AFB-Info: Mitteilungen der Arbeitsstelle Friedensforschung Bonn
ISSN: 0930-8199
2897 Ergebnisse
Sortierung:
ISSN: 0930-8199
In: Friedensgutachten 2022
"Der russische Angriffskrieg in der Ukraine hat die europäische Sicherheitsarchitektur zum Einsturz gebracht. Das Friedensgutachten 2022 analysiert die Eskalation, zeigt Folgen für die Ukraine und die Region auf und richtet den Blick auf die Neuausrichtung der deutschen und europäischen Sicherheits- und Verteidigungspolitik. Neben den globalen Implikationen des Krieges werden auch die Erfolgsbedingungen und Grenzen von Sanktionen dargelegt sowie die Krise der globalen nuklearen Ordnung analysiert. Darüber hinaus zeigen die Untersuchungen zum globalen Konfliktgeschehen, dass internationalisierte Konflikte, dschihadistische Gewaltakteure sowie Gewalt und Diskriminierung gegen Frauen und LGBTQI*-Minderheiten neue friedenspolitische Akzente erfordern. Und die wegen Terrorgefahr, Pandemie und Extremismus stetig ausgeweiteten Kompetenzen der Sicherheitsinstitutionen im Innern der Demokratien bedürfen ebenfalls stärkerer demokratischer Kontrolle. Das Friedensgutachten 2022 analysiert das Kriegs- und Konfliktgeschehen, zeigt Trends der Außen-, Sicherheits- und Entwicklungspolitik auf und gibt friedenspolitische Empfehlungen für Bundestag und Bundesregierung. Mit seinen konkreten Handlungsempfehlungen ist das Gutachten ein zentrales Medium für den Dialog zwischen Wissenschaft, Gesellschaft und Politik. Die deutschen Friedensforschungsinstitute (BICC/HSFK/IFSH/INEF) geben das Gutachten seit 1987 heraus."--
In: Andrássy Studien zur Europaforschung Band 15
Der Konferenzband setzt sich die Aufgabe, auf Kriegs- und Friedensdiskurse aus historischer, ideengeschichtlicher und politologischer Perspektive einzugehen und aus der Vergangenheit einen Bogen in die Gegenwart zu spannen, indem er den Krieg als "Auslöser" für Friedensbemühungen wahrnimmt. Zeitlich sind die präsentierten Themen vor dem Ersten Weltkrieg bis in der heutigen Zeit verortet und haben einen geografischen Schwerpunkt auf Mittel- und Südosteuropa.Ziel der Herausgeberinnen war, durch eine interdisziplinäre Herangehensweise (Kulturwissenschaft, Geschichte, Internationales Recht und Politische Theorie) neue Perspektiven und weiße Flecken in der Forschung aufzuweisen.Die grundlegende Frage ist, ob eher die Entwicklung der menschlichen Gesellschaft, der internationalen Institutionen und Ansätze einer Verrechtlichung von Frieden, oder aber die Entwicklung der Waffentechnik Kriege verhindern und verunmöglichen.Mit Beiträgen von Julianne Brandt, Enik? Dácz, Dóra Frey, Christina Griessler, Katalin Helmich, Tamás Hoffmann, Árpád Hornyák, Henriett Kovács, Hannes Leidinger, Lorenzo Marmiroli, Zoltán Tibor Pállinger, Tomasz Schramm, Anita Sz?cs, Miklós Zeidler, Maria Zmierczak
In: IFGK-Arbeitspapier, Band 23
Christine Schweitzer: Introduction - Civilian peacekeeping. A barely tapped ressource (7-16); Rolf Carrière: The world needs 'another peacekeeping' (17-24); Tim Wallis: Best practices for unarmed civilian peacekeeping (25-34); Rachel Julians: Peacekeeping with nonviolence: protection strategies for sustainable peace (35-42); Christine Schweitzer: Humanitarian protection as an additional function of humanitarian, development and peace projects - or rather a task requiring experts? (43-52); Christine Schweitzer: The responsibility to protect: towards an expanded role for global civil society (53-64).
