Aufsatz(elektronisch)22. Juni 2023

The Strategic Adoption of Environmental Corporate Social Responsibility with Network Externalities

In: The B.E. journal of theoretical economics, Band 24, Heft 1, S. 399-418

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

Abstract
This paper adopts a green managerial delegation model in a polluting network industry wherein consumers form fulfilled rational expectations of network externalities. We show that firms are consistently incentivized to undertake ECSR (environmental corporate social responsibility) under price competition, while positive network externalities can increase the strategic level of ECSR. We also show that product substitutability between network products can play an important role in determining a firm's strategic level of ECSR and resulting profits. Finally, ECSR is conducive to increasing environmental quality and social welfare in a high-polluting network industry. Therefore, the strategic adoption of ECSR in a network industry is Pareto-improving as environmental damage becomes serious.

Sprachen

Englisch

Verlag

Walter de Gruyter GmbH

ISSN: 1935-1704

DOI

10.1515/bejte-2022-0136

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.