The educational sciences in France
In: International social science journal: ISSJ, Volume 37, Issue 2, p. 137-147
ISSN: 0020-8701
2152 results
Sort by:
In: International social science journal: ISSJ, Volume 37, Issue 2, p. 137-147
ISSN: 0020-8701
World Affairs Online
In: European Studies in Education, Volume 18
SSRN
In: European studies in education 3
Mit [dem] Themenschwerpunkt versuch[t die Redaktion], nicht nur ein Bewußtsein der Bedeutung von Emigration und Remigration für die Disziplinentwicklung zu wecken, sondern auch einen weiteren Schritt in der Forschung zu tun, mit Fallstudien über lokale Entwicklungen, mit Analysen subdisziplinärer Kontinuitäts- und Diskontinuitätsmuster und mit personenbezogenen Studien über die Disziplinentwicklung nach 1945 in SBZ und DDR. Für die Pädagogik an der Frankfurter Universität (Feidel-Mertz/Lingelbach) wird eine paradigmatische Kontroverse zwischen eher gesellschaftskritischen und eher affirmativen Theorien sichtbar, die durch die politischen Ereignisse 1933 entschieden wird und einem gesellschaftskritischen Paradigma erst nach 1968/1970 wieder eine Chance einräumt (und eher nebenher werden auch die Differenzen zwischen nationalsozialistischer und nationalkonservativer Pädagogik am Exempel H. Weinstocks herausgearbeitet). An der Nachkriegsgeschichte von Besetzungsprozeduren an der Hamburger Universität kann Ch. Kersting nicht nur die unterschiedlichen Formen der Aufmerksamkeit für die Emigranten belegen (die man angesichts der Verdrängungs-These nicht erwartet hätte), sondern auch den Bedeutungswandel der Verdrängungsannahme selbst. […] Konzentriert auf eine Subdisziplin behandeln G. Miller-Kipp und M. Kipp - mit der Frage nach Theoriewandel bei Personenkontinuität […] die Theorie-Geschichte der Berufs- und Wirtschaftspädagogik […]. Die Beiträge von U. Wiegmann und G. Geissler erinnern schließlich daran, daß wir auch unsere bildungshistorischen Fragen an die Disziplin nicht mehr im Lichte der alten Ost-West-Trennung formulieren dürfen. Beide Beiträge zeigen aber, welche neuen Probleme und Schwierigkeiten sich damit stellen. (DIPF/Orig.)
BASE
In: European studies in education 7
Zwei Jahre nach einer Erhebung zum Ersatzbedarf des wissenschaftlichen Personals an Pädagogischen Hochschulen und Universitäten im Fach Erziehungswissenschaft ist zur Identifikation von Entwicklungstrends eine weitere Befragung zu diesem Thema im Jahr 1987/88 durchgeführt worden. Erstmals wurden auch die Fachhochschulen mit pädagogischen Studiengängen erfaßt, so daß nunmehr ein Überblick über die gesamte Situation des wissenschaftlichen Nachwuchses im Fach Erziehungswissenschaft an den Hochschulen der Bundesrepublik Deutschland und Berlins (West) vorliegt. Die Resultate werden mit den Ergebnissen aus dem Jahr 1985 verglichen und erste Trends extrapoliert. An die Interpretation der Daten schließt sich ein Postulatekatalog für die Nachwuchspolitik im Fach Erziehungswissenschaft an. (DIPF/Orig.) ; Two years after a survey on the replacement requirements for academic staff in educational science had been conducted at colleges and at universities, a second survey on this issue was carried out in 1987/88, in order to identify trends of development. For the first time specialized institutions of higher education offering educational courses were included, so that there now exists a general account of the overall Situation of junior academic staff in this field at the universities of the Federal Republic of Germany and of West Berlin. The results of the second survey are compared with the findings of 1985 and first trends are extrapolated. The interpretation of data is followed by a catalogue of postulates concerning recruitment policies for the field of educational science. (DIPF/Orig.)
BASE
In: Public affairs quarterly: PAQ, Volume 14, Issue 4, p. 279-291
ISSN: 0887-0373
Examines the decision by the State School Board for Kansas to delete the topic of Darwinian evolution from the required curriculum for high school biology, and the topic of big-bang cosmology from the required curriculum for high school physics.
