Deconstructing developmental psychology
In: Critical psychology
In: Psychology, sociology
2964 results
Sort by:
In: Critical psychology
In: Psychology, sociology
In: Feminism & psychology: an international journal, Volume 25, Issue 3, p. 388-401
ISSN: 1461-7161
This paper looks at points of convergence and divergence between the different branches of cultural psychology and Burman's ideas in Deconstructing Developmental Psychology. The paper discusses the relationship between the developing ideas in cultural psychology over time and some of the shared theoretical and conceptual criticisms put forward in Deconstructing Developmental Psychology. This takes into account some of the differences between the symbolic approach, activity theory and an individualistic approach to cultural psychology. In turn, some of the bigger themes within the book are discussed, such as the role of 'normalisation' and demarcation of age, and studying the child in context and how these relate to the different account of cultural psychology and the influence these themes have had on the author's own work. Since this paper details a personal research journey, examples are taken from work on home–school mathematics education, child language brokering and young caring. Using these examples, the paper examines how cultural psychology is interested in the mediation between culture and the person, whilst Deconstructing Developmental Psychology asks us to question the stories and assumptions embedded within developmental psychology.
In: Human development, Volume 24, Issue 3, p. 195-224
ISSN: 1423-0054
In: Human development, Volume 24, Issue 6, p. 382-411
ISSN: 1423-0054
In: Human development, Volume 24, Issue 5, p. 320-346
ISSN: 1423-0054
In: Human development, Volume 24, Issue 4, p. 257-285
ISSN: 1423-0054
In: Human development, Volume 24, Issue 2, p. 78-109
ISSN: 1423-0054
In: Forum qualitative Sozialforschung: FQS = Forum: qualitative social research, Volume 11, Issue 1
ISSN: 1438-5627
Wir haben die Besprechung von Erica BURMANs nun in der 2. Auflage vorliegender "Deconstructing Developmental Psychology als kritische Lektüre verfasst, da das Buch eng mit Fragen von Wissen und Macht, mit dem Wahrhaftigmachen spezifischer Ziele und mit kritischer Pädagogik verbunden ist.
Es sei zunächst angemerkt, dass wir durchaus besorgt sind mit Blick auf die mögliche Vulnerabilität von Psychologie-Studierenden, denn das Buch rät zum Widerstand gegen eine Art von Mainstream, dessen Erträge diese zu verdauen und wiederzugeben verpflichtet sind. Zugleich sind wir überzeugt, dass bereits die ersten beiden Kapitel Studierende mit dem ganzen Paket kritischer Psychologie vertraut machen, und dies über das bloße Berühren von Konzepten wie Imperialismus, Kolonisierung und Patriarchat hinaus, indem die Errungenschaften der Psychologie mit den Hauptthemen der Zeit verknüpft werden. Eine besondere Stärke ist die Art und Weise, in der BURMAN nachvollziehbar macht, wie unterdrückerische Diskurse in der Entwicklungspsychologie reproduziert werden, und dies insbesondere mit Blick auf Gender, Rassismus sowie Benachteiligungs- und Entmächtigungspraktiken. Die besondere Potenz des Buches liegt hierbei in der Dekonstruktion unterdrückerischer Diskurse, die als legitimierte Wahrheiten daherkommen: BURMAN sensibilisiert Lesende, Prozesse zu identifizieren und zu kritisieren, die spezifische Wissensformen gegenüber anderen privilegieren.
In: The Prentice-Hall series in developmental psychology
In: European psychologist, Volume 10, Issue 3, p. 254-255
ISSN: 1878-531X
Boundary Areas in Social and Developmental Psychology is based largely on the proceedings of a conference at Vanderbilt University in June 1981. One of the goals is to highlight some examples of research that illustrate facets of the important boundary area between social and developmental psychology. The book opens with a chapter that deals with the broad issues of boundary areas in psychology, ending with specific consideration of the boundary between social and developmental psychology. This is followed by separate chapters that consider general propositions regarding the importance of int
In: Feminism & psychology: an international journal, Volume 1, Issue 1, p. 141-153
ISSN: 1461-7161
In: Human development, Volume 42, Issue 1, p. 50-54
ISSN: 1423-0054
In: European psychologist, Volume 2, Issue 2, p. 178-178
ISSN: 1878-531X