Poverty and economic boom in Brazil
In: Desarrollo y cooperación, Band 45, Heft 11, S. 428-429
4466 Ergebnisse
Sortierung:
In: Desarrollo y cooperación, Band 45, Heft 11, S. 428-429
World Affairs Online
In: Annual review of sociology, Band 35, Heft 1, S. 371-392
ISSN: 1545-2115
China's stunning economic performance for the past three decades was not only unexpected but contradicts much received wisdom in the study of development. Four paradoxes posed by China's record are critically examined: (a) China's traditional culture and institutions as obstacles to development; (b) the necessity of big bang comprehensive reforms to transform a centrally planned economy into a market economy; (c) the perils of state-directed economic development (especially when the state is composed of lifelong communist bureaucrats); and (d) the necessity of getting the institutions right in order to foster development, particularly by establishing secure private property rights. Reasons why China was able to defy expectations and the received wisdom and develop so successfully are discussed. The Chinese case indicates that countries cannot succeed at development by a standard cookbook approach but must tailor their development policies and institutions to their distinctive history, potentials, and limitations.
In: Discussion Papers / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsschwerpunkt Märkte und Politik, Abteilung Wettbewerbsfähigkeit und industrieller Wandel, Band 2006-17
"In Zeiten wirtschaftlicher Hochkonjunktur ist die Zahl der
Firmenzusammenschlüsse hoch, in Rezessionszeiten eher niedrig. Dieser
Aufsatz gibt eine Erklärung für diese Beobachtung, die nicht auf rein
finanzwirtschaftlichen Faktoren beruht.
Im vorgestellten Modell ha das Unternehmen, welches übernommen wird, die
Möglichkeit, den Übernahmepreis festzulegen und kann damit auch die
übernehmende Firma auswählen. Das Auswahlkriterium sind die erwarteten
Synergiegewinne im Falle einer Fusion, die für eine gute Passung der beiden
fusionierenden Unternehmen sprechen. In Phasen der Hochkonjunktur ist es
allerdings für Unternehmen generell interessant, zu fusionieren, und es wird
relativ weniger profitabel, großen Auswahlaufwand zu treiben, um schlecht
passende Fusionspartner auszusortieren und eventuell gar keinen
Fusionspartner zu finden. Daher kommt es in diesen Zeiten zu mehr Fusionen
als in anderen Konjunkturphasen, die als Fusionswellen bezeichnet werden.
Zum Zeitpunkt der Fusion lassen sich auch die erwarteten Gewinne durch die
günstige ökonomische Gesamtsituation realisieren. Im weiteren Verlauf stellen
sich jedoch solche Fusionen mit schlecht passenden Partnern als wenig
effizient heraus – was auch empirische Analysen bestätigt haben.
Darüber hinaus zeigt das Modell, dass – wiederum wegen der fehlenden
Auswahlprozedur in Boomphasen – die effizienteren Fusionspartner während
Fusionswellen höhere Gewinne machen als außerhalb von Fusionswellen. Dies
ist zuvor bereits empirisch beobachtet worden." (Autorenreferat)
In: Orbis: FPRI's journal of world affairs, Band 63, Heft 4, S. 598-601
ISSN: 0030-4387
In: Asia policy: a peer-reviewed journal devoted to bridging the gap between academic research and policymaking on issues related to the Asia-Pacific, Band 1, Heft 1, S. 33-78
ISSN: 1559-2960
This article depicts how China's economic boom rests on a historical accumulation of skills and capabilities that extends far beyond the typical complement of human assets available to low-income nations.
World Affairs Online
In: World Insurance, S. 391-411
In: Asia policy: a peer-reviewed journal devoted to bridging the gap between academic research and policymaking on issues related to the Asia-Pacific, Heft 12, S. 33-78
ISSN: 1559-2960
World Affairs Online
In: Economy and History, Band 3, Heft 1, S. 3-37
In: CEPAL review, Heft 93, S. 7-28
This paper argues that the recent boom in the Latin American economies can be explained by the conjunction of two external factors not found together since the 1970s: strong commodity prices (more so for hydrocarbons and mining products than for agricultural commodities) and exceptional external financing conditions. Concerning the latter, the key development was the massive influx of capital during two periods of "exuberance" in international financial markets (between mid-2004 and April 2006, and between mid-2006 and mid-2007), particularly the second. It also argues for the importance of spreading and consolidating Latin America's two great (and complementary) macroeconomic policy innovations of recent years: countercyclical fiscal management (still confined to just a few countries) and active intervention in currency markets. Such intervention needs to be based on a growing recognition that the real exchange rate ought to be an explicit goal of macroeconomic policy. (CEPAL Rev/GIGA)
World Affairs Online
