Aufsatz(elektronisch)1983

L'école des philosophes: La dissertation de philosophie au baccalauréat

In: Actes de la recherche en sciences sociales, Band 47, Heft 1, S. 21-36

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

Philosophers at school.
The philosophy dissertation is officially defined as the condition and sign of «free», «personal» thinking but it derives a number of its features from the constraints bearing on the scholastic discipline. On the one hand, there are internal constraints of self-reproduction, on the other, the external constraints of adjustement to a large audience of lay readers. This scholastic exercise is the most economical way of reaching the higher levels of the cultural hierarchies. Its main characteristics are a «meaning effect» and a «supersession effect».

Sprachen

Französisch

Verlag

PERSEE Program

ISSN: 1955-2564

DOI

10.3406/arss.1983.2185

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.