Kraftwerk Hainburg, Nationalpark Ost: Projekte, Argumente, Dokumente ; Bericht über die Experten-Diskussion an der Akademie für Umwelt und Energie in Laxenburg
In: Niederösterreich-Reihe Bd. 2
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In: Niederösterreich-Reihe Bd. 2
In: Europäische Hochschulschriften
In: Reihe 31, Politikwissenschaft 357
La pasada década se caracterizó en toda Europa por el predominio de actitudes inerciales y escépticas ante la educaci6n y ante la utilidad de sus posibles reformas. Ambas actitudes estuvieron motivadas, quizás, por el momento de crisis económica generalizada que imperó a lo largo de dicha década. Es a finales de los años ochenta cuando, tras la caída del muro de Berlín y el posterior derrumbe de todos los regímenes comunistas, se abre un periodo de inquietud y de cambio. Las reformas educativas que a partir de entonces se inician se encaminan básicamente a cuestionar la utilidad y oportunidad del modelo vigente de escuela básica, única y polivalente en los países de la Europa del Este y de escuela integrada en los de la Europa occidental. Mas en concreto, se analizan tres aspectos de interés en relaci6n can dichas reformas: estos son: la metodología o la estrategia política y legislativa seguida por los diferentes gobiernos a la hora de presentar sus reformas (reformas globales versus reformas parciales), la finalidad u objetivo principal de las reformas (reformas que polarizan en la economía yen el cambio de sentido de esta la base del sistema educativo versus reformas encaminadas a cambiar el sistema educativo en sus vertientes éticas, sociales, científicas, tecnológicas; culturales en su mas amplia acepción) y los cambios importantes acaecidos en los contenidos de los planes de estudio, especialmente a nivel de enseñanza secundaria (uniformidad versus diversificación)
BASE
In: Contexto internacional: revista semestral do Instituto de Relações Internacionais, IRI, Pontíficia Universidade Católica, PUC, Band 6, S. 45-63
ISSN: 0102-8529
World Affairs Online
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In: Deutschland in den neunziger Jahren: Politik und Gesellschaft zwischen Wiedervereinigung und Globalisierung, S. 227-250
Der Autor stellt einige typische sozialstrukturelle Merkmale von vormodernen, traditionellen Gesellschaften, Industriegesellschaften und postindustriellen Wissensgesellschaften in einem Tableau zusammen. Es handelt sich hierbei um eine modellhafte Bündelung aufgrund von Modernisierungstheorien und gesellschaftlichen Entwicklungen, wie sie in vielen westlichen Ländern zu beobachten sind. Auf der Grundlage dieser modellhaften Unterscheidung von Modernisierungsphasen lässt sich anschließend zeigen, wie sich die sozialstrukturellen Verhältnisse in West- und Ostdeutschland in den 90er Jahren entwickelt haben. Der Autor gibt hierzu jeweils einen komprimierten Überblick über die Entwicklungen der Bevölkerung, der Erwerbstätigkeit, der sozialen Ungleichheit, der sozialen Sicherheit sowie der Strukturen des Denkens und Verhaltens. Er stellt insgesamt erhebliche Unterschiede im Modernisierungsprozess zwischen West- und Ostdeutschland fest. Im Westen vollzog sich die Modernisierung in den 90er Jahren in "Zeitlupe", im Osten dagegen im "Zeitraffer". Eine Entwicklung hin zu einem intergenerationellen Wertewandel mit den einschlägigen Gegenbewegungen der 90er Jahre wie im Westen wird es in Ostdeutschland kaum geben, denn die Erfahrungen des Mangels und des Wohlstands, der Gemeinschaftlichkeit und der individuellen Freiheiten, werden in Ostdeutschland weniger in der Generationenabfolge als simultan erlebt. Dies erklärt vielleicht manche Konflikte, macht aber soziologische Erklärungen nicht leichter. (ICI2)
In: Aus Politik und Zeitgeschichte: APuZ, Heft B 40, S. 25-39
ISSN: 0479-611X
Over the past three decades the effects of globalisation and denationalisation have created a division between 'winners' and 'losers' in Western Europe. This study examines the transformation of party political systems in six countries (Austria, France, Germany, the Netherlands, Switzerland, and the UK) using opinion surveys