In: International social science journal: ISSJ, Volume 37, Issue 2, p. 149-156
ISSN: 0020-8701
It is argued that the root of the crisis in educational sciences & educational research is their lack of relevance to individuals & societies. New interdisciplinary forms are necessary if educational policies are to meet public needs. The guiding principle should be respect for reality & creativity. Research in education will fulfill its purpose if it helps to solve the problems impeding the full utilization of human resources. S. McAneny
In: PS: political science & politics, Volume 30, Issue 3, p. 624
ISSN: 0030-8269, 1049-0965
In: PS: political science & politics, Volume 30, Issue 3, p. 624-624
In: Religious Studies, Theology and Philosophy - Book Archive pre-2000
In: Schriftenreihe zur Philosophie Karl R. Poppers und des Kritischen Rationalismus 11
Critical Rationalism has become an influential philosophy in many areas including a great number of scientific disciplines. Yet only few studies have been devoted to the role of the philosophy of Sir Karl Popper in the vast field of education. This volume undertakes to fill this gap. Leading scholars in the educational science and in the philosophy of education have critically written for this volume in an attempt to elaborate Popper's methodological and socio-political views and confront them with a globally relevant spectrum of scientific objectives and cultural values. Among the topics discussed are moral values, education for freedom and its consequences for the student, and the critical attitude in political education. Attention is also paid to the historiography of this significant philosophical movement. Regarding pedagogical research, the empirical paradigm, the falsificatory approach to educational research, the complex relationship between educational theory and practice as well as the problem of value-neutrality in educational science are objects of critical analysis
Die Frage des Neubeginns pädagogischer Wissenschaft in Deutschland wird hier im Blick auf die gesellschaftliche Funktion von Wissenschaft gestellt und am Beispiel einer Teildisziplin, der Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP), vorläufig beantwortet. Basis dafür sind die Berufsbiographien sowie die Theorie- und Wissensproduktion samt der Diskursform von 23 Hochschullehrern der BWP, dem vermutlich vollständigen Personenkorpus dieser Disziplin und der ersten Generation ihrer Vertreter in Westdeutschland nach 1945. Danach zeichnet sich die BWP durch personale Kontinuität, theoretische Homogenität und diskursive Selbstreferentialität aus und zeigt sich dieser Konstanz nach als ein geschlossener Wissenschaftsprozeß seit 1930 bis 1960. Der war freilich politisch offen; gesellschaftlich gesehen war und verhielt sich die Disziplin funktional. (DIPF/Orig.) ; The question of a new beginning of pedagogical science in Germany is considered from the perspective of the social function of science and is provisionally answered for one example, that of a subdiscipline-vocational pedagogics. The study is based on the professional biographies as well as the theory and knowledge production including the discourse form of 23 university teachers of vocational pedagogics, of probably the entire corpus of staff working in this discipline, and of the first generation of its representatives in West Germany after 1945. According to this material, vocational pedagogics is characterized by a continuity in personnel, theoretical homogeneity, and discursive self-referentiality, and it appears - due to this continuity - as a closed scientific process from 1930 to 1960. This was of course a politically open process; from the social perspective, the discipline was and acted functionally. (DIPF/Orig.)
BASE
This paper attempts first to review the state of affairs in educational institutions with reference to science education visa- vis the expected standards. Secondly, the effort of Government, through the Ministry of Education and the Ghana Education Service, to provide pre-university institutions with adequate resources for science teaching, especially from 1986 to 1995, are discussed, Thirdly, the identified problems which may have eluded the attention of planners and administrators in charge of the educational reforms are mentioned and analyzed. Finally, probable solutions and suggestions are made to assist the authorities concerned to revisit the blueprint of 'the Educational Reforms Programme and make the necessary modifications.
BASE
Um die derzeitige Stellensituation und den zukünftigen Ersatzbedarf im Fach Erziehungswissenschaft detailliert zu erfassen, wurde eine Erhebung an allen Hochschulen und Pädagogischen Hochschulen der Bundesrepublik und West-Berlins durchgeführt. Es hegen nun erstmals relativ präzise Angaben über die Stellenstruktur, die Altersstruktur der Hochschullehrer sowie die Anzahl der Promotionen und Habilitationen vor. Es zeigte sich, daß auch bei optimistischen Annahmen von einer Verschlechterung der Berufschancen des wissenschaftlichen Nachwuchses ausgegangen werden muß: erst nach 1993 ist mit einer Entspannung der Situation zu rechnen. An die Darstellung der Untersuchungsergebnisse werden fachpolitische Erwägungen angeschlossen. (DIPF/Orig.)
BASE