Kunst, Wahrheit und Gefühl: Schelling, Hegel und die Ästhetik des angelsächsischen Idealismus
In: Alber Philosophie
5 results
Sort by:
In: Alber Philosophie
In: Film
Dass die Welt von Zauberlehrling Harry Potter magisch, bunt, schillernd und manchmal gefährlich oder unberechenbar ist, weiß wohl jeder - aber ist sie auch queer? Ist Harry Potter etwa schwul? Vera Cuntz-Leng beleuchtet die Harry Potter-Saga mit besonderem Fokus auf den acht Blockbuster-Verfilmungen sowohl aus queertheoretischer Sicht als auch aus Perspektive der im Internet millionenfach verbreiteten homoerotischen Fanliteratur zur Fantasyreihe. Beide Blickwinkel - Wissenschaft und Fandom - kommen in einen fruchtbaren Dialog miteinander, der auch die queeren Qualitäten und Potenziale des Fantasygenres insgesamt aufzeigt.
In: Osteuropa, Volume 57, Issue 7, p. 105-131
ISSN: 0030-6428
For a long time, the Russian literary prizes that were created in the 1990s had a bad reputation. Apart from the fact that they were repeatedly connected with scandalous decisions & influenced by literary struggles over direction, they gave rise to doubts as to whether the highly decorated works really possessed first-class aesthetic qualities & the kind of social relevance expected from outstanding artistic achievements. The longstanding practice of ignoring works that were socially & politically explosive seems to have been broken. The great literary prizes for 2006 confirm that the increasing tendency of the Russian novel towards politicization is finding resonance in jurors' decisions. The novel 2017 by Ol'ga Slavnikova & San'kia by Zakhar Prilepin are perfect examples of this. After the demise of the Soviet Union, it appeared as if literary life in Russia could be promoted mainly by new literary prizes no longer managed by the state. The media praises the institutionalization of the Buker (which, like its role model, the British Booker Prize, is supposed to be awarded to the best novel of the year), the creation of the Triumf (which is to recognize high achievements in all areas of the arts), & the establishment of countless other prizes. Adapted from the source document.
Die Argumentation grenzt sich von der Eigenweltthese des Sports ab und gibt einen Überblick über Funktionen, die verschiedenen Formen von Gymnastik, Turnen und Sport im modernen Staat und in der modernen Diktatur übernehmen konnten. Theoretischer Hintergrund der Darstellung ist die Macht- und Subjekttheorie Michel Foucaults. In Beispielen aus dem 18. und 19. Jahrhunderts wird deutlich, dass sich staatliche Körpererziehung in preußisch-deutscher Tradition als 'Technologie der Macht' verstehen lässt, während der britische Gentlemansport Merkmale einer 'Ästhetik der Existenz' aufweist. In den Diktaturen des 20. Jahrhunderts kam dem Sport als Machttechnologie eine zentrale Bedeutung zu, was am Beispiel des 'Sportlands' DDR aufgezeigt wird. Hier gab es aber ebenso Szenen, die ihren Sport nicht im Sinne des Staates betrieben, sondern vielmehr als Mittel einer 'Ästhetik der Existenz' betrachteten. Obwohl sie damit keine politischen Forderungen im engeren Sinne verbanden, lässt sich diese Praxis im Sozialismus als alltäglicher, 'gelebter Widerstand' begreifen. ; The article disapproves the theory of sport constituting an 'Eigenwelt' and points out the functions that gymnastics, exercise and sports fulfilled in modern society and especially under the conditions of a dictatorship. The argumentation follows Michel Foucault's theory of power and the subject. While in the 18th and 19th century the Prusso-German physical education can be regarded as a 'technology of power', the British gentleman's sports followed the concept of 'aesthetics of existence.' The dictatorships in the 20th century used sports as a central technology of exerting power, as for example the GDR. Yet there was also a milieu that refused to practice sport according to state ideology but insisted on these 'aesthetics of existence'. Although not directly opposing the state politically, this practice can be seen as a sort of resistance against socialism in daily life.
BASE
In: X-Texte zu Kultur und Gesellschaft Band 63
A new cultural war is raging on the internet. On one side there is the New Right (Alt-Right) that reaches from formerly obscure neo-reactionary and right-wing movements to nerdy subcultures, such as 4chan, to Milo Yiannopoulos and his mainstream audience. On the other side, however, a culture of public tribunals and demonstrative »romantic philanthropy« is hiding behind the therapeutic language of »trigger warnings« and »safe spaces«. Exploring the cultural genealogy of these aesthetics and subcultures, Angela Nagle draws parallels to former political phenomena. Her empathetic message: The permanent cultural turn - the shift of politics into cultural issues in the form of cultural wars that divide the whole society - must be stopped! This book, the English original of which has already become a bestseller, was listed as a Book of the Year 2017 by the British Guardian.