In the mid- to late-1930s, while he was a student at the Gregorian University in Rome, Bernard Lonergan wrote a series of eight essays on the philosophy and theology of history. These essays foreshadow a number of the major themes in his life's work. The significance of these essays is enormous, not only for an understanding of the later trajectory of Lonergan's own work but also for the development of a contemporary systematic theology. In an important entry from 1965 in his archival papers, Lonergan wrote that the "mediated object" of systematics is Geschichte or the history that is lived and written about. In the same entry, he stated that the "doctrines" that this systematic theology would attempt to understand are focused on "redemption." The seeds of such a theology are planted in the current volume, where the formulae that are so pronounced in his later work first appear. Students of Lonergan's work will find their understanding of his philosophy profoundly affected by the essays in this volume
Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft
Dieses Buch ist auch in Ihrer Bibliothek verfügbar:
Geistesgeschichtlich ist die große Vergangenheit des lateinischen Aristotelismus immer noch unbewältigt. Die vorliegende Teiledition eines Cursus philosophicus von 1653/55 [Ms. BU Salamanca 1351-52] dokumentiert den regen Schulbetrieb zu Lockes Zeit. Etwas 'metaphysische' zu betrachten, das hieß im Suarezismus, es gerade unter Bezug auf unser Denken zu betrachten: quoad nostros conceptus (Arriaga). In diesem erkenntnistheoretischen Sinn 'metaphysische' Abhandlungen sind hier zusammengestellt. Hauptfrage: Hat das Urteil schon diesseits des Wahrheitsbezugs einen eigenen Gegenstandsbezug? Die Psychologie des Urteils erscheint systematisch verknüpft mit der Ontologie des Irrealen (ens rationis ratiocinantis). Der Autor González de Santalla, sonst immer nur der Märtyrer der Gesinnungsethik, wird als Scholastiker vorgestellt. Die intellektuelle Biographie dieses Jesuiten konzentriert sich auf seine philosophiepolitische Aktivität: Ab 1687 war er der Chef jenes globalen Bildungskonzerns, der damals über sechshundert Schulen und Hochschulen unterhielt. Hundert Jahre später war diese Institution, die Societas Jesu, vom Erdboden verschwunden.Interessenten: Philosophen, Mediävisten, Romanisten, Theologen, Kulturhistoriker In order to trace Psychologism, particularly the 18th-century' perception theory of judgment' (G. Nuchelmans), a case is made for a fair appreciation of the Aristotelian school philosophy during Locke's life time. From a hitherto unknown Jesuit Cursus Philosophicus of 1653/55, a substantial portion of its disputations on Logic, Psychology and Metaphysics is edited. A remarkable refutation of Suárez's classical account of the beings of reason reveals the systematic connection between any theory of judgment and the ideas on how to make sense of the chimaeras. This time, González de Santalla, otherwise famous for his firm stand against ethical Probabilism, is presented as an epistemologist. His intellectual biography focuses on the schoolman and on a future Jesuit General's (1687-1703) educational policy, who tried to keep the standards of school philosophy.Readers: Scholars interested in mediaeval and modern philosophy, in the history of higher education, and hispanists.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext: