Frieden - Gewalt - Geschlecht: Friedens- und Konfliktforschung als Geschlechterforschung
In: Frieden und Krieg Bd. 5
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In: Frieden und Krieg Bd. 5
In: Historical social research: HSR-Retrospective (HSR-Retro) = Historische Sozialforschung, Band 44, Heft 4, S. 269-292
ISSN: 2366-6846
The Korean War, having started on June 25, 1950, has never formally ended. As the two Koreas are technically still at war, the conflict on the Korean Peninsula has become intractable. The goal of this study is to explore the attitudes of South Koreans living in the intractable conflict about how to achieve peace. To fulfill this goal, we conducted a nation-wide survey to investigate attitudes toward militant and cooperative internationalism. We also measured various variables involved with the intractable conflict. Our results indicate that the value of international harmony and equality as well as attitudes toward peace are the best predictors of cooperative internationalism, while the value of international harmony and equality as well as the attitudes toward war were the strongest predictors of militant internationalism. Our results also suggest that the tendency to regard inter-Korean relations as zero-sum relations and the attitudes toward peace mediated the relationship between international harmony and cooperative internationalism, while the zero-sum perception and attitudes toward war on the Korean Peninsula mediated the same value factor and the cooperative internationalism. Possible implications are discussed.
In: Gerechter Frieden Ser.
Intro -- Inhalt -- 1 Frieden durch Recht - Anfragen an das liberale Modell. Eine Einführung -- 1 Einleitung -- 2 Zur Entstehung und Ausgestaltung des völkerrechtlichen Gewaltverbotes -- 3 Zur rechtsethischen Debatte in der evangelischen Friedensdenkschrift -- 4 Zu diesem Band -- Literatur -- 2 Die Formel "Frieden durch Recht". Anfragen aus protestantischer Perspektive -- 1 Einleitung: Der Zusammenhang von Frieden und Recht in neueren Verlautbarungen der Evangelischen Kirche in Deutschland (EKD) -- 2 Anfragen und Kritik -- 3 Rechtspositivismus, Legalismus und Widerstandsrecht -- 4 Die Transformation der Herzen -- 5 Vernetzter Ansatz von Recht und Moral, Politik und Bildung -- Literatur -- 3 Rechtliche Unbestimmtheit und positiver Frieden -- 1 Einleitung -- 2 Kriterien völkerrechtlicher Unbestimmtheit -- 3 Frieden als Fernziel -- 4 Unbestimmtheit des Rechts -- 5 Unbestimmtes internationales Recht -- 6 Ein bestimmtes Recht des Pazifismus -- 7 Das Unrecht des falschen Friedens -- Literatur -- 4 Aktuelle Herausforderungen für politische Friedensgestaltung auf dem Fundament des Rechts -- 1 Einleitung -- 2 Grenzen der Leistungsfähigkeit heutiger politischer Institutionen zur Friedenssicherung -- 3 Die weltinnenpolitische Herausforderung durch autoritäre Denkformen und Politikkonzepte -- 4 Defizite an Gerechtigkeit und Nachhaltigkeit in den internationalen Wirtschaftsbeziehungen -- 5 Zur Friedensrelevanz von Religionsgemeinschaften -- 6 Ausblick -- Literatur -- 5 Normkollisionen. Menschenrecht und Völkerrecht - eine Leges-Hierarchie? -- 1 Einleitung: Die Paradoxie des Rechtsfriedens -- 1.1 Leges-hierarchische Auflösung der Paradoxie des Rechts -- 2 Das Paradox der Menschenrechte -- 2.1 Strittige Rechtsquelle -- 2.2 Zur Marginalisierung der Rechtsquelle durch Skandalisierungen -- 2.3 Zur Rechts-Konkurrenz von Menschen und Staaten.
