"Letter from Mr. J.R. Ambrosius to Gen. Alvaro Obregón suggesting as a solution to the agrarian problem, in which land owners sell their uncultivated lands to Mennonite Farmers. To support his idea, he attached the speech by Mr. C.B. Shmidt, who was one of the promoters of the Mennonite immigration to the United States and who gives a clear idea of the life, customs and ideas of the Mennonite community, as well as the mechanisms of immigration. / Carta del Sr. J.R. Ambrosius al Gral. Alvaro Obregón, proponiendo como una solución al problema agrario, el que los grandes latifundistas vendan sus tierras no cultivadas a comunidades agrícolas menonitas. Para reforzar su idea, anexa discurso del Sr. C.B. Schmidt, quien fue uno de los promotores de la inmigración menonita a los Estados Unidos y quien da una idea clara de la vida, costumbres e ideas de la comunidad menonita, así como de la mecánica de las inmigraciones. "
Frontmatter -- Inhalt -- Vorwort -- I Einleitung -- II Die Motive von Weisheit und Alter und ihre Traditionen -- III Weisheit und Alter bei Ambrosius von Mailand -- IV Weisheit und Alter bei Paulinus von Nola -- V Ergebnisse -- Abkürzungsverzeichnis -- Bibliographie -- Index Locorum -- Index Nominum et Rerum
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This paper identifies the author of the conscious reading marking and marginalia for the Vita S. Severini of Eugippius in two late-12th-century manuscripts from the Heiligenkreuz scriptorium (Heiligenkreuz, Cod. 11 and Vienna, Austrian National Library, cvp. 416) as the Heiligenkreuz monk and Dr. of Decretals Ambrosius, whom the relevant sources verify for the period around 1305/1317. This makes for a rare example of reception of the Vita Severini in 14th century, a time at which the Vita was little known. Further, an assessment of the glosses reveals that a research position that has been widely-held up to now – namely, that the Vita Severini – was of interest not as regards Severin the saint but primarily from an antiquarian and historical perspective or for political and propagandistic reasons (Lorcher Fabel!) – must be called into question. ; Članek obravnava zaznamke v dveh rokopisih iz poznega 12. stoletja, ki sta bila prepisana v skriptoriju v Heiligenkreuzu (Heiligenkreuz, Cod. 11, in Dunaj, Österreichische Nationalbibliothek, cvp. 416). Kot avtor nenavadnih bralnih zaznamkov in marginalij v Evgipijevem spisu Vita S. Severini je identificiran menih in doktor dekretalij Ambrozij iz Heiligenkreuza, ki je v zanesljivih virih dokumentiran v letih okoli 1305/1317. To je redek dokaz o recepciji Severinove legende v 14. stoletju, ki so jo takrat komajda upoštevali. Pregled glos pa tudi dokazuje, da je treba ponovno preveriti v znanosti prevladujoče mnenje, da je bila Vita Severini zanimiva zaradi starožitnosti in zgodovine ali zaradi politično-propagandističnih razlogov (spomnimo se na zgodbo o Lorchu!) in ne zaradi Severina kot svetnika.
Die Verknüpfung von Alter und Weisheit wird in der antiken paganen und biblischen Literatur so ambivalent beurteilt, dass Zustimmung sowie Ablehnung des Konzepts stets nebeneinander existierten. Während sich die Vorstellung der Altersweisheit in der antiken Literatur als stabil und variabel zugleich erwies, blieb deren systematische Untersuchung in der Forschung bisher lückenhaft. Die Dissertation gibt nicht nur einen Überblick über die Bedeutungsnuancen der antiken Weisheitsvorstellung und die variablen Altersbilder, sondern beschäftigt sich besonders mit der Frage, inwiefern die spätantiken Bischöfe Ambrosius und Paulinus pagane und biblische Traditionen zur Vorstellung der Altersweisheit aufgreifen und zu christlichen Konzepten umarbeiten. Mögliche Kontinuitäten, Modifikationen und Neuerungen im Umgang mit den tradierten Motiven werden so als spezifisch spätantik-christlich eruiert. Beide Bischöfe trugen zur Etablierung der christianisierten Verknüpfung von sapientia und senectus bei, sodass die Konstruktion der Altersweisheit auch in der Spätantike zu einem Stück antiker Geistesgeschichte wurde, anhand derer sich gesellschaftliche und sprachliche, philosophische und religiöse Konventionen, Strömungen und Wandlungen nachzeichnen lassen.
