Aufsatz(elektronisch)8. August 2018

Staat, Raum und Infrastruktur: Wie die Eisenbahn nach Galizien kam

In: Administory: Journal for the History of Public Administration : Zeitschrift für Verwaltungsgeschichte, Band 2, Heft 1, S. 230-248

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

Abstract
The advantages of the railway were recognized not only in Vienna. In the Habsburg Empire's provinces, too, people banked on this new type of transportation as a bringer of progress. Using the example of Galicia, this article shows how the initiative and the involvement of local actors promoted the building of a railway network in the north-eastern crownland. It focuses on the main motives for the implementation of the railway in Vienna versus those in Lemberg (Lwów, Lviv). The article is divided into three parts. While the first part deals with the expectations raised by the railway, the second part concentrates on the political circumstances which accompanied the construction of the Galician railway network. The third part focuses on the Galician capital as a traffic junction in a polycentric railway network.

Sprachen

Englisch

Verlag

Walter de Gruyter GmbH

ISSN: 2519-1187

DOI

10.2478/adhi-2018-0023

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.