Chapter 6. Political satire dies last: A study on democracy, opinion formation, and political satire
In: Studies in Political Humour; Discourse Approaches to Politics, Society and Culture, S. 137-165
50 Ergebnisse
Sortierung:
In: Studies in Political Humour; Discourse Approaches to Politics, Society and Culture, S. 137-165
In: What are Campaigns For?, S. 45-82
In: Kommunikationspolitik für die digitale Gesellschaft, S. 151-172
The emergence of online reader comments over the past years has made opinions of readers more visible to journalists and users of news websites. This article discusses whether online reader comments provide a representative picture of the opinion of news site users and how this affects the perceived public opinion. Findings of an online survey among the users of eight Swiss newspapers indicate that comments are not representative since people who write comments tend to differ from those reading the comments with respect to gender, age, and political orientation. Of special interest is the finding that those writing comments tend to be politically further right than those reading comments and that "rightists" are writing more frequently. However, readers of the comments are not aware of this bias, leading to a systematically distorted perception of public opinion. Different types of regulation are discussed with respect to their acceptance as well as their potential impact on comments.
In: 23. Deutscher Soziologentag 1986: Sektions- und Ad-hoc-Gruppen, S. 272-275
In: Oxford Research Encyclopedia of Politics
"Heuristics and Biases in Political Decision Making" published on by Oxford University Press.
The author argues that the Framers of the Constitution & other early national leaders were capable -- in a way that has never since been replicated in American history -- of living mutually in the world of ideas & ideals as well as that of political realities. However, it does us no good simply to wonder at their talent & intellect, he argues. Rather, we should try to understand what allowed them to balance public life & private intellect so that we might try to emulate that balance in our own lives. He suggests that the centrality of writing to their lives -- & the fact that they believed that they needed only to appeal to rational readers and not to the masses -- was part of what allowed them to achieve this balance. This balance also arose from the fact that they saw themselves organically linked to everyone else in their society -- something that politicians no longer feel, and one of the primary reasons why politicians are no longer public intellectuals. D. Knaff
In: Die Natur der Gesellschaft: Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Kassel 2006. Teilbd. 1 u. 2, S. 5409-5417
Der Autor weist in Form eines persönlichen Erlebnisberichtes darauf hin, dass besonders Studienanfänger der Soziologie erhebliche Probleme haben, Fragen nach dem Wesen der Gesellschaft auf eine befriedigende Art und Weise zu beantworten. Fragen, die schließlich auf den zentralen Gegenstand des Faches abzielen, betreffen zum Beispiel auch die Wahrnehmung der sozialen Wirklichkeit und die Bedeutung von Gruppen oder sozialen Beziehungen. Der Autor problematisiert vor diesem Hintergrund die soziologische Begriffsbildung und setzt sich mit folgenden Fragen kritisch auseinander: Welche Ziele und Erkenntnisinteressen verbinden sich mit dem Vorhaben eines Studienanfängers, diese vermeintlichen Gegenstände der Soziologie begrifflich genau zu erfassen? Welche Art von Handlungen werden durch die Orientierung an solchem Wissen Teil der sozialen Wirklichkeit? Wie lassen sich solche Handlungen theoretisch begründen? Wie haben sich gesellschaftliche Prozesse im Zuge ihres Reflexivwerdens innerhalb der Soziologie in Form vielfältigster soziologischer Wissensbestände verändert, d.h. wie verändert der handelnde Bezug auf soziologisches Wissen den Gegenstand der Beobachtung? Und was bedeutet das für das Selbstverständnis der Soziologie? (ICI2)
In: Kommunikationspolitik für die digitale Gesellschaft, S. 121-148
Die öffentliche Meinung im Internet gewann für staatliche Akteure in China in den letzten Jahren stark an Bedeutung. Der Staat versucht mittels direkter Regulierung sowie indirekt über Sina Einfluss auf die öffentliche Meinung zu nehmen. Dabei steht der kommerziell geführte Microblogging-Dienst Sina Weibo zwischen den Nutzerinteressen und den Interessen des Staates. Hinzu kommt staatliche Propaganda, die von bezahlten Kommentatoren bis hin zu direkter Präsenz auf Sina Weibo reicht. Im vorliegenden Beitrag wird zunächst auf einer Makroebene die Internetregulierung in China und deren Entwicklung skizziert. Am Beispiel der Diffamierung wird in einer juristischen Analyse aufgezeigt, wie die Einschränkung des Rechts auf freie Meinungsäußerung als effizientes Instrument für den Staat dient, um die öffentliche Meinung zu kontrollieren. Des Weiteren wird analysiert, inwiefern Sina als Betreiber der Plattform die staatliche Regulierung durchsetzt. Eine Darstellung der verschiedenen Propagandastrategien rundet diese Analyse ab.
