Obituary: Claude Lanzmann
In: Holocaust and genocide studies, Band 33, Heft 2, S. 325-328
ISSN: 1476-7937
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In: Holocaust and genocide studies, Band 33, Heft 2, S. 325-328
ISSN: 1476-7937
In: Forum Kommune: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 29, Heft 4, S. 92-93
ISSN: 0723-7669
In: Le débat: histoire, politique, société ; revue mensuelle, Band 162, Heft 5, S. 152-161
ISSN: 2111-4587
In: History workshop: a journal of socialist and feminist historians, Band 25, Heft 1, S. 204-206
ISSN: 1477-4569
In: Kommunikation & Kultur Band 10
27. November 1925: Claude Lanzmann wird in Paris geboren. Zu seinem 90. Geburtstag fand eine interdisziplinäre Konferenz an der Freien Universität Berlin statt. Der zweisprachige Band (dt./frz.) versammelt die Vorträge, in denen Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler das umfangreiche Lebenswerk Lanzmanns aus unterschiedlicher Perspektive und im Beisein dieses maßgeblichen französischen Intellektuellen und Filmemachers würdigten.
In: Forum Kommune: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 29, Heft 4, S. 91
ISSN: 0723-7669
In: Blätter für deutsche und internationale Politik: Monatszeitschrift, Band 51, Heft 2, S. 247
ISSN: 0006-4416, 0006-4416
In: Psychologie & Gesellschaftskritik, Band 39, Heft 4, S. 77-95
Holocaustfilme, gerade solche, in denen wie in Claude Lanzmanns Shoah (1985) überlebende Opfer als Zeitzeugen befragt werden, machen Traumatisierungen für uns Zuschauerinnen und Zuschauer wahrnehmbar. Lanzmanns Art der Befragung offensichtlich traumatisierter Überlebender, sein bewusstes Auslösen traumatischer Erinnerungen vor laufender Kamera sind allerdings bis heute umstritten. Der Beitrag analysiert Lanzmanns Interviewtechnik und fragt grundsätzlich nach dem Verhältnis von Film und Trauma, Zeigen und Nicht-Zeigen sowie Reden und Schweigen.
In: Communicatio socialis: Zeitschrift für Medienethik und Kommunikation in Kirche und Gesellschaft, Band 49, Heft 4, S. 460-462
ISSN: 2198-3852
World Affairs Online
In: Le débat: histoire, politique, société ; revue mensuelle, Band 201, Heft 4, S. 176-192
ISSN: 2111-4587
In: Autres temps: cahiers d'ethique sociale et politique, Band 13, Heft 1, S. 91-92
ISSN: 2261-1010
In: Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Serija 4. Istorija. Regionovedenie. Mezhdunarodnye otnoshenija, Heft 2, S. 79-88
In: Cultural Studies Review, Band 14, Heft 1, S. 124-136
Considering film as historical research entails thinking of it not just as a historical source or
a kind of popularised presentation of history, but as a tool of production by which unique
historical insights can be gained. In this essay I wish to take up Robert Rosenstone's suggestion that we might consider some filmmakers as historians and push it a little further by exploring Claude Lanzmann's film Shoah as a model for the filmic inquiry into history. To treat Lanzmann's film as a model and not just an example refers to Theodor W. Adornos notion of a model as something that "covers the specific, and more than the specific, without letting it evaporate in its more general super-concept." I analyze how the film deals with the specific problems of representation of the Shoah and extract different modes of inscriptions of history into the film and different modes of construction of historical relations to the past events. To further theorize these modes of inscription and construction I employ Walter Benjamin's concept of the dialectical image and Gilles Deleuze's concept of the time-image by merging the two concepts from two different philosophical schools. The analysis shows that Lanzmann's filmic answer to the problem of representation established a model that sheds light on what a post-Auschwitz historical relation to the past could be, and what significant part films could play in this regard. Perhaps this historic relation established in film is the emergence of what Adorno had called for: a new kind of truth that is not bound to the corrupted concept of adequatio.