Trends in Regional Authority
In: Community, Scale, and Regional Governance, S. 44-64
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In: Community, Scale, and Regional Governance, S. 44-64
In: Community, Scale, and Regional Governance, S. 24-43
In: Measuring Regional Authority, S. 36-57
In: The Struggle for Order, S. 72-117
In: Oxford Research Encyclopedia of Politics
"Regional Institutions and the European Union" published on by Oxford University Press.
In: Das föderative System in Deutschland: Bestandsaufnahme, Reformbedarf und Handlungsempfehlungen aus raumwissenschaftlicher Sicht, S. 146-173
Die regionalen Wirkungen des Steuersystems treten in Deutschland meistens hinter der
Diskussion des Finanzausgleichs zurück. Dabei werden Ausgleichsbedarf auf den nachgeordneten
Ebenen und eigenverantwortlich bestimmbare Finanzausstattungen durch das Steuersystem
und die Ertragskompetenzen bestimmt. Diese werden zunächst unter theoretischen
Aspekten des fiscal federalism analysiert, wobei die in realen Welten gängigen unvollkommenen
Steuerquellen auf ihre Fähigkeiten, regionale und lokale Steuerpreise darzustellen,
untersucht werden. Im empirischen Teil wird die Steuerausstattung von Ländern und
Gemeinden seit der deutschen Vereinigung in vertikaler und in horizontaler Hinsicht daraufhin
untersucht, inwieweit sie den aufgestellten Anforderungen gerecht wird. Dabei werden
erhebliche Defizite der Steuerpolitik des Bundes in den letzten Jahren nachgewiesen, bei
der die Steuerquellen, welche überhaupt eine Art regionale Steuerpreise darstellen können,
weiter in den Hintergrund traten, und durch die des Weiteren die regionalen und lokalen
Steueraufkommen immer stärker divergieren. Eine derartige Steuerpolitik lässt in längerfristiger
Perspektive weitere regionale Wachstumseinbußen erwarten.
In: Oxford Research Encyclopedia of International Studies
"Regional Organizations and Conflict Management in Africa: The Case of the Intergovernmental Authority on Development (IGAD) in the Horn of Africa Region" published on by Oxford University Press.
In: Oxford Research Encyclopedia of Politics
"Intergovernmental Relations in Latin America: Determinants and Dynamics" published on by Oxford University Press.
In: Monitoring und Evaluation von Stadt- und Regionalentwicklung, S. 82-96
Der Beitrag beschäftigt sich mit der Evaluation von informellen Instrumenten der
Raumentwicklung, hier als strategische Entwicklungspläne bezeichnet. Dazu werden
zunächst die Anforderungen an eine Evaluation von strategischen Entwicklungsplänen
dargestellt. Anders als bei Projektplänen sind bei diesen Plänen in der Regel keine
einfachen Soll-Ist-Vergleiche möglich. Strategische Entwicklungspläne sollten vielmehr
nach dem Leistungsprinzip beurteilt werden. Ihre Leistung besteht darin, zum Handeln
der regionalen Akteure beizutragen.
Im zweiten Teil des Beitrags wird der vorgestellte Evaluierungsansatz am Beispiel
des Teilraumgutachtens "Stadt und Umland Regensburg" empirisch überprüft. Es wird
der Frage nachgegangen, welche Rolle das Teilraumgutachten für die kommunale
Siedlungsentwicklung in der Stadtregion Regensburg spielt. Dies wurde anhand der
vorliegenden Bauleitpläne untersucht.
