How to Build Peace: 20th- and 21st-Century Ukrainian Greek Catholic Peacebuilders in the Polish-Ukrainian Conflict
In: Studien zur Friedensethik, 72
9346 Ergebnisse
Sortierung:
In: Studien zur Friedensethik, 72
In: Interdisciplinary Studies on Central and Eastern Europe, 24
In: Hintergrund- und Diskussionspapier, Band 47
Conference proceedings: research results and approaches of advocacy to unarmed civilian protection / peacekeeping
In: SWP-Studie, Band 1/2010
'Die internationale Friedenssicherung durch die Vereinten Nationen (VN) steuert seit 2008 (wieder) auf eine Krise zu. Der drohende Zusammenbruch und die Stagnation von VN-gestützten Friedens- und Stabilisierungsprozessen hat zahlreiche Kritiker auf den Plan gerufen, die den VN-Missionen mangelnde Effektivität und, schlimmer noch, Unfähigkeit vorwerfen. Anhaltende Gewalt und zahllose Menschenrechtsverletzungen in einigen Einsatzgebieten (vor allem in der DR Kongo und im Sudan) haben den Eindruck erweckt, VN-Friedenssicherung sei überfordert. Vor dem Hintergrund der aktuellen Krise und knapp zehn Jahre nach dem wegweisenden Brahimi-Bericht zur Reform von VN-Peacekeeping hat innerhalb der Weltorganisation erneut eine Debatte um die Zukunft von VN-Friedenssicherung begonnen. Die aktuelle Krise ist daher auch eine Chance, Friedenssicherung effektiv und zukunftsfähig zu machen und die primäre Zuständigkeit der VN für die Wahrung von Sicherheit und Frieden auf globaler Ebene zu festigen. Unter Bezugnahme auf diese Diskussion werden in dieser Studie Hintergründe, Ursachen und Implikationen der Krise des VN-Peacekeeping erläutert.' (Autorenreferat)
In: SWP-Studie, Band S 6
'Die Vereinten Nationen haben eine Reihe von Reformen durchgeführt, um die Voraussetzungen für ein erfolgreiches Peacebuilding zu schaffen. Im Zentrum stand dabei die Gründung einer Kommission für Friedenskonsolidierung, die eine Lücke zwischen dem Sicherheitsrat und dem Wirtschafts- und Sozialrat schließen und zu einer besseren Verzahnung von Sicherheits- und Entwicklungspolitik beitragen soll. Die Studie untersucht diese neuen Strukturen und geht der Frage nach, welche Aufgaben und Herausforderungen sich der Peacebuilding-Kommission stellen, wie dieses Organ derzeit genutzt wird und worin seine Defizite bestehen. Im Ergebnis lässt sich festhalten, dass das Potential der Kommission bisher nur in Ansätzen entfaltet wurde. Dies liegt am institutionellen Design, an den nach wie vor fehlenden Kapazitäten und nicht zuletzt an der mangelnden Bereitschaft der Mitgliedstaaten, das Forum stärker zu nutzen. Bislang ist die Kommission noch nicht als eigenständiger Akteur in Erscheinung getreten, der mit Initiativen die Agenda bestimmt, Einfluss auf strategische Fragen nimmt oder politische Prozesse vorantreibt. Stattdessen fungiert das Organ eher als Arena, die es den Mitgliedstaaten ermöglicht, unterschiedliche Interessen auszugleichen und sich in Einzelfragen abzustimmen. Insgesamt besteht die Gefahr, dass die neuen Strukturen im bürokratischen Gefüge der VN marginalisiert werden. An einer solchen Entwicklung können gerade jene Staaten kein Interesse haben, die als Beitragszahler bzw. Truppensteller die Hauptlast bei der Friedenskonsolidierung tragen und nicht ständig im Sicherheitsrat vertreten sind. Erforderlich sind daher Anstrengungen, die der Kommission zu einer stärkeren Sichtbarkeit und einem größeren politischen Gewicht verhelfen.' (Autorenreferat)
In: SWP-Studie, Band S 11
'Obgleich die Zustimmung der von einem Konflikt betroffenen Staaten und die Kooperationsbereitschaft ihrer Bevölkerungen wesentliche Voraussetzungen für eine erfolgreiche Friedenskonsolidierung sind, kann es im Rahmen des Peacebuilding durchaus erforderlich sein, unter Anwendung von Zwang in völkerrechtlich geschützte Rechtsgüter einzugreifen. Davon ist insbesondere auszugehen, wenn im Zuge des Konflikts politische, wirtschaftliche und soziale Strukturen bereits erheblich zersetzt oder im Wege einer militärischen Intervention gezielt beseitigt wurden. In solchen Eingriffssituationen muss Klarheit über die juristische Grundlage des Einschreitens, den Status der beteiligten Akteure und die Rechtsfolgen des Eingriffs herrschen. Die politische Relevanz dieser Fragen besteht vor allem in der Tatsache, dass nur ein