Children are schoolchildren: relationships between school culture and child culture
In: Childhood in Europe: approaches - trends - findings, S. 161-184
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In: Childhood in Europe: approaches - trends - findings, S. 161-184
In: Childhood in Europe : approaches - trends - findings., S. 161-184
Der Beitrag untersucht, in welcher Weise die gesellschaftliche Sicht auf Kinder von der Wahrnehmung, Kinder seien Schulkinder, beeinflusst wird. Darüber hinaus geht es auch um den Einfluss der Institution Schule selbst auf die außerschulischen Aktivitäten von Kindern. Außerdem werden Konzepte der Schulforschung und Kindheitsforschung der vergangenen Jahre diskutiert, die sich mit einer erweiterten Perspektive auf Kinder befasst haben, vor allem im Zusammenhang mit dem Thema der Chancengleichheit sowohl im Bereich der schulischen als auch außerschulischen Aktivitäten. Bei den Betrachtungen geht es um die Forderung an die Soziologie und Bildungsforschung, Schule nicht isoliert zu betrachten, sondern sie immer auch in Beziehung zu setzen zu informellen Lernprozessen. Anhand von rund vierzig Fallstudien in der westlichen Bundesrepublik wird die Filterwirkung der Schule aufgezeigt, die besagt, dass das Denken und Tun von Kindern auch außerhalb der Schule von schulischen Normen beeinflusst wird. Wünschenswert wäre in dieser Hinsicht eine gegenseitige Befruchtung der Schulforschung und der soziologischen Kindheitsforschung. (ICH).
In: Computerization and Controversy, S. 197-218
In: American Culture and Society since the 1930s, S. 77-88
In: The Palgrave Handbook of Critical Theory, S. 255-278
In: Religious education politics, the state, and society., S. 25-48
Der Autor betrachtet in seinem Beitrag die religiöse Erziehung und den Religionsunterricht in den Elementarschulen Dänemarks. Das Land ist von einer engen Verbindung zwischen Staat und protestantischer Kirche geprägt. In den letzten zwanzig Jahren ist das staatliche Programm zur religiösen Erziehung ausgeweitet worden auf das Studium nicht-christlicher Religionen während man im Grundsatz im Mainstream des lutherischen Christentums verblieben ist. Der Autor nimmt eine Analyse der Paradoxie zwischen der Bewahrung "der" christlichen dänischen Werte und der multireligiösen Gesellschaft vor. Der Beitrag betrachtet zunächst den historischen und gegenwärtigen religiös-politischen Kontext und wirft dann einen Blick auf das Bildungswesen, bei dem er die "Folkeskolen" und die religiöse Erziehung in den "elemenatary schools" in den Jahren 1814-1989 in den Blick nimmt. Schließlich wird Religionsunterricht und religiöse Erziehung im Schuldiskurs ab 1989 bis heute untersucht und die Veränderungen im Spannungsfeld von De-Säkularisation, Identitätspolitik und Kulturkampf beschrieben. (ICA2).
In: Religious education politics, the state, and society, S. 25-48
In: Scientific research in the XXI Century: Proceedings of the I International Scientific Conference on Eurasian scientific cooperation, S. 51-55
The author analyzes some activities of the Public Center for Legal and Justice Reform in the field of standards and technologies of restorative justice and restorative mediation in Russia.
The author pays attention to the mediation in education, particularly to the concept of school mediation services as an effective educational technology. The article describes how a school mediation service should be created; also, it contains an overview of the best experiences of the use of school mediation services in different regions of Russia.
