AbstractThis reflection examines the potential and pitfalls of "trans" as a keyword for feminist anthropology. Drawing on the experiences of one Black trans woman advocate in particular, the author argues for trans as a scalar project, with both potential and pitfalls. The author argues that trans as a scalar project in feminist anthropology pushes the field to recognize the limits, excess, and continuities between, across, and through different gender and sexual categories.
Preliminary Material /Beate Söntgen and Geraldine Spiekermann -- Vorwort /Beate Söntgen and Geraldine Spiekermann -- Tränen /Beate Söntgen and Geraldine Spiekermann -- »Tränen zum Leben, Tränen zum Tode« /Barbara Vinken -- Spuren der Bildwerdung /David Ganz -- Die ›Gabe der Tränen‹ in der religiösen Kultur der frühen Neuzeit /Joseph Imorde -- Tränen vor Gericht /Manfred Schneider -- Dakryologia: Physiologie und Pathologie der Tränen aus medizinhistorischer Sicht /Irmgard Müller -- Schauplätze des Weinens /Beate Söntgen -- Lust-Tränen /Jörn Steigerwald -- Das Zerfließen des Bildes /Bettina Brandl-Risi -- Stille. Stillend /Peter Risthaus -- Tränen und Leben /Jörg Wiesel -- Das Leib-Seele-Verhältnis beim Lachen und Weinen: Philosophische Anthropologie aus ästhetischer Sicht /Christiane Voss -- Weinen können /Stefanie Diekmann -- Zuschauergefühl /Hermann Kappelhoff -- Weinende Helden /Michael Ott -- »Weinkrampf« – Tränen im gespaltenen Selbstbildnis von Arnulf Rainer /Gerald Schröder -- Das Polaroid als Reliquie /Geraldine Spiekermann -- Unendliche Schleifen: A Portrait of the Artist as a weeping Narcissus von Olaf Nicolai /Jutta Voorhoeve -- Fluid(um) /Petra Löffler -- Das Bild als Klage /Georges Didi-Huberman -- Namenregister /Beate Söntgen and Geraldine Spiekermann -- Autorinnen und Autoren /Beate Söntgen and Geraldine Spiekermann.
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ZusammenfassungIn den 52 Jahren seiner Beschäftigung mit Trans* hat der Autor eine "Verflüchtigung des Körpers" im fachlichen Diskurs über Trans* beobachtet. Hinweise darauf sind im Bereich der Diagnostik feststellbar, die von der somatisch orientierten Diagnose "Transsexualismus" (ICD-10) zu den stärker die psychische Dimension thematisierenden Diagnosen "Geschlechtsdysphorie" (DSM-5) und "Geschlechtsinkongruenz" (ICD-11) gewechselt hat. Auch der Begriff "Transidentität" fokussiert mehr auf die psychische Dimension. Diese "Verflüchtigung des Körpers" stellt auf der einen Seite einen Gewinn dar, da dadurch der Blick auf ein breiteres Feld von Themen, die für trans* Personen sehr wichtig sind, geöffnet worden ist: ihr Leben in einer cis-heteronormativen Mehrheitsgesellschaft und die hier vielfach herrschende Trans*feindlichkeit, die Notwendigkeit, sich mit den Geschlechterrollen auseinanderzusetzen, die spezifische Entwicklung von trans* Personen zu beachten und die Entpathologisierung der Transidentität voranzubringen. Auf der anderen Seite hat die "Verflüchtigung des Körpers" im Trans*diskurs aber auch zu Verlusten geführt: die Auseinandersetzung mit der Körperlichkeit ist weniger intensiv geführt worden, obwohl sie im Rahmen der körperlichen Transition von großer Bedeutung ist. Geht es doch in diesem Prozess um das Neu-Entdecken des Körpers und der körperlich gelebten Sexualität. Dieser Aspekt ist mit der "Verflüchtigung des Körpers" im Trans*diskurs weitgehend vernachlässigt worden. Aus diesem Grund ist es wichtig, das Begleitangebot für trans* Personen um die Dimension der Körperlichkeit zu erweitern
Between the summer of 2019 and the summer of 2021, a violent discussion about trans rights took place in Spain. This paper argues that the discussion can be understood as an instance of 'social problems work', more specifically as part of a moral crusade or a moral panic episode. Implicit in this is the idea that there has been an over-reaction to trans recognition and trans equality laws, publicly presented as a major social problem. This paper also provides legal arguments against the fears voiced in the discussion, by summarizing relevant ECHR case-law that agrees with an alternative feminist account of trans rights that de-pathologizes gender-identity self-determination. The paper thus suggests that a 'cultural war' over gender identity has been ignited and has yet to be fully fought and won.
The notion that the risk problems confronting contemporary society are trans-scientific in character - that is, that while they can be posed to science, they cannot be solved by science alone - has gained currency since Alvin Weinberg coined the term over thirty years ago. His prescription in such circumstances - that recourse must be had to legal procedures in order to find an answer - perhaps invests law with more ability than it actually possesses to deal with such issues. What is it about law that ensures that such problems are not also trans-legal? This article considers this question by examining the relationship between science and law, between the realms of the factual and of the normative, in order to determine what happens when the two come into contact, or communicate, in the context of regulation or of litigation. Focusing on this crucial interface leads to the conclusion that traditional - formal and substantive - paradigms of law are ill adapted to cope with risk issues and that a procedural orientation of law is preferable. The question is then to choose among the leading alternatives available: Habermas's procedural paradigm based on the theory of communicative action or Teubner's reflexive law based on the theory of autopoiesis.