The notorious collapse of the firm Ambrosius Höchstetter und Mitverwandte is one of the first and best documented cases of bankruptcy in early modern European history. The spectacular ambitions that led to it – the attempt to create a cartel in mercury production and sale – and the no less spectacular ruin that resulted from it – the flight or arrest of the principals, one of whom died in prison – make for a tale of intrigue that reaches from the smelting works of Tyrol through the counting houses of Augsburg to the archducal treasury in Innsbruck. The Höchstetter bankruptcy reveals the inner practices and structures of early modern capitalism, the often tense relationships between capitalist financiers, the hierarchical societies they were part of, and the connections between private enterprises and public finance. After a brief narrative of the Höchstetters' rise and fall, during the course of the late fifteenth and early sixteenth century, the article addresses capitalist practices with specific regard to the mercury cartel. Because the Habsburgs were leading figures in plans to create a mercury cartel, their attitudes toward it provide a bridge into the final theme, the connections between private enterprise and public finance. The Höchstetter bankruptcy set the parameters for the many proceedings that followed in southern Germany during the sixteenth and seventeenth centuries. Its study is an essential point of departure for any larger consideration of bankruptcies in the economic or political history of the Holy Roman Empire. ; The notorious collapse of the firm Ambrosius Höchstetter und Mitverwandte is one of the first and best documented cases of bankruptcy in early modern European history. The spectacular ambitions that led to it – the attempt to create a cartel in mercury production and sale – and the no less spectacular ruin that resulted from it – the flight or arrest of the principals, one of whom died in prison – make for a tale of intrigue that reaches from the smelting works of Tyrol through the counting houses of Augsburg to the archducal treasury in Innsbruck. The Höchstetter bankruptcy reveals the inner practices and structures of early modern capitalism, the often tense relationships between capitalist financiers, the hierarchical societies they were part of, and the connections between private enterprises and public finance. After a brief narrative of the Höchstetters' rise and fall, during the course of the late fifteenth and early sixteenth century, the article addresses capitalist practices with specific regard to the mercury cartel. Because the Habsburgs were leading figures in plans to create a mercury cartel, their attitudes toward it provide a bridge into the final theme, the connections between private enterprise and public finance. The Höchstetter bankruptcy set the parameters for the many proceedings that followed in southern Germany during the sixteenth and seventeenth centuries. Its study is an essential point of departure for any larger consideration of bankruptcies in the economic or political history of the Holy Roman Empire.
Unter Berufung auf die biblischen Zeugnisse, das dogmatisch-politische Denken des hl. Ambrosius und die afrikanische Kultur entwirft der Autor eine politische Theologie, die der gegenwärtigen Situation Afrikas entspricht. In diesem Entwurf sind zentral: nicht nur das Theorie-Praxis-Thema, das Verhältnis von Erlösung und Befreiung, sondern auch die Staats- und Demokratietheorie der Kirche, sowie die aktuellen sozialphilosophischen Theoriedebatten um die Stellung der Kirche in einer demokratischen Zivilgesellschaft. Ohne die Grenzen zwischen Politik und Glauben zu verwischen und am Beispiel des Kirchenvaters Ambrosius plädiert der Autor für eine echte Inkulturation und für die radikale Komplementarität von Politik und Religion, Staat und Kirche in Afrika. Dabei verbindet er Tradition und Fortschritt. - Aus dem Inhalt: Ambrosius: Historischer Kontext und Grundzüge seines politischen Denkens - Verhältnisbestimmung von Staat und Kirche in der Ekklesiologie des hl. Ambrosius - Das dogmatisch-politische Denken des Ambrosius: Paradigma für die Beziehung zwischen Staat und Kirche in Afrika? - Dogmatische Verhältnisbestimmung von Staat und Kirche in Afrika mit Hilfe der Theologie des hl. Ambrosius.