Applying the research in this volume, this article explores the relationship between the post-Cold War media coverage of foreign affairs, the formation of public opinion, & its influence on the state. The author strives to create a general theory & to point out directions for future theory development & research. Research in this volume highlights the tensions between theoretical generalizations & the complexity, differentiation, & explanatory completeness of research. L. A. Hoffman
In: Kultur und Gesellschaft: gemeinsamer Kongreß der Deutschen, der Österreichischen und der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie, Zürich 1988 ; Beiträge der Forschungskomitees, Sektionen und Ad-hoc-Gruppen, S. 31-33
In: "Fördern und Fordern" im Diskurs: Einstellungen in der Bevölkerung zu Hartz IV und aktivierender Arbeitsmarktpolitik, S. 149-168
How much knowledge do you need to form opinions and talk about them? Located within a broader body of work on the relation between knowledge and attitude formation, this research explores the role of knowledge in the process of deliberation by taking an in-depth look at a real-world deliberation exercise on social welfare in Germany. Deliberative theory is based on the assumption that while deliberating, informed citizens weigh information in order to form 'ideal' opinions. Yet, empirical findings suggest rather low levels of political knowledge among the population. Taking a real-world case of deliberation on social welfare in Germany, this article has two goals: first, it draws on data collected on the level of knowledge regarding the German welfare system to get an initial insight into the distribution of political knowledge, which has been scarce to non-existent to date. Second, it applies a qualitative content analysis to explore the kind of information people in real-world deliberation exercises use as the basis for their arguments and ends with a discussion of the role of knowledge in group attitude-formation processes. While the results confirm previous findings on relatively low levels of political knowledge among the participants, this study raises three further issues that are relevant for understanding the role of knowledge in transferring theoretical deliberative norms and ideals to reality. These issues, which relate to the weighing of arguments, the handling of false or missing information, and the issue of procedural knowledge, are highlighted, and implications for further research and possible procedures for the transfer of normative deliberative goals to real-world deliberations are outlined.
Assesses the importance of print technology on petitioning in the English Revolution & investigates the emergence of a British public sphere in this period as an extension of new practices of petitioning. It is shown that economic aspects of printing were responsible for the wide dissemination of printed petitions. Moreover, printing fostered the creation of an anonymous body of readers, the public, to whom reasoned debate was directed. It also was directly implicated in the organization of new political bodies called parties, which mobilized to put their arguments into print form. Thus, it is argued that, as a new means of communication, printing was central to the development of the modern public sphere. Other variables, eg, Protestantism & capitalism, commonly associated with the formation of the public sphere are demonstrated to be mediated by their linkage to communicative changes brought about by print culture. This historical study indicates that current debates on the public sphere would do well to focus more closely on the nature & significance of contemporary changes in the means of communication. 74 References. D. Ryfe
In: Die Natur der Gesellschaft: Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Kassel 2006. Teilbd. 1 u. 2, S. 4052-4065
"Demokratie und Massenmedien stellen in den gegenwärtigen europäischen Gesellschaften ein wichtiges Interaktionsfeld dar. Die Legitimation eines demokratischen Systems speist sich nicht nur aus der Beteiligung der Bürger an den regelmäßig stattfindenden Wahlen (sog. Input-Legitimation) und der unter ihnen vorhandenen Unterstützung des politischen Systems (Legitimation durch Identität). Sondern beides setzt zur Meinungsbildung wiederum die Möglichkeit eines regelmäßigen Zugangs zu Informationen über das politische Geschehen voraus (Legitimation durch Öffentlichkeit und Transparenz). Da aber die Bürger in modernen Demokratien nicht unmittelbar am politischen Prozess beteiligt sind, treten Journalisten als Vermittler von Information und damit auch als entscheidende