In: Immigrants, Schooling and Social Mobility, S. 206-224
In: Citizenship education. Theory - research - practice., S. 121-134
Der Beitrag berichtet über eine Studie, die im Kontext des bundesweiten deutschen Reformprogramms "Demokratie leben und lernen" entstanden ist. Die Autorin klärt zunächst das Konzept der "demokratischen Handlungskompetenz", das im wesentlichen aus zwei Komponenten besteht: (1) als psychologische Kategorie mit kognitiven, motivationalen, emotionalen und volitionalen Aspekten; (2) als demokratische Komponente mit "sozialen" und "selbstbezogenen" Kompetenzen. Die Ergebnisse der empirische Studie zeigen, dass zwischen der Schulkultur, also der Qualität des schulischen Lebens, und den demokratischen Handlungskompetenzen kein signifikanter Zusammenhang besteht. Dies gilt nicht für die Zusammenhänge zwischen dem Klima und den "zivilen" Umgangsformen in den einzelnen Klassen. Die Konstellationen im Klassenverband mit ihren mannigfaltigen Substrukturen (Cliquen, Gruppen sozialen Beziehungen) prägen die "politische" Kultur der Klasse (z. B. das Gewaltpotenzial) entscheidend. (ICA). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 2003 bis 2006.;;;This article tries to take a first glance at these research areas. It is based on the model of democratic action competencies underlying the German-wide reform program "Living and learning democracy". From the given research literature, the article will examine the ways in which schools support students in their acquisition of these competencies. The analysis will be based on the empirical data from 43 schools; it is aimed at identifying specific school features that make up a school's democratic culture, i.e. a quality of school life that enables students to learn and experience the meaning of active citizenship. (DIPF/orig.).
In: International handbook on the preparation and development of school leaders., S. 263-279
When discussing the evaluation of principals in this chapter there will be necessarily a strong emphasis on what is objective, measurable, and controllable in practice as far as is feasible. In order to be able to respond to the contemporary demands of evaluation, we will address the following topics: 1. Why should school principals be evaluated? In essence, in this section we are trying to explore the culture of educational evaluation (e.g. system monitoring, school inspection) as well as the core purpose of the evaluation of school principals. 2. How are school principals evaluated? What are the means through which evaluation is conducted and by whom? What are the major evaluation methods utilized? 3. Critical review of evaluation practices. What do we know about what works and what does not in the case of principal evaluation? 4. Challenges for Evaluation Practices and Future Research on Evaluation. How does evaluation relate to principals' career stages? We conclude with some propositions for future research. (DIPF/Autor).
In: Medieval Church Studies; Medieval Liège at the Crossroads of Europe, S. 151-182
In: Bildung zwischen Staat und Markt, S. 145-159
Introduces a section (see abstracts of related chapters) of an edited Vol on the role of cultural framing as a variable in social movement explanation by tracing the development of cultural theory in the social sciences, from the Chicago school, through Geertzian cultural analysis, the analysis of rhetoric & dramaturgy, cognitive processes & framing, & repertoires & tool kits. Social movement theory on the role of cultural framing is discussed in terms of (1) the cultural construction of repertoires of contention & frames; (2) the contribution of cultural contradictions & historical events to the framing process; (3) framing as a strategic activity; (4) competitive processes that represent the context of framing strategies; (5) the role of the mass media in framing strategies; & (6) the intersection of political opportunities & mobilization with framing to shape outcomes of framing competitions. D. M. Smith
Examines the experiences of Haitian teachers in Montreal, Quebec, where the large Haitian population has created unique challenges for public schools. Arguments for & against culturally congruent education are discussed, & two programs designed to provide a Haitian-focused learning environment by emphasizing the role of Haitian teachers are described. In-depth interviews conducted in 1995 with 13 Haitian-origin teachers, well informed about issues related to improving the educational experience of Haitian students, indicate that, although these teachers pointed out the harm that can result from misunderstandings of Haitian culture, they did not see mainstream schooling as a racist barrier to minority students. In fact, most respondents favored a universalistic approach to education, but viewed culturally appropriate teaching methods as an integral part of it. They perceived their role with Haitian students as primarily a motivational one aimed at helping students achieve success in mainstream institutions. Struggles involved in trying to balance a sense of communal obligation with a personal identity as a professional educator are examined. 42 References. J. Lindroth