Apartheid, anti-apartheid, post-apartheid: terugblik en evaluatie
In: Civis mundi jaarboek 2008
1137 Ergebnisse
Sortierung:
In: Civis mundi jaarboek 2008
In: Civis mundi: tijdschrift voor politieke, filosofie en cultuur, S. 20-46
ISSN: 0030-3283
In: Ein Sachbuch aus der Edition 8
In: African Safety Promotion: A Journal of Injury and Violence Prevention, Band 3, Heft 1
ISSN: 1728-774X
In: Journal of democracy, Band 17, Heft 3, S. 43-57
ISSN: 1045-5736
In: Zivilgesellschaft, S. 157-169
Die Zivilgesellschaft in Südafrika bildete den Kern des Widerstands gegen die Apartheid. Sie ist stark ausdifferenziert und umfasst fast 100000 Gruppen. Nach dem Übergang zur Mehrheitsdemokratie 1994 veränderten sich die Rahmenbedingungen grundlegend. Ein Teil der Gruppen entwickelte sich mehr oder minder zu Implementierungsagenturen der Regierungspolitik. Einige degenerierten zu Instrumenten ambitionierter Politiker. Die Mehrheit der politisch relevanten Gruppen unterstützt - bei aller Kritik im Einzelnen - die Regierungspolitik. Seit Mitte der 1990er Jahre gibt es auch soziale Bewegungen außerhalb der etablierten Zivilgesellschaft, die sich gegen Privatisierungen und die AIDS-Politik der Regierung engagieren. (ICE2)
Democratic South Africa was born amidst high hopes for the reduction of income poverty and inequality from their high levels under apartheid. The reality has been disappointing: despite steady economic growth, income poverty probably rose in the late 1990s before a muted decline in the early 2000s, income inequality has probably grown, and life expectancy has declined. The proximate causes are clear: persistent unemployment and low demand for unskilled labour, strong demand for skilled labour, an unequal education system, and a social safety net that is unusually widespread but nonetheless has large holes. It is also clear that economic growth alone will not reduce poverty or inequality. Pro-poor social policies are important, but not as important as a pro-poor economic growth path. Unfortunately, there is little sign of the political conditions changing to push the state towards the promotion of a more pro-poor pattern of economic growth. There is some chance of parametric reforms of the welfare state. Overall, however, it is likely that, after another ten years of democracy, unemployment and poverty rates will remain high, despite significant redistribution through cash transfers, and incomes will continue to be distributed extremely unequally.
BASE
In: Simon & Schuster paperbacks
In: Race & class: a journal on racism, empire and globalisation, Band 49, Heft 3, S. 97-101
ISSN: 0306-3968
In: Mediterranean quarterly: a journal of global issues, Band 18, Heft 2, S. 136-141
ISSN: 1527-1935
In: Europäische Ideen, Heft 136, S. 16-17
ISSN: 0344-2888
In: Political science quarterly: PSQ ; the journal public and international affairs, Band 122, Heft 3, S. 484
ISSN: 0032-3195
In: Internationale spectator, Band 61, Heft 4, S. 214-215
ISSN: 0020-9317
In: Peace and conflict: journal of peace psychology ; the journal of the Society for the Study of Peace, Conflict, and Violence, Peace Psychology Division of the American Psychological Association, Band 12, Heft 3, S. 303-305
ISSN: 1532-7949
In: Neue politische Literatur: Berichte aus Geschichts- und Politikwissenschaft ; (NPL), Band 51, Heft 2-3, S. 464-465
ISSN: 0028-3320