Buch(gedruckt)2013

Knowing what not to do: Financial literacy and consumer credit choices

In: Discussion paper 13-027

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

Based on a rich panel of household data, we investigate the determinants of the use of consumer credit in Germany. We find that the usage frequency of an easily accessible, but relatively expensive source of consumer credit decreases with financial literacy but is unrelated to household income. This result is robust to household structure, age, formal education, and occupational status. Based on childhood-related information on spending behavior, we control for the influence of self- control on credit decisions. We document that neither self-control, nor low numeracy drive out financial literacy when explaining the frequency of (expensive) credit usage. Hence, financial education plays an important role to improve consumer choices.

Weitere Versionen:

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Sprachen

Englisch

Verlag

ZEW, Zentrum für Europ. Wirtschaftsforschung

Seiten

40 S.

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.