In: Zeitschrift für Menschenrechte Jahrgang 17, Nr. 1 (2023)
Seit dem Frühjahr 2014 bildete sich angesichts der Zuspitzungen in der Ukraine-Krise eine neue Protestbewegung in der Bundesrepublik. Unter der Bezeichnung "Montagsmahnwachen für den Frieden" verbreitete sich die Bewegung von Berlin ausgehend über viele weitere Städte. Von Beginn an waren die Montagsmahnwachen umstritten. So steht vor allem der Vorwurf der Rechtslastigkeit, bzw. der Offenheit für rechtsextreme Argumentationen und Personen im Raum. Organisator/innen und Teilnehmer/innen der Mahnwachen, aber auch Unterstützer/innen aus der linken Szene, weisen diese Vorwürfe zurück. Sie werben dafür, die Bewegung nicht pauschal zu verurteilen, und sehen die Kritik als bewusst gestreute Fehlinformation.Die bisherigen, polarisierten Einschätzungen basierten im Wesentlichen auf drei Quellen: den hörund sichtbaren Aussagen auf den Mahnwachen (Reden, Plakate, Flugblätter), Wissen über bekannte Einzelpersonen und veröffentlichte Beiträge auf Webseiten und in Internetforen im weiteren Umfeld der Bewegung. Bei all diesen Quellen, besonders aber den beiden letztgenannten, ist unklar, inwiefern sie die Teilnehmer/innen auf der Straße repräsentieren. Über die meisten Besucher/innen der Mahnwachen wissen wir äußerst wenig. Welche Anliegen bringen die Leute zu den Mahnwachen? Wie sind sie politisch eingestellt? Wie schätzen sie die aktuelle Situation ein? Aus welchen (politischen oder sozialen) Netzwerken heraus wurden sie mobilisiert? Welchen sozialen Schichten und Milieus gehören sie an? Wie unterscheiden sie sich von den Teilnehmenden anderer Proteste und von der Gesamtbevölkerung? Diese und weitere Fragen haben Sozialwissenschaftler/innen des Zentrums Technik und Gesellschaft in einer Befragung unter Teilnehmer/innen der Montagsmahnwachen in sieben deutschen Städten untersucht, die in Zusammenarbeit mit dem Verein für Protest- und Bewegungsforschung realisiert wurde. Dieser Bericht fasst eine erste Auswertung der Ergebnisse zusammen.
BASE
In: Forschungen und Berichte der Evangelischen Studiengemeinschaft 27
World Affairs Online
In: Jahrbuch für christliche Sozialwissenschaften 59. Band (2018)
In: International law reports, Band 26, S. 352-361
ISSN: 2633-707X
International law — Relation to municipal law — Effect of Litvinov Assignment, 1933, between Governments of United States of America and Soviet Union on liens against property of nationalized Russian corporations — Modification of this effect by United States International Claims Settlement Act, 1949.Jurisdiction — Territorial — Territorial limits of jurisdiction — Effect on corporation of dissolution by law of place of incorporation — Position in United States of bank dissolved by Soviet legislation — Non-recognition of Soviet Decree — Limitations upon retroactive effect of recognition.State responsibility — Kinds of — Special claims — "Lien claims" under United States International Claims Settlement Act, 1949, Section 305 (a)(1) — Lien on property recovered by United States Government under Litvinov Assignment, 1933State responsibility — Interest — Dies ad quem — Award in "lien claims" under United States International Claims Settlement Act, 1949, Section 305 (a) (I) — Liens against property recovered by United States Government under Litvinov Assignment, 1933 — Relevance of requirements of promptness and adequacy of payment.State Responsibility — Damages — Measure of damages — Meaning of "principal amount of the award" in United States International Claims Settlement Act, 1949, Section 305 (a) (1) — "Lien claims" against property recovered by United States Government under Litvinov Assignment, 1933 — Relevance of requirement of payment of just compensation.
In: International affairs, Band 25, Heft 3, S. 331-332
ISSN: 1468-2346
In: Historical social research: HSR-Retrospective (HSR-Retro) = Historische Sozialforschung, Heft 30, S. 1-10
ISSN: 2366-6846
The Korean War, having started on June 25, 1950, has never formally ended. As the two Koreas are technically still at war, the conflict on the Korean Peninsula has become intractable. The goal of this study is to explore the attitudes of South Koreans living in the intractable conflict about how to achieve peace. To fulfill this goal, we conducted a nation-wide survey to investigate attitudes toward militant and cooperative internationalism. We also measured various variables involved with the intractable conflict. Our results indicate that the value of international harmony and equality as well as attitudes toward peace are the best predictors of cooperative internationalism, while the value of international harmony and equality as well as the attitudes toward war were the strongest predictors of militant internationalism. Our results also suggest that the tendency to regard inter-Korean relations as zero-sum relations and the attitudes toward peace mediated the relationship between international harmony and cooperative internationalism, while the zero-sum perception and attitudes toward war on the Korean Peninsula mediated the same value factor and the cooperative internationalism. Possible implications are discussed.
In: Dokumentation 2017, Nr. 34-35