völkerrechtsgemäßes Vorgehen konkreten Peacebuilding-Projekten die erforderliche Legitimität und Akzeptanz verleihen kann. Die völkerrechtlichen Voraussetzungen für den Umgang mit Staaten und Gesellschaften, die von einem Konflikt betroffen waren, erschließen sich jedoch nicht systematisch aus internationalen Verträgen. Die Studie beschäftigt sich mit der Frage, inwieweit dieses Defizit unter Rückgriff auf allgemeine völkerrechtliche Grundsätze kompensiert werden kann. Sie versucht insbesondere aus der Charta der Vereinten Nationen und dem Völkergewohnheitsrecht Elemente eines 'ius post bellum' abzuleiten, die den Handlungsspielraum im Rahmen der Friedenskonsolidierung zumindest in groben Umrissen vorgeben und den Beteiligten in der Nachkonfliktphase einen Mindeststandard an rechtlicher Sicherheit und Vorhersehbarkeit garantieren sollen.' (Autorenreferat)
World Affairs Online
World Affairs Online
In: Conflict resolution and peacebuilding in Asia
Attentive to intersecting issues of colonialism, political marginalization, and ethnic diversity, this book examines the crucial role that local actors play in working towards sustainable peace in Mindanao, Philippines. Interviewees include both those involved in the formal peace process between the Bangsamoro people and the government of the Philippines, as well as those who have worked more broadly in building a local culture of peace through activities such as education, dialogues, awareness-building, or social reconciliation. This book provides provocative insights for multidimensional peacebuilding strategies in conflict-impacted communities, regions, and nations.
World Affairs Online
In: The official history of Australian peacekeeping, humanitarian and post-Cold War operations volume 4
The Limits of Peacekeeping highlights the Australian government's peacekeeping efforts in Africa and the Americas from 1992 to 2005. Changing world power structures and increased international cooperation saw a boom in Australia's peacekeeping operations between 1991 and 1995. The initial optimism of this period proved to be misplaced, as the limits of the United Nations and the international community to resolve deep-seated problems became clear. There were also limits on how many missions a middle-sized country like Australia could support. Restricted by the size of the armed forces and financial and geographic constraints, peacekeeping was always a secondary task to ensuring the defence of Australia. Faith in the effectiveness of peacekeeping reduced significantly, and the election of the Howard Coalition Government in 1996 confined peacekeeping missions to the near region from 1996-2001. This volume is an authoritative and compelling history of Australia's changing attitudes towards peacekeeping
In: International Peacekeeping
Development assistance to fragile states and conflict-affected areas can be a core component of peacebuilding, providing support for the restoration of government functions, delivery of basic services, the rule of law, and economic revitalization. What has worked, why it has worked, and what is scalable and transferable are key questions for both development practice and research into how peace is built and the interactive role of domestic and international processes therein. Despite a wealth of research into these questions, significant gaps remain. This volume speaks to these gaps through new analysis of a selected set of well-regarded aid interventions. Drawing on diverse scholarly and policy expertise, eight case study chapters span multiple domains and regions to analyse Afghanistan's National Solidarity Programme, the Yemen Social Fund for Development, public financial management reform in Sierra Leone, Finn Church Aid's assistance in Somalia, Liberia's gender-sensitive police reform, the judicial facilitators programme in Nicaragua, UNICEF's education projects in Somalia, and World Bank health projects in Timor-Leste. Analysis illustrates the significance of three broad factors in understanding why some aid interventions work better than others: the area of intervention and related degree of engagement with state institutions, local contextual factors such as windows of opportunity and the degree of local support, and programme design and management.
