Search results
Filter
20 results
Sort by:
Art and politics in Austria : the impact of art works by Alfred Hrdlicka, Friedensreich Hundertwasser, Günter Brus and Valie Export on the Second Republic of Austria ; Art et politique en Autriche : l'impact des oeuvres d'Alfred Hrdlicka, de Friedenreich Hundertwasser, de Günter Brus et de Valie Exp...
The research relates to the relation between the political actors and subversive art and their respective position on dominant themes such as anti-Semitism, the denial of the Nazi past, the status of women, ecology. From existing theories on relations between engaged art and politics, it is a question of studying the works of art of four artists representative on both policy statements and newer technologies through history from 1945 up to now, in the Second Republic of Austria : the sculptor Alfred Hrdlicka, the painter and architect Friedensreich Hundertwasser, the Viennese actionist Günter Brus, the feminist Valie Export. Each one, in his own way, shakes up the established order through his aggressive art and writings. The aim is to specify the type and level of protest of these artists and to assess to what extent they have participated in the democratic debate and modernisation within Austrian society as well as in the identity building of Austria after 1945. ; La recherche porte sur les relations entre les acteurs politiques et l'art subversif et leur positionnement face à des thèmes récurrents tels l'antisémitisme, l'oubli du passé, la condition de la femme, l'écologie. Partant des théories existantes sur les rapports entre l'art engagé et le politique, il s'agit d'étudier les œuvres de quatre artistes représentatifs à la fois de l'évolution des positions politiques et des techniques nouvelles à travers l'histoire de 1945 à nos jours, dans la IIe République d'Autriche : le sculpteur Alfred Hrdlicka, le peintre et architecte Friedensreich Hundertwasser, l'actionniste viennois Günter Brus, la féministe Valie Export. Ces artistes bousculent l'ordre établi à travers leur art agressif et leurs écrits. Le but est de définir la nature et le degré de leur protestation et de déterminer dans quelle mesure ils ont participé au débat démocratique et à la modernisation de la société autrichienne ainsi qu'à la construction identitaire de l'Autriche après 1945.
BASE
Sammlung von Staatsverträgen, Friedensschlüssen, Waffenstillstands-Konventionen, Bündnissen, Neutralitäts- Handels- Gränz- Tausch-Verträgen u.s.w. zwischen der französischen Republik, und den übrigen kriegführenden Mächten : von dem Jahre 1795 bis jezt in Bezug auf den allgemeinen Frieden mit Teutsc...
In: http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb10561171-5
[Hrsg.: Johann C. von Aretin] ; Volltext // Exemplar mit der Signatur: München, Bayerische Staatsbibliothek -- J.publ.g. 708 f
BASE
Sammlung von Staatsverträgen, Friedensschlüssen, Waffenstillstands-Konventionen, Bündnissen, Neutralitäts- Handels- Gränz- Tausch-Verträgen u.s.w. zwischen der französischen Republik, und den übrigen kriegführenden Mächten : von dem Jahre 1795 bis jezt in Bezug auf den allgemeinen Frieden mit Teutsc...
In: http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb10557414-0
[Hrsg.: Johann C. von Aretin] ; Volltext // Exemplar mit der Signatur: München, Bayerische Staatsbibliothek -- J.publ.e. 352
BASE
Sammlung von Staatsverträgen, Friedensschlüssen, Waffenstillstands-Konventionen, Bündnissen, Neutralitäts- Handels- Gränz- Tausch-Verträgen u.s.w. zwischen der französischen Republik, und den übrigen kriegführenden Mächten : von dem Jahre 1795 bis jezt in Bezug auf den allgemeinen Frieden mit Teutsc...
In: http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb10715873-6
[Hrsg.: Johann C. von Aretin] ; Volltext // Exemplar mit der Signatur: München, Bayerische Staatsbibliothek -- Bibl.Mont. 1436
BASE
Sammlung von Staatsverträgen, Friedensschlüssen, Waffenstillstands-Konventionen, Bündnissen, Neutralitäts- Handels- Gränz- Tausch-Verträgen u.s.w. zwischen der französischen Republik, und den übrigen kriegführenden Mächten : von dem Jahre 1795 bis jezt in Bezug auf den allgemeinen Frieden mit Teutsc...
In: http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb11709265-9
[Hrsg.: Johann C. von Aretin] ; Volltext // Exemplar mit der Signatur: Bamberg, Staatsbibliothek -- JH.Dipl.o.13
BASE
˜Lesœ conséquences politiques de la paix
In: http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb11126319-2
Volltext // Exemplar mit der Signatur: München, Bayerische Staatsbibliothek -- H.un.app. 1067 c
BASE
Les plaies de la Grande Guerre dans la Berliner Illustrirte Zeitung, un imaginaire de papier sous la République de Weimar
International audience ; Auch nach dem Waffenstillstand wird der Erste Weltkrieg in der Berliner Illustrirten Zeitung (BIZ)-einem der ersten illustrierten Massenblätter-weiter thematisiert. Bei der Untersuchung dieses mediatisierten Krieges wird der Frage nachgegangen, was diese Bilderwelt über die fortschrittlichen Erwartungen, Ängste und Hoffnungen in der Weimarer Republik aussagt. Dabei geht hervor, dass die BIZ nach der anfänglichen Bekundung eines gewissen Wohlwollens gegenüber den ehemaligen Feinden zu Beginn des Jahres 1919 bald in einen bitteren Ton umschlägt, als die Friedensbedingungen bekannt gegeben werden. Diese enttäuschten Hoffnungen haben die kulturelle Demobilisierung der BIZ erschwert. Eine Zeit lang werden Themen der Kriegspropaganda weiter behandelt, bevor diese illustrierte Zeitschrift im Laufe der 1920er Jahre zum künstlerischen Ausdrucksort der Trauer um die Opfer des Krieges wird und dabei versucht, die Wunden des Krieges zu heilen. Letztlich zielt die BIZ aber weniger darauf ab, die Erinnerung an den Krieg wach zu halten, als vielmehr als Sprachrohr eines pazifistischen und republikanischen Diskurses zu fungieren. ; After the armistice, World War One remained an important topic in the Berliner Ilustrirte Zeitung-an illustrated magazine devoted to general, political and cultural news. Analyzing its coverage of the war allows us to address what these representations have to say about the expectations, fears and hopes of Weimar progressives at the time. After showing some benevolence towards former enemies at the beginning of 1919, the BIZ grew more acrimonious when the terms of the peace treaty became official. These disappointed hopes certainly made the cultural demobilization of the BIZ more difficult. The magazine continued to relay the war rhetoric for some time, before trying to tend to the wounds and ease the mourning through artistic means. Eventually, the BIZ did not seek to preserve the memory of the war, but rather to promote a pacifist and republican way of thinking.
BASE