Sind der Data Act und die DSGVO miteinander kompatibel?
In: Privacy in Germany: PinG ; Datenschutz und Compliance, Heft 3
ISSN: 2196-9817
15320 Ergebnisse
Sortierung:
In: Privacy in Germany: PinG ; Datenschutz und Compliance, Heft 3
ISSN: 2196-9817
In: Concurrences 1/2023, Forthcoming
SSRN
In: Gesellschaft, Wirtschaft, Politik: GWP ; Sozialwissenschaften für politische Bildung, Band 71, Heft 4, S. 399-404
ISSN: 2196-1654
Mit dem in diesem Jahr vorgeschlagenen Data Act versucht die EU-Kommission die europäische Datenwirtschaft wettbewerbsfähig zu machen. Das Ziel des ambitionierten Vorschlags stößt auf breiten Konsens. Jedoch gibt es an der konkreten Ausgestaltung erhebliche Kritik, die Nachbesserung im weiteren Gesetzgebungsverfahren notwendig erscheinen lässt.
In: International review of intellectual property and competition law: IIC, Band 55, Heft 3, S. 368-393
ISSN: 2195-0237
AbstractAutomated systems collect vast amounts of data, which could be utilized across various business sectors. The EU has recognized their potential for the data economy. To exploit such potential, there is a need to provide access to data. For example, the objective of the EU's Data Act is to provide new possibilities for accessing and reusing information. Some information exchanged may be subject to trade secret protection. However, specific characteristics of trade secret protection create difficulties for information sharing. In essence, trade secret protection requires that information should be kept secret, or at least relatively secret. This requirement contributes to the reluctance of trade secret holders to share their information. They would rather lock it down. That is because, if the information becomes generally known in industry circles, it will lose its trade secret status along with any related competitive advantage. At the same time, trade secret protection leaves considerable room for competition, which arguably makes it suited to the data economy. A trade secret is not an exclusive right, which means that competitors may independently create similar information. Access to information through reverse engineering is also allowed. All these specific characteristics make trade secret protection an uncertain means of protection. This article will elaborate on how the uncertainties and specifics related to trade secret protection create a conflict between demand for access to information and the protection of trade secrets. It will analyze how the provisions of the Data Act aim to accommodate the protection of trade secrets while simultaneously mandating access.
In: Wirtschaft und Recht für Mittelstand und Handwerk Band 8
In: Nomos eLibrary
In: Öffentliches Recht
Wer erhält Zugang zu den Daten, die von smarten Geräten gesammelt werden? Im Internet of Things entbrennen an dieser Frage neue Verteilungskämpfe: Nur wer Zugang zu Daten hat, kann auch in Zukunft wirtschaftliche Leistungen erbringen. Die Europäische Union will mit dem Data Act für Klarheit sorgen. Für Handwerker und Dienstleister sind die Zugangsfragen existentiell: Wenn sie vom Datenzugang abgeschnitten werden, können sie auf den nachgelagerten Märkten ihren Kunden keine Dienste mehr erbringen – etwa für Reparatur und Wartung. Rupprecht Podszun, Professor in Düsseldorf und Experte für das Recht der digitalen Wirtschaft, fordert in dieser Studie eine wettbewerbsorientierte Gestaltung des EU Data Act mit zahlreichen konkreten Vorschlägen.
In: Wirtschaft und Recht für Mittelstand und Handwerk Band 8
SSRN
Science Europe Response to the European Commission Inception Impact Assessment for a Data Act.
BASE
SSRN
In: Zeitschrift für Informationsrecht: ZIR, Band 12, Heft 1, S. 16-20
ISSN: 2309-754X
SSRN
In: Privacy in Germany: PinG ; Datenschutz und Compliance, Heft 6
ISSN: 2196-9817
In: Tilburg Law School Research Paper
SSRN
In: CLSR-D-23-00022
SSRN
In: Privacy in Germany: PinG ; Datenschutz und Compliance, Heft 5
ISSN: 2196-9817