In: Post-conflict peacebuilding and natural resource management
"Sustaining and strengthening local livelihoods is one of the most fundamental challenges faced by post-conflict countries. By degrading the natural resources that are essential to livelihoods and by significantly hindering access to those resources, conflict can wreak havoc on the ability of war-torn populations to survive and recover. This book explores how natural resource management initiatives in more than twenty countries and territories have supported livelihoods and facilitated post-conflict peacebuilding. Case studies and analyses identify lessons and opportunities for the more effective design of interventions to support the livelihoods that depend on natural resources -- from land to agriculture, forestry, fisheries, and protected areas. The book also explores larger questions about how to structure livelihoods assistance as part of a coherent, integrated approach to post-conflict redevelopment. Livelihoods and Natural Resources in Post-Conflict Peacebuilding is part of a global initiative to identify and analyze lessons in post-conflict peacebuilding and natural resource management. The project has generated six books of case studies and analyses, with contributions from practitioners, policy makers, and researchers. Other books in this series address high value resources, land, water, assessing and restoring natural resources, and governance"--
World Affairs Online
In: Official history of Australian peacekeeping, humanitarian and post-cold war operations v. 2
Cover; Australia and the 'New World Order': From peacekeeping to peace enforcement: 1988-1991; Series; Title; Copyright; Contents; Maps; Preface; Note on sources; Chronology 1987-91; Abbreviations; Part 1: Strategy and policy; 1 Towards a `new world order': Global political, strategic and peacekeeping developments: 1988-91; IMPACT OF THE COLD WAR; END OF THE COLD WAR; THE NEW WORLD ORDER; REVIVAL OF UN PEACEKEEPING; EVOLUTION OF UN PEACEKEEPING; IMPLICATIONS OF THE `NEW WORLD ORDER'; 2 Responding to a new world order: Australia's policy towards overseas deploymentsand peacekeeping: 1988-91
In: International Peacekeeping 11
In: Brill Book Archive Part 1, ISBN: 9789004472495
International Peacekeeping is devoted to reporting upon and analyzing international peacekeeping with an emphasis upon legal and policy issues, but is not limited to these issues. It is recognized that in today's world there is a wealth of information available from the internet and through other sources. It is therefore the goal of this Yearbook to make this information available in one publication which both organizes and records events over the course of a year through analytical articles, a chronicle, primary documents, and a bibliography. Topics include inter alia peacekeeping, peace, war, conflict resolution, diplomacy, international law, international security, humanitarian relief, humanitarian law, and terrorism. The Yearbook is of scholarly quality but is not narrowly theoretical. It provides the interested public -- diplomats, civil servants, politicians, the military, academics, journalists, NGO employees, and serious citizens -- with a document of record, comment, and a starting point for further research on peacekeeping and related topics. This is achieved not only by the provision of 'basic documents' (on CD ROM), such as Security Council Resolutions and Reports of the UN Secretary- General, but also by expert commentaries on world events. Peacekeeping is treated in a pragmatic light, seen as a form of international military cooperation for the preservation or restoration of international peace and security. Attention is focused not only on UN peacekeeping operations, but other missions as well. This Yearbook is the continuation of the journal International Peacekeeping
In: The Cass series on peacekeeping, 13
"The Republic of Ireland has won its status as a leading contributor to international peacekeeping operations, which have been its key 'foreign policy' since the 1960s. But why is Ireland so keen to be involved? It cannot simply be for charitable reasons, so is it because it is a neutral state or because it is a middle power? Overall, is Ireland's peacekeeping policy based on realism and liberalism?"