Governance and Governance Networks in Europe
In: Public management review, Band 10, Heft 4, S. 505-526
ISSN: 1471-9037
In: Public management review, Band 10, Heft 4, S. 505-526
ISSN: 1471-9037
In: Governance und Wissensmanagement als wirtschaftliche Produktivitätsreserven, S. 77-100
Ziel des Beitrags ist es, Erkenntnisse aus der Corporate Governance-Debatte auf den öffentlichen Sektor zu übertragen und zu verallgemeinern. Corporate Governance will die Selbststeuerung des Subsystems Unternehmen sicherstellen und auf diese Weise die Marktsteuerung der Volkswirtschaft unterstützen. Im Zentrum steht dabei die Lösung der Prinzipal-Agent-Problematik. Die Governance-Elemente "Anreize", "Machtausgleich" und "Fairness" finden sich auch im Ordoliberalismus. Auch im öffentlichen Sektor finden sich Governance-Problematiken und Prinzipal-Agent-Beziehungen: Demokratie, Bürokratie, Kollektivverhandlungen und Steuerung von Organisationen durch "voice" und "exit". Governance kann Staats- und Marktversagen verhindern. Wesentliche Elemente von Good Governance sind: Transparenz, Information, effizienz- und innovationsorientierte Anreizstrukturen, Kräfteausgleich, Verantwortung, Kontrolle, Fairness. (ICE2)
In: Lateinamerika-Analysen, Heft 3, S. 125-135
ISSN: 1619-1684
In: Lateinamerika-Analysen, Band 15, S. 125-135
ISSN: 1619-1684
World Affairs Online
In: Revista española de ciencia política, Heft 12, S. 189-192
ISSN: 1575-6548
In: The political quarterly: PQ, Band 76, Heft 4, S. 469-470
ISSN: 0032-3179
In: The political quarterly, Band 76, Heft 4, S. 469-470
ISSN: 1467-923X
In: Entgrenzte Demokratie?: Herausforderungen für die politische Interessenvermittlung, S. 287-307
Der Beitrag versucht durch die "Vornahme begrifflicher Probebohrungen" die in der Literatur auffindbare Vielfalt der Begriffsangebote für "Governance" einander gegenüberzustellen. Diese Sichtung kommt zu einem großen Konsens über unverzichtbare Grundbausteine eines zumindest als Arbeitsinstrument tauglichen Governancebegriffs. In einem weiteren Schritt werden diese "Begriffsbausteine" in folgende Abfolge gebracht: Actors - Interaction - Communication - Coordination - Zusammenwirken staatlicher und gesellschaftlicher Akteure - Social Ordering. Aus dieser Übersicht geht hervor, um was es bei Governance eigentlich geht: es geht um die Koordination von Handlungsbeiträgen miteinander interagierender und kommunizierender staatlicher und nicht-staatlicher Akteure, wobei als Koordinationsmodus die so genannten Regelungsstrukturen deutlich im Vordergrund stehen. Aus diesen Grundbausteinen des Governancebegriffs wird dann der Kommunikationsaspekt herausgegriffen, um Governance als Kommunikationsprozess zu thematisieren. (ICA2)
In: Globale Trends: Perspektiven für die Weltgesellschaft, Band 8, S. 225-246
In: Governance: an international journal of policy and administration and institutions, Band 21, Heft 3, S. 311-335
ISSN: 0952-1895
Unexpected epidemics, abrupt catastrophic shifts in biophysical systems, and economic crises that cascade across national borders and regions are events that challenge the steering capacity of governance at all political levels. This article seeks to extend the applicability of governance theory by developing hypotheses about how different governance types can be expected to handle processes of change characterized by nonlinear dynamics, threshold effects, cascades, and limited predictability. The first part of the article argues the relevance of a complex adaptive system approach and goes on to review how well governance theory acknowledges the intriguing behavior of complex adaptive systems. In the second part, we develop a typology of governance systems based on their adaptive capacities. Finally, we investigate how combinations of governance systems on different levels buffer or weaken the capacity to govern complex adaptive systems. Adapted from the source document.
In: Governance: an international journal of policy and administration, Band 21, Heft 3, S. 311-335
ISSN: 1468-0491
Unexpected epidemics, abrupt catastrophic shifts in biophysical systems, and economic crises that cascade across national borders and regions are events that challenge the steering capacity of governance at all political levels. This article seeks to extend the applicability of governance theory by developing hypotheses about how different governance types can be expected to handle processes of change characterized by nonlinear dynamics, threshold effects, cascades, and limited predictability. The first part of the article argues the relevance of a complex adaptive system approach and goes on to review how well governance theory acknowledges the intriguing behavior of complex adaptive systems. In the second part, we develop a typology of governance systems based on their adaptive capacities. Finally, we investigate how combinations of governance systems on different levels buffer or weaken the capacity to govern complex adaptive systems.
SSRN
Working paper
In: Corporate governance: an international review, Band 14, Heft 5, S. 367-376
ISSN: 1467-8683
Governance of public corporations in the United States has operated under the agency model with regulatory strengthening since the passage of Sarbanes‐Oxley legislation. With this foundation in place, boards are empowered to utilise their power and influence and can effectively monitor the actions of management, intervening where necessary. In effect, the rules of engagement embodied in the structure and the law guide interactions and empowerment. The governance model of the mutual funds industry, representing over 8 trillion dollars, is often viewed as a mirror of the corporate world, but upon closer analysis is found to have significant structural differences that dilute the authority of directors. The two models are compared and analysed with recommendations made to strengthen the oversight of mutual funds.