to us when we consider the postwar destinies of the two countries, both marked by a bipolar world order, tend to obscure from us a number of deeper structural differences. This is why we should be wary of rash extrapolations from the experiences of Germany. The article first considers the different starting points that existed or still exist for national unification in Germany and in Korea. Next considered is a problem that is very significant in Europe but perhaps in a different way in Asia: that is, the relationship between the national state and democracy. In the light of these considerations, it may be possible to learn something for a future reunification of Korea from Germany's experience of a rapid, if not over-hasty, process of unification. 3 References. T. K. Brown