Aufsatz(elektronisch)15. September 2023

Is the Positive Effect of Education on Ethnic Tolerance a Method Artifact? A Multifactorial Survey Experiment on Social Desirability Bias in Sweden

In: International journal of public opinion research, Band 35, Heft 4

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

Abstract
Educated individuals are believed to be more tolerant towards ethnic minorities—a finding widely inferred from standard survey items. We propose a new approach that helps mitigate the risk of socially desirability bias (SDB), using a multifactorial survey experiment with name-based vignette dimensions. The experiment is strategically inserted into a question about a social dilemma not related to ethnicity. By embedding our experiment into an established survey—the Swedish part of the European Values Survey—we show that individuals with a high level of education are more tolerant towards ethnic minorities, even under a lower risk of SDB. The study strengthens findings in prior research and supports the hypothesis that education can further ethnic tolerance.

Sprachen

Englisch

Verlag

Oxford University Press (OUP)

ISSN: 1471-6909

DOI

10.1093/ijpor/edad029

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.