Aufsatz(elektronisch)2015

Participation and Political Equality in Direct Democracy: Educative Effect or Social Bias

In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft : SZPW = Revue suisse de science politique : RSSP, Band 21, Heft 1, S. 99-118

Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft

Abstract

This paper analyses the moderating effect of direct democracy on the relationship between socioeconomic status and electoral participation. A sceptical position holds that direct democracy increases social bias in the electorate as issues are too complex and demanding. Participatory democrats in contrast invoke an educative effect of direct democratic institutions, thus decreasing social bias within the electorate. To test both arguments we use data from the Swiss cantons and estimate cross-level interactions of socioeconomic and direct democracy variables on electoral participation. First differences between effects in the least and most direct democratic cantons are not statistically significant. This result may be seen as relief for sceptics as well as dampener for proponents of direct democracy. Adapted from the source document.

Problem melden

Wenn Sie Probleme mit dem Zugriff auf einen gefundenen Titel haben, können Sie sich über dieses Formular gern an uns wenden. Schreiben Sie uns hierüber auch gern, wenn Ihnen Fehler in der Titelanzeige aufgefallen sind.