In: Integration: Vierteljahreszeitschrift des Instituts für Europäische Politik in Zusammenarbeit mit dem Arbeitskreis Europäische Integration, Band 40, Heft 2, S. 101-109
The debate over a new strategic alignment for Israel has received further momentum since the first visit of a NATO Secretary General to Israel in February, 2005. Israel must ask itself if a stronger presence in the Euro-Atlantic community would better serve its security than the political unilateralism which it largely exercises at present. Israel has always been loathe to take on coalition commitments, as political autonomy is one of the guiding principles of its actions. Since the Six-Day War (1967), a special partnership has developed with the USA, which annually provides Israel with, among other things, up to three billion US dollars in economic and military support.A stronger presence in the Euro-Atlantic community does not mean full NATO mem-bership for Israel. This remains unrealistic in the long term, but a process of mutual rapprochement can be initiated. In principle there are three options: first, the further development of relations in the framework of the Mediterranean Dialogue, second, Israel's admission to the Partnership for Peace program (PFP) and third, the deepening of bilateral contacts. (SWP-Comments / SWP)
This article investigates the Stabilization and Association Process as an instrument of post-conflict management in the Western Balkans. It explores the appropriateness of the fit of the modified Central and Eastern European accession template with the added stabilization component to the post-conflict countries of the region. In addition, the article raises questions about the continued efficacy of the prolonged and faulty leveraging of conditionality as the EU's primary instrument for affecting transformative change in the Western Balkans. Finally, through the case study of minorities protection, the article suggests that insufficient attention has been paid to developing a comprehensive strategy for the stabilization of post-conflict societies and thus laying the foundations for stable consolidated statehood and a viable democratic peace throughout the region. (Ethnopolitics)
Die Diskussion um die Erweiterung der Europäischen Union (EU) hat neuen Schub bekommen. Vor dem Hintergrund des russischen Angriffskriegs gegen die Ukraine hat der Europäische Rat im Juni 2022 der Ukraine und der Republik Moldau jeweils den Status eines Beitrittskandidaten sowie Georgien den Status eines potenziellen Beitrittskandidaten zuerkannt. Die Beziehungen zwischen diesen Staaten und der EU sind in Assoziierungsabkommen geregelt. Auch das Verhältnis zu den Staaten des westlichen Balkans, denen bereits die grundsätzliche Beitrittsmöglichkeit eröffnet wurde, hat an Dynamik gewonnen. Diese Länder sind über Stabilisierungs- und Assoziierungsabkommen mit der EU verbunden. Die Abkommen haben dazu beigetragen, dass sich die wirtschaftlichen Gegebenheiten in der Region verbessert haben. Dennoch gibt es nach wie vor ökonomische Differenzen zum EU-Niveau. Auch bei der Bekämpfung der Korruption und bei der Rechtsstaatlichkeit müssen diese Länder noch nachbessern. Jegliche künftige Erweiterung der EU steht vor dem Dilemma, dass sie im Konflikt mit deren Vertiefung steht. Schon die letzten Erweiterungen der EU um die mittel- und osteuropäischen Länder verliefen nicht reibungslos. Eine Erweiterung um acht bis neun Länder würde die Anzahl der Vetospieler deutlich erhöhen und so die Handlungsfähigkeit der EU gefährden. Daher sollten auch Alternativen zu einer Vollmitgliedschaft erwogen werden. Idealerweise sollte eine solche neue Architektur die enge politische und wirtschaftliche Kooperation in Europa fördern.