Aufsatz(elektronisch)1. März 2009

Historical Memory, International Conflict, and Japanese Textbook Controversies in Three Epochs

In: Journal of educational media, memory, and society: JEMMS ; the journal of the Georg Eckert Institute for International Textbook Research, Band 1, Heft 1, S. 117-144

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

Japan's right-wing nationalists have launched three major attacks on school textbooks over the second half of the twentieth century. Centered on the treatment of colonialism and war, the attacks surfaced in 1955, the late 1970s, and the mid-1990s. This article examines three moments in light of Japanese domestic as well as regional and global political contexts to gain insight into the persistent problem of the Pacific War in historical memory and its refraction in textbook treatments. There are striking similarities as well as critical di erences in the ways the attacks on textbooks recurred and in the conditions of political instability.

Verlag

Berghahn Books

ISSN: 2041-6946

DOI

10.3167/jemms.2009.010108

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.