In: Forschung DSF, Band 9
"While there is an increasing number of articles and studies identifying lessons from the record of UN peacebuilding operations, it is striking how little we know about the UN's very capacity for organizational learning on peacebuilding, and about learning in international organizations in general. This pilot study seeks to lay the foundations for an in-depth investigation of the UN's record on organizational learning. Our study is motivated by both, a research and a policy imperative. On the research front, studying organizational learning within the UN peacebuilding bureaucracy contributes to opening up the 'black box' of international organizations. So far, mainstream work in the discipline of International Relations (IR) has produced surprisingly few studies on the everyday workings of international organizations, let alone their ability to learn. Studying organizational learning calls for an interdisciplinary approach bringing together IR (including peace and conflict studies), public management and the sociology of organizations. This has the potential of advancing conceptual debates within the discipline of IR. The study proceeds in three steps. The first step surveys the relevant literature from different disciplines and concludes that peace research, IR and organization theory do not offer ready-made frameworks for the analysis of organizational learning in international organizations. Building on existing research, we identify key elements of a new framework starting with a definition of the key term, organizational learning: We define organizational learning "as a process of cognitive change through the questioning of the means and/or ends of addressing problems. The process manifests itself in the development and implementation of new rules and routines guiding the organization's actions." In a second step, we survey the evolution of the "infrastructure of learning" in the UN peacebuilding bureaucracy over the past 15 years. We hold that a number of factors (lack of will both within member states and the UN Secretariat as well as the lack of resources and appropriate incentive structures) contributed to the very slow recognition of the UN's learning needs. Major crises (such as the soul-searching after Rwanda and Srebrenica) plus the Brahimi Report in 2000 provided a certain momentum that brought the need to build up the UN's learning capacity higher on the agenda. Still, a lot of work remains to be done. In a third step, we present a list of variables that influence learning that need to be considered in a future in-depth study. This list of factors includes power, organizational culture, leadership, human capital, staff mobility, knowledge management systems, as well as access to external knowledge. Outlining an agenda for future research, we present a draft model of the learning process that includes 1) knowledge acquisition, 2) advocacy/ decision- making, and 3) institutionalization." (excerpt)
In: Pariser historische Studien Band 65
Im Zentrum der Beiträge dieses Bandes stehen Fragen des Funktionierens und der Rahmenbedingungen frühneuzeitlicher Diplomatie, die am Beispiel der Westfälischen Friedensverhandlungen unter verschiedenen Blickwinkeln verfolgt werden. Die Editionsgeschichte der Friedensverträge und eine Ortsbestimmung des Westfälischen Friedens in der Entwicklung von Diplomatie und internationalem Verkehr im Europa der Frühen Neuzeit bilden weitere Themenschwerpunkte
In: CULTuREL Band 3
In: CULTuREL Religionswissenschaftliche Studien 3
Am 20. Dezember 2012 feierte Richard Friedli seinen 75. Geburtstag. Mit dieser Festschrift sollen seine akademische Karriere sowie seine Person gebührend geehrt werden. Die Beiträge befassen sich aus unterschiedlichen Perspektiven mit den zentralen Themen sowohl seiner wissenschaftlichen Karriere als auch seiner Lehrtätigkeit: dem religiösen Faktor in der Friedensforschung, der Rolle der Religionen in den gegenwärtigen Gesellschaften sowie der Begegnung und dem Austausch der Kulturen. Die Beiträge durchzieht das von Richard Friedli immer wieder artikulierte Spannungsfeld von 'global' und 'lokal' sowie die Frage nach der sozialen Anwendung religionswissenschaftlichen Wissens.
