Online Communities and Political Mobilization
In: Expect Us, S. xviii-25
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In: Expect Us, S. xviii-25
In: Systems Thinking and E-Participation, S. 174-185
In: The Semantic Web: Semantics and Big Data; 10th International Conference, ESWC 2013, Montpellier, France, May 26-30, 2013: Proceedings, S. 472-486
For community managers and hosts it is not only important to identify the current key topics of a community but also to assess the specificity level of the community for: a) creating sub-communities, and: b) anticipating community behaviour and topical evolution. In this paper we present an approach that empirically characterises the topical specificity of online community forums by measuring the abstraction of semantic concepts discussed within such forums. We present a range of concept abstraction measures that function over concept graphs - i.e. resource type-hierarchies and SKOS category structures - and demonstrate the efficacy of our method with an empirical evaluation using a ground truth ranking of forums. Our results show that the proposed approach outperforms a random baseline and that resource type-hierarchies work well when predicting the topical specificity of any forum with various abstraction measures.
In: Lernkulturen im Umbruch, S. 184-219
In: Technological Change and Societal Growth, S. 129-143
In: E-Learning and Education for Sustainability
In: Jugend, Bildung und Globalisierung. Sozialwissenschaftliche Reflexionen in internationaler Perspektive., S. 113-128
Der Autor führt in seinem Beitrag den Begriff des transnationalen Bildungsraums mit Bezug auf die, Internet-Welten' jugendlicher Migranten ein. Er beantwortet - auf empirischer Grundlage - die Frage, ob bzw. in welcher Art und Weise die Verarbeitung hybrider Identitäten von jungen Migranten in der Online-Welt erfolgt. Online-Communities als transnationale Bildungsräume schaffen Hybrid-Umgebungen zur Identitätskonstruktion für junge Migranten, die dazu verhelfen, deren, Ortlosigkeit' zu, verorten'. (DIPF/Orig.).
In: Globale Jugend und Jugendkulturen. Aufwachsen im Zeitalter der Globalisierung., S. 173-184
Jenseits von nationalen Identitäten entstehen neue Misch- bzw. Hybrididentitäten. Solche neuen Identitätsformationen können besonders gut bei Migrantenjugendlichen beobachtet werden, die als Einwanderer der zweiten oder dritten Generation gezwungen sind, mit mehreren national-kulturellen Zugehörigkeiten aufzuwachsen. Dieser "prekäre Zugehörigkeitsstatus" muss allerdings nicht zwangsläufig Identitätsdiffusion zur Folge haben, sondern kann von den Jugendlichen in vielfältiger Weise produktiv bewältigt werden. Es wird die These vertreten, dass sie dafür zunehmend Orte im Internet aufsuchen (Online-Communities), wo sie eine Aushandlung ihrer oft hybriden Identität unter Globalisierungsvorzeichen vornehmen können. Dieser Zusammenhang wird anhand von Migrantenportalen erläutert. (GB).
In: Globale Jugend und Jugendkulturen: Aufwachsen im Zeitalter der Globalisierung, S. 173-184
Jenseits von nationalen Identitäten entstehen neue Misch- bzw. Hybrididentitäten. Solche neuen Identitätsformationen können besonders gut bei Migrantenjugendlichen beobachtet werden, die als Einwanderer der zweiten oder dritten Generation gezwungen sind, mit mehreren national-kulturellen Zugehörigkeiten aufzuwachsen. Dieser "prekäre Zugehörigkeitsstatus" muss allerdings nicht zwangsläufig Identitätsdiffusion zur Folge haben, sondern kann von den Jugendlichen in vielfältiger Weise produktiv bewältigt werden. Es wird die These vertreten, dass sie dafür zunehmend Orte im Internet aufsuchen (Online-Communities), wo sie eine Aushandlung ihrer oft hybriden Identität unter Globalisierungsvorzeichen vornehmen können. Dieser Zusammenhang wird anhand von Migrantenportalen erläutert. (GB)
In: Challenges and perspectives of hate speech research, S. 233-248
Extreme speech is a critical conceptual framework that aims to uncover vitriolic online cultures through comparative and ethnographic excavations of digital practices. It is not one more new definition or a term replaceable with extremist speech. Rather, it is a conceptual framework developed to foreground historical awareness, critical deconstruction of existing categories, and a grounded understanding of evolving practices in online communities, in ways to holistically analyze the contours and consequences of contemporary digital hate cultures. This framework suggests that the close contextualization of proximate contexts - of media affordances in use or situated speech cultures - should accompany deep contextualization, which accounts for grave historical continuities and technopolitical formations unfolding on a planetary scale. Through such elaborate forays into everyday practices and deeper histories, extreme speech theory proposes to nuance normative and regulatory efforts to classify and isolate hate speech and disinformation.
