FUNDAMENTALS OF SURVEY MEASUREMENT AND ANALYSIS
In: Survey review, Band 27, Heft 212, S. 287-287
ISSN: 1752-2706
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In: Survey review, Band 27, Heft 212, S. 287-287
ISSN: 1752-2706
In: Survey review, Band 23, Heft 178, S. 155-155
ISSN: 1752-2706
In: Survey review, Band 26, Heft 206, S. 393-397
ISSN: 1752-2706
In: International journal of public opinion research, Band 15, Heft 1, S. 3-7
ISSN: 0954-2892
During the past 20 years, survey methodology has undergone a paradigm shift. The old paradigm was based on a statistical model that focused on the effects of survey errors on the estimates derived from survey data. The new paradigm is based on a social scientific model that focuses on the causes of survey errors. Several developments have helped bring about this shift -- the application of methods & concepts from cognitive psychology to the reduction of survey measurement error, the development of new computerized methods of data collection, & the increase in concern about measurement & nonresponse as sources of error in survey estimates. The new paradigm has little to say about the topics, such as sampling error, that were central to the old one; similarly, the old paradigm had little to say about how to reduce or prevent errors, a major concern for the new one. Thus, the two paradigms do not clash so much as complement each other. 17 References. Adapted from the source document.
In: Public opinion quarterly: journal of the American Association for Public Opinion Research, Band 61, Heft 4, S. 576-602
ISSN: 0033-362X
In: The public opinion quarterly: POQ, Band 61, Heft 4, S. 576
ISSN: 1537-5331
In: NBER macroeconomics annual, Band 32, S. 411-471
ISSN: 1537-2642
In: NBER Working Paper No. w23418
SSRN
In: Public opinion quarterly: journal of the American Association for Public Opinion Research, Band 77, Heft 2, S. 586-585
ISSN: 0033-362X
In: The public opinion quarterly: POQ, Band 77, Heft 2, S. 586-605
ISSN: 1537-5331
In: Public opinion quarterly: journal of the American Association for Public Opinion Research, Band 73, Heft 2, S. 255-280
ISSN: 0033-362X
In: ZUMA-Arbeitsbericht, Band 1990/02
Der Arbeitsbericht diskutiert Auswirkungen unterschiedlicher Datenerhebungsmethoden auf die Antwortausprägungen der Befragten. Im Mittelpunkt der Erörterungen stehen die direkte Kommunikation in face-to-face-Situationen, Telefoninterviews und schriftliche Befragungen. Die jeweiligen Effekte werden durchgängig daraufhin reflektiert, inwieweit sie kognitiven und/ oder kommunikativen Prozessen zuzuordnen sind. Hingewiesen wird in diesem Zusammenhang auch darauf, daß ein komplexes Geflecht von Bedingungsfaktoren anzutreffen ist, weil nicht nur die Form der Präsentation von Fragen die Antwortausprägungen bestimmt, sondern gleichzeitig die Organisation der Befragung selbst die Anordnung und Formulierung der Untersuchungsfragen ein Stück weit determiniert, so daß unterschiedliche Antwortausprägungen durch die Anlage der Untersuchung selbst bestimmt sein können. (GF)
In: The public opinion quarterly: POQ, Band 73, Heft 2, S. 255-280
ISSN: 1537-5331
In: Social science quarterly, Band 63, Heft 1, S. 164-171
ISSN: 0038-4941
The validity of R reports concerning the signing of an initiative petition is explored through data from two sources, both relating to an Idaho ballot initiative of 1978. Questionnaire data were obtained in early 1979 from 196 randomly chosen petition signatories & from 718 randomly chosen state residents. In this case, self-reporting of political behavior seriously underestimates the true extent of the public's political involvement. Further, dependence on self-reported political participation distorts conclusions about both the sources & the consequences of participation. 3 Tables. Modified HA.
In: ZUMA-Arbeitsbericht, Band 1994/09
Umfragen zur contingent valuation (CV) werden als methodisches Instrumentarium dazu eingesetzt, den Wert von Dienstleistungen oder Gütern ohne Marktwert zu bestimmen. Im wesentlichen werden Befragte aufgefordert, aufgrund einer detaillierten Beschreibung eines Gutes oder einer Dienstleistung eine Kostenbewertung durchzuführen, d.h. anzugeben, wieviel sie für dieses Gut bezahlen würden. Fragebogen solcher Art werden vor allem eingesetzt, um den passiven Wert natürlicher Ressourcen zu bestimmen, mit dem Ziel, Kosten-Nutzen-Analysen bzw. Schadensersatzberechnungen bei Umweltschäden wie sie etwa im Zusammenhang mit der Exxon Valdez-Ölkatastrophe aufgetreten sind, anzustellen. Im Rahmen der intensiven Diskussion um Kosten-Nutzen-Analysen z.B. innerhalb der amerikanischen Umweltpolitik, befaßt sich der Beitrag mit einigen kognitionspsychologischen Implikationen im Zusammenhang mit der CV. In Anlehnung an Ergebnisse der Einstellungsforschung berücksichtigen diese den Stellenwert von inneren Wahrnehmungsprozessen bei der Bewertung sowie die Abhängigkeit der Befragungsergebnisse von der Methode der Datensammlung. (ICH)