In: Hamburger Universitätsreden Neue Folge
This volume documents the speeches given on July 7, 2006 in Hamburg on the occasion of the ceremonial opening of the Carl Friedrich von Weizsäcker Center for Science and Peace Research (Zentrum für Naturwissenschaft und Friedensforschung, ZNF). The keynote speakers were Alyson J. K. Bailes, Head of the Stockholm Peace Research Institute (SIPRI), former Minister of State, Prof. Egon Bahr, former Head of the Hamburg Peace Research Institute (scientific peace research has gained a unique institutional foothold in Germany. Together with the Institut für Friedensforschung und Sicherheitpolitik, IFSH), Prof. Ernst Ulrich von Weizsäcker, a son of the namesake of the ZNF, and Prof. Wolfgang Panofsky from Stanford, USA.With the founding of the Centre at the University of Hamburg, headed by Prof. Dr. Martin Kalinowski, scientific peace research has gained a unique institutional foothold in Germany. Together with the IFSH in Hamburg an inter- and multidisciplinary research network is being established which will open up new opportunities to explore the interaction of natural sciences, conflicts and international security against the background of the guiding principles of peace and sustainability and to integrate them into the training of natural scientists
Arthur Friedenreich é um dos primeiros ídolos na memória do futebol brasileiro. No que diz respeito à escrita da história deste esporte no Brasil às voltas com os mecanismos da identidade nacional, qual leitura podemos fazer sobre a apresentação do seu principal personagem nas primeiras décadas do século XX? A fim de responder a esta pergunta, o objetivo deste artigo é analisar os escritos e as imagens sobre o ex-jogador Arthur Friedenreich em museus da cidade de São Paulo. Como fontes, utilizou-se o conteúdo de três exposições dessa cidade. Para a análise das imagens fotográficas, baseamo-nos em conceitos de sentido denotativo e conotativo presentes em uma imagem fotográfica e, para textualidades, em uma análise documental. Os resultados revelaram que estas exposições procuraram apresentar o ex-jogador como um dos heróis negros ou mulatos do futebol que, pela competência e mérito no jogo, contribuiu não só para a democratização da modalidade no país, mas também expressou a especificidade do "racismo à brasileira". Recorrentemente rememorado pelos museus que guardam a memória do futebol brasileiro, a biografia de Friedenreich chama a atenção para o sucesso do primeiro grande ídolo como orgulho étnico e nacional do país, ao mesmo tempo em que revela as ambiguidades da identificação racial no Brasil. ; Arthur Friedenreich is one of the first football Brazilian idols to become engraved in the memory of this sport. Regarding the writing of the history of this sport in Brazil dealing with the mechanisms of national identity, what can we learn with its main character in the first decades of the 20th century? To answer this question, we deal with the writings and images of the former player Arthur Friedenreich in three exhibitions in museums, which are located in the city of Sao Paulo. In the study, we refer to photographic images as a concept of denotative and connotative meaning and textuality as documentary analysis. The results revealed that these exhibitions sought to present the former player not only as one of the biggest black (or mulatto) heroes of football due to his competence and merit in this field, but also contributed to the democratization of the sport in the country. Besides, the research expressed the specificity of "the Brazilian way of racism". The prodigious performance of Friedenreich has been recurrently recalled by the museums that hold the memory of football. His biography draws attention to the success of the idol presenting the ambiguities of racial identification in Brazil.
BASE
"Now I have played some rugby football in my youth and I know that the second row in a rugby scrum is where the power and weight lies. It is the second row that provides the shoving and the pushing that eventually helps to win the ball in the scrums. Similarly, in negotiations, it is the second row that provides the background papers, the options and the research that the first row must depend on to make their political decisions" (Dhanapala 2007b, p.1). "While the LTTE's Peace Secretariat was flattened by bombing during the hostilities, that of the government continued to function through the fighting, albeit in a much diminished role. The government has not given a reason for its closure of the Peace Secretariat [after the end of the war] … It has indicated that it doesn't have use for a Peace Secretariat"(Ramachandran 2009b, n.p.). These two quotes refer to the peace secretariats established by the main conflict parties to assist the peace negotiations of 2002 and 2003 in Sri Lanka. They display a wide spectrum of perceptions about the support structures: while the peace process of 2002/2003 is widely seen as an exemplar of liberal peacebuilding, Sri Lanka after 2006 is often described as a model for counterinsurgency and regime stabilisation. This thesis argues that the peace secretariats, and in particular that of the government, were part of both endeavours. The research defines a peace secretariat as a unit within a larger organisation or an independent organisation that has been established by and is mandated by at least one of the conflict parties. It offers support relating to the negotiation, dialogue or mediation process, and the implementation of process results before, during or after official peace talks. Consequently, the empirical research concerns three peace secretariats in Sri Lanka, namely, the government's Secretariat for the Coordination of the Peace Process (SCOPP), the Peace Secretariat of the Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE PS) and the Peace Secretariat for the Muslims (PSM). The research objective is to identify the peace secretariats' contributions to the peace negotiations and to conflict transformation. It furthermore seeks to explain these contributions and their possible limitations. Building on an inductive, qualitative approach to empirical research, the thesis presents a conceptual framework that can be rooted in Principal-Agent Theory and Stewardship Theory, Structuration Theory and deliberations on the influence of identity on violent conflict. The findings show that peace secretariats play an essential role in peace negotiations as they represent and provide access to the negotiating parties, and contribute to their professionalism. Besides operational functions, e.g. communication, inter-party facilitation and intra-party consultation, they have significant symbolic functions, e.g. signalling parity of status. Contributions to conflict transformation are more limited, less sustainable and can also have pejorative effects, thus contributing to confrontation and escalation within the conflict system. Peace secretariats contribute to ameliorative conflict transformation, if their mandates – defined by the respective principals – and the secretariats' self-concept, or organisational identity, allow for transformative action. Besides the explanatory conceptual framework, the research positions peace secretariats, which so far have not been subject to academic research, within the nascent concept of peace infrastructure and considers their role as potential agents for peaceful change or embedded third parties. Building on practical experiences in mediation and conflict transformation, the research in addition offers recommendations and points for consideration for establishing peace secretariats and third party support. ; "Now I have played some rugby football in my youth and I know that the second row in a rugby scrum is where the power and weight lies. It is the second row that provides the shoving and the pushing that eventually helps to win the ball in the scrums. Similarly, in negotiations, it is the second row that provides the background papers, the options and the research that the first row must depend on to make their political decisions" (Dhanapala 2007b, p.1). "While the LTTE's Peace Secretariat was flattened by bombing during the hostilities, that of the government continued to function through the fighting, albeit in a much diminished role. The government has not given a reason for its closure of the Peace Secretariat [after the end of the war] … It has indicated that it doesn't have use for a Peace Secretariat"(Ramachandran 2009b, n.p.). Diese beiden Zitate beschreiben die Friedenssekretariate, die von den zentralen Konfliktparteien zur Unterstützung der Friedensverhandlungen in Sri Lanka in den Jahren 2002/2003 eingerichtet wurden. Sie zeigen das weite Spektrum von Sichtweisen bezüglich der Unterstützungsstrukturen: während der Friedensprozess in den Jahren 2002/2003 oft als Paradebeispiel des "Liberal Peacebuilding" gesehen wird, wird Sri Lanka nach 2006 als Modell für Kontrainsurgenz und Regimestabilisierung beschrieben. Die vorliegende Dissertation zeigt, dass die Friedenssekretariate, und insbesondere das der Regierung, Teil beider Bemühungen waren. Die Arbeit definiert ein Friedenssekretariat als eingebettete oder unabhängige Organisationseinheit, die von mindestens einer der Konfliktparteien eingerichtet und mandatiert wurde. Sie bietet Unterstützung im Verhandlungs-, Dialog- oder Mediationsprozess sowie bei der Implementierung der Prozessergebnisse vor, während und nach offiziellen Friedensgesprächen. Mit Blick auf das Fallbeispiel Sri Lanka betrachtet die empirische Arbeit drei Sekretariate: das Sekretariat zur Koordinierung des Friedensprozesses der Regierung (SCOPP), das Friedenssekretariat der Tamilischen Befreiungstiger (LTTE PS), und das Friedenssekretariat für die Muslime (PSM). Die Forschung zielt auf die Identifizierung von Beiträgen der Sekretariate zu den Friedensverhandlungen und zur Konflikttransformation sowie die Erklärung dieser Beiträge und ihrer eventuellen Beschränkungen. Auf der Basis eines induktiven, qualitativen Forschungsansatzes präsentiert die Arbeit ein konzeptionelles Modell, das sich auf Prinzipal-Agenten Theorie und Stewardship Theorie, Strukturationstheorie sowie Überlegungen zum Einfluss von Identität bei Gewaltkonflikten bezieht. Die Ergebnisse zeigen, dass Friedenssekretariate eine essentielle Rolle in Friedensverhandlungen spielen, da sie die Verhandlungsparteien repräsentieren, Zugang zu ihnen ermöglichen und zu ihrer Professionalisierung beitragen. Neben operativen Funktionen, z.B. Kommunikation, zwischenparteilicher Vermittlung und innerparteilicher Konsultierung, haben sie auch eine symbolische Funktion, z.B. das Signal von Statusparität. Beiträge zur Konflikttransformation sind beschränkter, weniger nachhaltig und können auch pejorative Effekte haben, wodurch sie ggf. zu Konfrontation und Eskalation im Konfliktsystem beitragen. Friedenssekretariate tragen verbessernd zu Konflikttransformation bei, wenn Mandat – definiert von den jeweiligen Prinzipalen – und Selbstverständnis bzw. organisationale Identität dies erlauben. Neben dem erklärenden Konzept trägt die Forschung zur Positionierung von Friedenssekretariaten, die bisher nicht Gegenstand akademischer Untersuchung waren, innerhalb des neuen Konzepts von Friedensinfrastrukturen bei und diskutiert ihre Rolle als potentielle Agenten des Wandels oder eingebettete Drittparteien. Auf der Grundlage praktischer Erfahrungen in Mediation und Konflikttransformation entwickelt die Arbeit zudem Empfehlungen für die Einrichtung von Friedenssekretariaten sowie deren Unterstützung durch Drittparteien.
