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With its multiple power centers and ongoing chronic issues, the post-Cold War world allows space for less powerful states to develop influential roles in responding to specific problems. Norway, for example, has focused its available capabilities and resources on the persistent issue of violent ethno-political conflict. This book explains why Norway chose its peace policy and demonstrates what a far-away country with a small population has been able to achieve as peacemaker and a peacebuilder. As a niche state, Norway has relied on political and economic rather than military strategies. It has also selected its locations for engagement based on assessments of the possibility that Norwegians will be able to assist local people to make progress toward peace. The book provides an analysis of Norway's identity, agency, and domestic policy-making structure, as well as of criticisms that have surfaced within Norway. It includes case studies of peacemaking attempts in Sudan and Sri Lanka and of a peacebuilding project in Macedonia
In: Rethinking peace and conflict studies
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In: Working paper 1
In: PSIO Occasional Paper, No. 3/2006
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Untersucht werden Probleme des "Friedensaufgebotes" der FDJ. Dazu wurden im Winter 1983 drei schriftliche Gruppenbefragungen bei ca. 2.500 Jugendlichen durchgeführt. Die offene Hauptfrage lautete: "Auf welche ganz persönliche Art und Weise würden Sie Ihre Zustimmung zur Friedenspolitik der DDR in der Öffentlichkeit zum Ausdruck bringen?" Bei einer Antwortquote von sechzig v.H. wurden vielfältige friedenssichernde Aktivitäten genannt, von ca. 170 Jugendlichen aber auch negative Positionen vorgetragen. Insgesamt wurde deutlich, "daß die Identifikation der Jugendlichen mit der Friedenspolitik von Partei und Regierung" (der DDR) "in einem sehr umfassenden Maße ausgeprägt ist", was vom Verfasser als Argument gegen eine unabhängige Friedensbewegung in der DDR angeführt wird. (pbb)