In: Osteuropa, Band 61, Heft 8-9, S. 7-21
ISSN: 0030-6428
"Infolge der deutschen Belagerung Leningrads starben rund eine Million Menschen. Anders als Stalingrad spielte das Thema in der deutschen Erinnerung über Jahrzehnte kaum eine Rolle. Es dominierten andere Narrative: in der Bundesrepublik das vom sauberen Krieg der Wehrmacht, deren 'Blitzkrieg' vor Leningrad scheiterte und die zur Belagerung als vermeintlich 'unbestrittener Methode der Kriegführung' griff; in der DDR wurde das Leid der Bevölkerung zwar erwähnt, doch dem sowjetischen Heldennarrativ untergeordnet. Leningrad wurde so zum Symbol im Klassenkampf zwischen Sowjetmacht und Großkapital. Eine Geschichte, die der Opfer gedachte, wurde selten erzählt. Erst in jüngster Zeit findet die Blockade Leningrads ihren Platz im deutschen Gedächtnis." (Autorenreferat)
For more than a century, the federal government has constructed water resource projects for a variety of purposes including flood control, navigation, power generation, and irrigation. While most municipal and industrial water supplies have been built by non-federal entities, most of the large, federal water supply projects in the West, including Hoover and Grand Coulee dams, were constructed by the Bureau of Reclamation (Department of the Interior) to provide water for irrigation.
BASE
This book works to complicate and push against common arguments that the Western from its inception is an anti-feminist genre. By focusing on representations of women professionals in Westerns, it shows that women in cinematic and televisual Westerns sometimes do acquire agency and empowerment in the private and public realms, despite our culture's tendency to gender the former as feminine and the latter as solely masculine. The study reviews the relationship of these progressive Westerns to both explicit and latent feminist ideologies relevant to their times, as the films evolved from the 1930s to the twenty-first century
In: Armed forces & society: official journal of the Inter-University Seminar on Armed Forces and Society : an interdisciplinary journal, Band 10, Heft 4, S. 597-611
ISSN: 0095-327X
Content analysis of critical incident descriptions of leadership collected from followers who were freshmen cadets in basic training (N = 400) at the US Military Academy reveals several situational & behavioral categories, both typifying & discriminating between "good" & "bad" leadership descriptions. The most notable findings are: (1) the concordance between results obtained from the critical incident technique & from rating scales of leadership, & (2) the high correspondence between behaviors identified in good leadership descriptions & lacking (or absent) in bad leadership descriptions. The results support the notion of setting specific leadership typologies; future research using this technique is proposed. 2 Tables, 1 Appendix. HA.
Repeated intelligence failures in Iraq, Libya and across the Middle East and North Africa have left many critics searching for a smoking gun. Amidst questions of who misread - or manipulated - the intel, a fundamental truth goes unaddressed: western intelligence is not designed to understand the world. In fact, it cannot. In The Covert Colour Line, Oliver Kearns shows how the catastrophic mistakes made by British and US intelligence services since 9/11 are underpinned by orientalist worldviews and racist assumptions forged in the crucible of Cold War-era colonial retreat. Understanding this historical context is vital to explaining why anglophone state intelligence is unable to grasp the motives and international solidarities of 'adversaries'. Offering a new way of seeing how intelligence contributes to world inequalities, and drawing on a wealth of recently declassified materials, Kearns argues that intelligence agencies' imagination of 'non-Western' states and geopolitics fundamentally shaped British intelligence assessments which would underpin the 2003 invasion of Iraq and subsequent interventions