BASE
Im Jahr 2008 jährte sich zum 150. Mal der Geburtstag Ludwig Quiddes, der von 1890 bis 1892 das Preußische Historische Institut in Rom leitete und dort das Repertorium Germanicum (RG) initiierte, das noch heute zu den wichtigsten Unternehmen der historischen Grundlagenforschung zählt. Seine Satire "Caligula" war einer der erfolgreichsten Essays der Zeit, doch führten die Anspielungen auf Kaiser Wilhelm II. zum Ende seiner wissenschaftlichen Laufbahn. Auf der Basis eines beträchtlichen Privatvermögens betätigte er sich als Politiker und Publizist, insbesondere in der Friedensbewegung. Der aus einer Tagung hervorgegangene Sammelband würdigt Quidde als Historiker, als Persönlichkeit der Friedensbewegung und als Friedensnobelpreisträger. Ferner geht es um ihn als "Vater" des RG sowie des Tochterunternehmens Repertorium Poenitentiariae Germanicum (RPG). Dabei werden nicht nur die aktuellen Möglichkeiten der Erschließung der kurialen Registerserien und ihre Tragfähigkeit für Themen der europäischen Geschichte diskutiert, sondern auch die europäische Anschlussfähigkeit der unter Ludwig Quidde begonnenen Projekte ausgelotet sowie Perspektiven der modernen elektronischen Erschließung und Bearbeitung der kurialen Überlieferung aufgezeigt.
BASE
Coordination between different United Nations (UN) departments, funds, agencies, and programmes has become an issue of increasing concern for scholars and practitioners alike. With the United Nations taking on ever more ambitious roles in countries emerging from conflict ; no single unit or agency can master the task of post-conflict reconstruction ; also known as peacebuilding ; alone; instead ; a concerted effort is called for. Recent efforts at reorganizing the way the United Nations works in peacebuilding missions have not yielded the desired results of achieving a more coherent ; and in that way more efficient and more effective UN presence. In order to offer fresh inputs for the debate ; this paper looks at the issue of coordination from a theoretical perspective. Informed by organization theory ; a framework for interorganizational coordination is developed and then applied to the United Nations and peacebuilding. The main finding is that in order to improve interorganizational coordination and in lieu of trying to become one streamlined hierarchical organization ; the United Nations should acknowledge its network character and cultivate those social and structural control mechanisms which facilitate coordination in networks. ; Die Koordination zwischen verschiedenen Einheiten des Systems der Vereinten Nationen (VN) hat in den letzten Jahren sowohl für Praktiker als auch für Akademiker zunehmend an Bedeutung gewonnen. Da die Vereinten Nationen immer ambitioniertere Aufgaben der Konfliktnachsorge ; der Demokratisierung und des Wiederaufbaus in Krisenregionen übernehmen ; wird der Ruf nach einem koordinierten Vorgehen immer lauter – denn keine einzelne VN Unterorganisation kann die Fülle der Aufgaben allein bewältigen. Trotzdem haben die Bemühungen der letzten Jahre hin zu mehr Koordination und Integration bisher nicht die erhofften Ergebnisse gezeigt. Dieses Papier möchte zur aktuellen Debatte beisteuern ; indem es zuerst das Thema "Koordination" von einem theoretischen Blickwinkel aus beleuchtet. Basierend auf den Erkenntnissen der Organisationslehre wird ein theoretisches Modell der Koordination entwickelt – dieses wird dann auf die Vereinten Nationen als Unternehmer von Friedensmissionen angewandt. Haupterkenntnis ist hierbei ; dass ; um interorganisationelle Koordination innerhalb der Vereinten Nationen zu verbessern ; die sozialen und strukturellen Koordinationsmechanismen gestärkt werden sollten ; die dem netzwerkartigen Charakter des Systems entsprechen – anstatt weiterhin zu versuchen ; über das ganze System hinweg eine straffe Hierarchie durchzusetzen.
BASE
In: Proceedings of the annual meeting / American Society of International Law, Band 68, S. 165-166
ISSN: 2169-1118
ISSN: 0936-0026