Trotz der Konjunkturflaute in den Ländern der EU-15 und der Aufwertungen in einigen Ländern verzeichneten die mittel- und osteuropäischen Länder (MOEL) 2005 wieder ein robustes Wachstum. In den neuen EU-Ländern wurde es primär durch die Exportexpansion, in den anderen MOEL vor allem durch den boomenden Konsum getragen. Die Wirtschaftserfolge der neuen EU-Länder, aber auch der Beitrittsländer Bulgarien und Rumänien basieren im Wesentlichen auf der erfolgreichen Umstrukturierung dank massiver Zuflüsse von ausländischen Direktinvestitionen. In den westlichen Balkanländern verbessern sich die politische Stabilität und die Aussichten für die EU Integration zusehends, während Russland und die Ukraine nach wie vor von der Konjunktur auf dem Weltmarkt für Energie und Metalle abhängig sind. Nachdem die Umstrukturierung der Industrie weitgehend abgeschlossen ist, trat erstmals eine leichte Entspannung auf dem Arbeitsmarkt der neuen EU-Länder ein. Gleichzeitig ist die Arbeitslosigkeit in Südosteuropa jedoch weiterhin sehr hoch und dürfte durch die bevorstehenden Umstrukturierungsmaßnahmen sogar noch steigen. Obwohl die Exporte einiger neuer EU-Staaten dank der Verbesserung der Produktqualität kräftig expandieren, bleibt ihre Außenposition wegen der Gewinne aus den Direktinvestitionen stark defizitär. In Südosteuropa hat der Konsumboom eine rasante Zunahme der privaten Auslandsverschuldung zur Folge. Mit der erwarteten leichten Belebung der Konjunktur in der EU-15 und der Verbesserung der Wettbewerbsfähigkeit der neuen EU-Länder wird sich das robuste Wirtschaftswachstum in den kommenden Jahren fortsetzen und nach wie vor um 2 bis 3 Prozentpunkte über der Rate in Westeuropa liegen. Die jüngsten Erfolge in der Konsolidierung der öffentlichen Haushalte drückten das Budgetdefizit der meisten Länder unter die Maastricht-Marke von 3% für den Eintritt in die Währungsunion. Die verhältnismäßig hohe Inflation könnte sich aber in mehreren Fällen als problematisch erweisen. Slowenien wird somit voraussichtlich als einziges neues EU-Land die gemeinsame Währung bereits Anfang 2007 übernehmen. In den EU-Beitrittsländern Bulgarien und Rumänien ist mit einer Fortsetzung der derzeitigen Trends zu rechnen. Die Aussichten für die anderen Länder Südosteuropas hängen entscheidend von der Bewältigung mehrerer politischer und institutioneller Probleme ab. Zunehmend werden hier die Zuflüsse an ausländischen Direktinvestitionen die ausländische Finanzhilfe für Sicherheitsversorgung, Wiederaufbau und Einkommensunterstützung ersetzen. Die Erwartung eines weiterhin hohen Rohölpreises und die Festigung der politischen Stabilität lassen für Russland auch in den kommenden Jahren ein Wirtschaftswachstum von 6% erwarten. Dagegen sind selbst die kurzfristigen Aussichten für die Ukraine mit einer Reihe von großen Unsicherheiten etwa bezüglich der politischen Stabilität und der Energiepreisentwicklung behaftet. ; Sonderdruck aus: Monatsberichte des Österreichischen Instituts für Wirtschaftsforschung - WIFO, 79. Jahrgang, Heft 5, 2006 ; Despite an economic slack in the EU-15 and, in many cases, the revaluated currencies, the Central and East European (CEE) countries achieved a sturdy growth again in 2005. This was primarily due to increased exports in the new EU member states and, throughout the remainder of CEE, as a result of booming consumption. The economic accomplishments of the new EU member states and also those of the acceding countries Bulgaria and Romania are largely based on successful restructuring, thanks to a massive influx of foreign direct investment (FDI). The western Balkan countries are increasingly benefiting from greater political stability and improved chances of an EU integration, whereas Russia and Ukraine continue to be dependent on the world market economic situation as regards energy and metals. For the first time, the largely completed restructuring of industries in the new EU member states resulted in a slight easing of tension within the labour market. Simultaneously, however, unemployment remains very high in many Southern European countries and, in view of forthcoming restructuring, may rise further. Despite an impressive growth of exports in many new EU member states, sustained increasingly by improved quality standards, the external position of these countries remains high in deficit, in view of FDI-related profit. In Southeast Europe, the boom in consumption has resulted in a breakneck increase in private foreign indebtedness. The anticipated slight stimulation of economic activity within the EU-15, as well as the increasing competitive capacity of the new EU member states, will also enable a continuity of the latter's sturdy economic growth in the years to come. This growth will continue to be 2 to 3 percentage points above the level of Western Europe. The most recent consolidation achievements in the field of public finances in the majority of these countries enabled a lowering of their budget deficits below the 3 percent mark, as required by the Maastricht criterion for joining the European Monetary Union. However, relatively high inflation could prove to be problematic in several cases. Thus, Slovenia will presumably be the only new EU country to already adopt the euro at the beginning of 2007. A continuation of current trends is to be expected in the EU acceding countries Bulgaria and Romania. The prospects of the remainder of the countries in Southeast Europe largely depends on the surmounting of multiple political and institutional problems. However, FDI influx will increasingly replace foreign financial aid, with a view to providing security, reconstruction and revenue support. Favourable forecasts regarding crude oil prices and the strengthening of political stability in Russia will allow for the current growth rate of approximately 6 per cent to be sustained in the years to come. In contrast, even short-term prospects concerning Ukraine are encumbered with great uncertainties which, among other things, relate to questions of political stability and the level of energy prices.
BASE
In: Foreign affairs, Band 48, S. 677-687
ISSN: 0015-7120
In: CEPAL review, Band 2007, Heft 93, S. 7-28
ISSN: 1684-0348