Discusses the nature of citizenship in Latin America, generally, & Brazil, specifically, utilizing a historical-comparative framework in which citizenship is best understood as variable patterns of political practice shaped by particular contexts of authority & solidarity. In Latin America, nation-state building has traditionally privileged the forces of authority over solidarity. This has produced a highly differentiated pattern of citizenship in which some groups possessed much greater citizenship resources than others. Individuals on the lower rungs of the social ladder have experienced the state as alternately a benevolent & oppressive force. These patterns are demonstrated in a close analysis of 20th-century Brazilian history. In recent years, the Brazilian government has followed a path that privileges a rapid economic expansion at the expense of universal rights. While this process has achieved economic expansion, it has also produced a crisis of the nation-state. This crisis will be resolved in multiple ways across Latin America according to the general context of regional nation building & the particular national circumstances. 29 References. D. M. Ryfe
In: Das föderative System in Deutschland: Bestandsaufnahme, Reformbedarf und Handlungsempfehlungen aus raumwissenschaftlicher Sicht, S. 93-120
Aus Sicht der modernen Wachstumstheorie zählen Wissens-Spillovers zu den zentralen Bestimmungsfaktoren wirtschaftlichen Wachstums in Hocheinkommensländern. Vor diesem Hintergrund untersucht der Beitrag, welche Konsequenzen sich aus der Existenz von räumlichen Wissensexternalitäten für die Ausgestaltung des Finanzausgleichssystems ableiten lassen. Die Analyse erfolgt dabei in zwei Schritten: Zunächst wird das Konzept der Wissens-Spillovers anhand der Darstellung verschiedener Wissensarten, der regionalen Reichweite von Wissensexternalitäten sowie der Mechanismen und strukturellen Bedingungen der Wissensdiffusion im Raum diskutiert. Im Anschluss daran wird der Frage nachgegangen, welche Implikationen sich für die Ausgestaltung der Finanzausgleichsbeziehungen angesichts der Bedeutung von regionalen Innovationsnetzwerken und räumlich begrenzten innovativen Milieus einerseits sowie aufgrund von dynamischen Agglomerationseffekten und damit verbundenen regionalen Wachstums- und Einkommensdivergenzen andererseits ergeben.
The extent to which domestic or global developments are responsible for European integration since the late 1980s is considered. After providing an overview of the transition from national sovereignty to regional integration throughout Europe during the late 20th century, additional overviews of the central decision-making institutions within the European Union are presented. It is contended that European nations' perception that they would be incapable of competing with the Japanese & US economies prompted calls for European integration; nevertheless, it is stressed that several domestic factors are responsible for the nature of the European Union's market & political integration. The effects of globalization & regionalization processes upon four aspects of European politics & society -- regional tensions, ideological conflict, national identities, & the centralization of state authority -- are also studied. It is concluded that the implementation of Harvey Lazar et al.'s (2003) notion of shared governance on a global level would provide the greatest benefits to the European Union. 3 Tables, 3 Figures, 69 References. J. W. Parker
It is asserted that global & regional integration will have varying effects upon South Africa's federal political system. An overview of contemporary South Africa's demography & economic performance is presented; in addition, an historical overview of the nation's constitutional context is provided, emphasizing the nature of the federal system established during the mid-1990s. The extent to which globalization & regionalization processes have altered South Africa's economic & political relations is then examined; specific attention is dedicated to analyzing the nation's participation in multinational organizations (eg, the Southern African Development Community) & relations with international trade institutions (eg, the World Trade Organization) & partners (eg, the European Union). In addition, the impact of global & regional integration upon intergovernmental relations within South Africa is considered. It is concluded that the realization of any of Harvey Lazar et al.'s (2003) four potential directions for future global governance would not likely produce substantial benefits for South Africa & other African countries & that provincial political systems will likely wield less authority than local & national systems. 62 References. J. W. Parker
In: Das föderative System in Deutschland: Bestandsaufnahme, Reformbedarf und Handlungsempfehlungen aus raumwissenschaftlicher Sicht, S. 206-230
In dem Artikel werden der Ausgleichsgrad und die Anreizwirkungen des deutschen Länderfinanzausgleichs diskutiert. Dabei zeigt sich, dass - im Gegensatz zum verbreiteten Vorurteil - räumlich durchaus relevante Unterschiede in der tatsächlichen Verteilung der Steuereinnahmen und Zuweisungen, d.h. im originären Finanzierungspotenzial der Länder, festzustellen sind. Darüber hinaus sind auch die Selbstbehalte von Steuermehreinnahmen der einzelnen Länder unterschiedlich hoch. Insoweit liegen auch hier beachtliche räumliche Unterschiede vor. Allerdings ist das tatsächliche Entscheidungsverhalten von Landesregierungen deutlich weniger stark von potenziellen Mehreinnahmen beeinflusst als es für eine empirische Relevanz der Anreizhypothese notwendig wäre. Zudem ist und bleibt der Länderfinanzausgleich ein wesentlicher Teil des Transfersystems für die neuen Länder, so dass die verteilungspolitische Funktion auf absehbare Zeit ein sehr hohes Gewicht einnehmen wird.
In: Border Futures - Zukunft Grenze - Avenir Frontière: The future viability of cross-border cooperation, S. 368-374
In the last two years comprehensive legislative reforms have been passed in France which aim to change the territorial architecture of the Republic to ensure increased transparency and efficiency in public administration in the long term. The reforms focus on the metropolises, the merging of regions and the reorganisation of the powers of the various levels of regional bodies. Cross-border cooperation on the Upper Rhine and in the Greater Region is affected but not called into question by the reforms.