Einflussnehmer in diesen Prozess der politischen Kommunikation ein. Ihnen obliegt die Funktion der Recherche, Selektion und Veröffentlichung relevanter politischer Informationen, für das sie ein professionelles Arbeitsfeld entwickelt haben. Im Hinblick auf die Europäische Union wird von unterschiedlicher Seite seit geraumer Zeit eine kommunikative Krisensituation diagnostiziert, was zuletzt an der Diskussion um die Ursachen der gescheiterten Verfassungsreferenden in Frankreich und den Niederlanden sichtbar wurde. Die erhobenen Vorwürfe sind mannigfaltig: Gerade über die Medien werde die EU innenpolitisch gedeutet, sie sei nach wie vor schwer kommunizierbar, da zu weit weg vom Alltag der Bürgerinnen und Bürger und noch immer sei es kaum möglich, politische Zuständigkeiten zuzurechnen. Wie aber sieht die Öffentlichkeitsorientierung der EU aus? Wie gestaltet sich der Informationszugang zu den EU-Institutionen und wie hat er sich im Laufe der zunehmenden politischen Integration entwickelt? Wie arbeiten die EU-Korrespondenten in Brüssel und wie schätzen sie die Institutionen im Hinblick auf ihre Zugänglichkeit ein? - Das Ziel des Beitrags ist die Analyse des professionellen Arbeitsfelds der EU-Korrespondenten in Brüssel unter der Prämisse von Transparenz und Öffentlichkeit als legitimatorischer Grundlage der EU. Dazu wird zunächst Skizze der Öffentlichkeitsstruktur und -aktivitäten der verschiedenen Institutionen sowie der Struktur des EU-Korrespondentencorps präsentiert. Darüber hinaus soll auf der Grundlage zahlreicher Interviews mit deutschen EU-Korrespondenten sowie Pressesprechern der jeweiligen Institutionen eine Einschätzung der gegenwärtigen Öffentlichkeitsorientierung der Europäischen Union und ihrer jeweiligen Institutionen gegeben werden." (Autorenreferat)
In: There's more to Fear than Fear Itself: Fears and Anxieties in the 21st Century, S. 111-122
Commonly called a 'brain pacemaker', Deep Brain Stimulation (DBS) is a type of therapy involving the surgical implantation of a device into the brain. Research findings on DBS frequently find their way into the media. In the media, scientific information is often 'translated' so as to become accessible to lay people. Scientists must expect emotional reactions when delivering their work to a lay public. In the case of health issues, fear is certainly one of the foremost reactions. Precise fears and overall anxieties may also shape the way information is understood and contribute to the forming of opinions. These opinions might be relevant to decisions about oneself, one's body or the general orientation of medical research; therefore, having an impact on medical policies themselves. This chapter will highlight what types of fear are expressed in relation to neuromodulation and which function they fulfil. Beyond poor
quality journalism aiming for sensation and beyond fear-induced conservative stances, fear may be of relevance in the cognitive apprehension of complex scientific data. Based on the case of DBS, this chapter will tackle questions such as: Can fear of medical research and care be considered in ways other than legitimate or irrational? What role does fear play in processing elaborate information? To what extent can lay people's fear have a constructive impact on a scientific field?
In: Politik als Kern der politischen Bildung: Wege zur Überwindung unpolitischen Politikunterrichts, S. 239-251
Der Beitrag beschreibt Schwierigkeiten der Lehrer/-innen mit politischen Stellungnahmen und dem Politischen allgemein im Politikunterricht. Dies hat mit der Notwendigkeit, politische Alternativen darzustellen, zu tun. Der erste Abschnitt setzt sich mit der politischen Meinungsäußerung einer Lehrkraft im Unterricht auseinander. Sie erfordert die fachwissenschaftliche und fachdidaktische Einarbeitung des Lehrers, da er alle unterschiedlichen wissenschaftlichen und parteipolitischen Positionen kennen muss, um alternative Meinungsäußerungen von Schüler/-innen als legitim anzuerkennen. Der zweite Abschnitt befasst sich mit einem grundsätzlichen Problem der Politiklehrerrolle: Soll er/sie sich als Erzieher und/oder spezieller als Wissensvermittler begreifen? Die Schüler/-innen erwarten eine authentische politische Lehrerpersönlichkeit. Im dritten Abschnitt wird die These vertreten, dass das demokratische Verhalten der Lehrkraft nur dann politisch wirken kann, wenn die Inhalte des Unterrichts den Kern des Politischen betreffen. Die Wirkung der Lehrperson hängt nicht zuletzt von der Fachkompetenz ab, die in einem fachdidaktisch organisierten Unterricht zum Tragen kommt und für die Schüler/-innen sichtbar wird.