In: Proceedings of the Weizenbaum Conference 2023: AI, Big Data, Social Media, and People on the Move, S. 1-13
This study conducts a comparative analysis of Twitter communication networks relating to the Syrian and Ukrainian refugee crises. Employing a network analysis approach, the study uses approximately 660,000 tweets to gain insights into the online discussion communities surrounding these crises. Tweets specifically discussing Syrian refugees were collected between 2015 and 2023, while those about Ukrainians were harvested from 2022 to 2023, utilizing the full-archive search endpoint of the Twitter API. By transforming retweets into communication networks between users, the study investigates the community structure within these networks. The findings reveal that the online anti-refugee community is smaller in size, more active, highly interconnected, and transcends national boundaries, in contrast to the opposing communities. These results underscore the need for increased social media engagement of pro-refugee voices and improved moderation practices to foster a more inclusive virtual public sphere.
In: Tagungsband zur Wissensorganisation '09 "Wissen - Wissenschaft - Organisation", 12. Tagung der Deutschen ISKO International Society for Knowledge Organization), 19. - 21.10.2009, Bonn
Geht es um qualitiative Forschung im Internet, gelangt man schnell zu den Methoden der Ethnographie. Während in den frühen Jahren des Internets (als die "Neuen Medien" noch "neu" waren) das forschende Interesse v.a. dem Internet als einer eigenen - virtuellen - Welt 'in its own terms' galt, steht in den neueren Arbeiten der kulturelle Kontext, in dem Online-Interaktionen stattfinden und Sinn machen, im Vordergrund. Unabhängig voneinandeer wurden mehrfach auf das Internet anwendbare ethnographische Ansätze entwickelt. Die bekanntesten stammen von der britischen Soziologin Christine Hine ("Virtual Ethnography") und dem kanadischen Marketer Robert Kozinets ("Netnography"). Die Ansätze unterscheiden sich wenig in ihren Konzepten, mehr in ihren Anwendungsfeldern, die den unterschiedlichen Herkunftsfeldern ihrer Protagonisten entsprechen. Eng verbunden ist das Thema posttraditionaler Vergemeinschaftungen, die über das Internet entstehen, bzw. vorangetrieben werden. Die Teilhabe an Kommunikationsnetzwerken ermöglicht mehr und mehr deterritoriale Vergemeinschaftungen, wenn auch Vergemeinschaftung und soziale Bezüge nie ganz von räumlicher Nähe losgelöst sind. Posttraditionale Vergemeinschaftungen beruhen oft auf ästhetischen Präferenzen, einem als gemeinsam empfundenen Arbeits- und Lebensstil. Als Prototypen im Internet können Fan-Communities gelten, aber auch translokale Arbeits- und Wissensgemeinschaften. Theoretischer Bezugsrahemen ist u.a. das Konzept des Neotribalismus von Michel Maffesoli ("Le temps des tribus"). In der Marktforschung wurden einzelne Spezikationen zur Netnographie entwickelt.
In: Debating Transformations of National Citizenship, S. 353-358
We can construct theoretical models of digital citizenship but, as this debate has shown, there are plenty of uncertainties - political, technological, and psychological ones - before it can become actually operative. I agree with Milan that 'much work is needed … before we can proclaim the blockchain revolution.' In particular, I share the concern about global inequality generated by ideas of cloud communities due to lack of internet access (Dzankic, Ypi, Kochenov) - this gap, however, has tremendously (and rapidly) narrowed and in 104 states more than 80 per cent of the youth population (aged 15-24) are now online. The situation will further improve if a right to internet access is universally recognised. And I cannot but share Bauböck's worries about the tyranny of the majority in the cloud - addressing it is a matter of constitutional design of voting mechanisms (note, however, that there will be judicial review, decisions that require supermajority, and perhaps even veto rights in the digital world as well). Discussing these (and others) concerns will keep theorists and policy makers busy in the years to come. While the focus of this debate is on global citizenship and virtual communities, I see it as a broader invitation to reflect on the nexus between new technologies and the future of citizenship.
In: Patrząc na starość, S. 165-211
Internet increasingly serves not only to communication between it's users. The emergence of Web 2.0 platforms which are peculiar to publication of various content (including images, movies, music, links to interesting sites) allowed to release of activity and commitment of millions of people worldwide. Study contains sociological analysis of already existing visual materials dealing with old age, which were made by users of the deviantART.com. It's one of the longest established online community bringing together artists from around the world. Article draws attention to the multiplicity of contemporary forms of presentation of old age and difficulties and methodological guidelines related to the study of resources from new media.