Aufsatz(elektronisch)14. Juli 2021

Understanding scientific progress: the noetic account

In: Synthese: an international journal for epistemology, methodology and philosophy of science, Band 199, Heft 3-4, S. 11249-11278

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

AbstractWhat is scientific progress? This paper advances an interpretation of this question, and an account that serves to answer it (thus interpreted). Roughly, the question is here understood to concern what type of cognitive change with respect to a topicXconstitutes a scientific improvement (to a greater or lesser extent) with respect toX. The answer explored in the paper is that the requisite type of cognitive change occurs when scientific results are made publicly available so as to make it possible for anyone to increase their understanding ofX. This account is briefly compared to two rival accounts of scientific progress, based respectively on increasing truthlikeness and accumulating knowledge, and is argued to be preferable to both.

Sprachen

Englisch

Verlag

Springer Science and Business Media LLC

ISSN: 1573-0964

DOI

10.1007/s11229-021-03289-z

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.