Die Marine hebt ab: zur Geschichte der Seeflugstation Holtenau (1910-1920)
In: Mitteilungen der Gesellschaft für Kieler Stadtgeschichte Band 90, Heft 4
7808 Ergebnisse
Sortierung:
In: Mitteilungen der Gesellschaft für Kieler Stadtgeschichte Band 90, Heft 4
In: Çizgi Kitabevi yayınları 1036
In: Tarih
In: The American Philosophical Association centennial series 2
In: Presidential addresses of the American Philosophical Association 1910 - 1920
In: Nomos eLibrary
In: Politikwissenschaft
Das Ende des Kaiserreichs und die Novemberrevolution von 1918 markieren einen Umbruch, der die Zwischenkriegszeit in Atem halten wird. Es beginnt die Suche nach alternativen politischen Figuren und Gebrauchsanweisungen für eine Gegenwart, in der Herrschaft und ihre Repräsentation neu verhandelt werden. Im September 1910 gehen der deutsche und der österreichische Kaiser gemeinsam ins Kino. In einem Kinematographentheater auf dem Wiener Prater schauen sie sich Filme an, die sie selbst auf der Leinwand zeigen. Die monarchischen Repräsentanten der beiden Staaten werden im Akt der Repräsentation verdoppelt: Sie sind zugleich als Zuschauer und als Filmdarsteller im Kinosaal präsent. Doch dann reißt plötzlich der Filmstreifen. Dieser Riss, so die These des Buches, geht nicht allein durch die Repräsentationslogik monarchischer Souveränität. Er lässt sich auch als Chiffre für die grundlegende Veränderung in der Vorstellung und Darstellung von Souveränität in der politischen Wirklichkeit zwischen 1910 und 1920 begreifen. Das Buch von Sebastian Haselbeck verfolgt das Nachleben monarchischer Repräsentationsformen im Übergang zur Demokratie. Der Schwerpunkt liegt auf literarischen und filmischen Darstellungen von Souveränität im deutschen und im habsburgischen Kaiserreich in ganz unterschiedlichen Konstellationen: Von den Zelluloid-Doppelgängern im Prater, Franz Kafkas »Verspensterung« kaiserlicher Souveränität, dem hölzernen Hindenburg, einer Nagelstatue im Tiergarten in Berlin, die Hugo Balls politischen Ikonoklasmus inspiriert, bis hin zu Max Webers »genialischem Seeräuber«, der als einsamer Charismatiker die bürokratisierte Welt der Moderne unsicher macht, reichen die historischen Gegenstände, die hier untersucht und zu neuem Leben erweckt werden.
In: Germanica Pacifica volume 17
In: Anarchistische Texte 20
In: Praxis und Bewegung des Anarchismus
In: International affairs, Band 47, Heft 3, S. 659-660
ISSN: 1468-2346
In: Problemas educativos de México
In: http://hdl.handle.net/10605/319714
Box 1, Folder 11 ; Born in Dublin, Ireland, in 1869, Thomas Aloysius Hickey arrived in America in 1892. Hickey joined the Socialist Labor party and the Knights of Labor in 1893 and became an ardent speaker, organizer, and writer, as well as private secretary to Eugene V. Debs. In 1900, he left the Socialist Labor Party and went on to cocreate the Socialist Trade and Labor Alliance and helped arrange several machinist strikes in New Jersey, which led to his blacklisting by employers. Moving to Butte, Montana, Hickey joined the Western Federation of Miners and helped recruit for the Socialist party. ; In 1911, he moved to Hallettsville, Texas, and started a weekly newspaper called The Rebel. Over time, Hickey became a prominent figure in the socialist movement and the slogan of his paper became the official slogan of the Socialist party in Texas. He served as the socialist candidate for lieutenant governor in 1912 and was married to Clara E. Boeer that same year. The government suppressed The Rebel in 1917 under the Espionage Act and in 1918, the Nonpartisan League fired Hickey as an organizer. ; In October 1919, he and other socialists organized the National Workers Drilling and Production Company. Hickey continued writing, serving as an advertising manager of the Desdemona Oil News and a correspondent for fourteen more newspapers such as the Texas Oil World and the Independent Oil and Financial Reporter. Withdrawing from the company in 1920, he moved to a farm near Stamford, Texas, and was publishing Tom Hickey's Magazine until his death on May 7, 1925, of throat cancer. ; The Handbook of Texas has published a more in-depth online biography of Thomas Aloysius Hickey at http://www.tsha.utexas.edu/handbook/online/search.html ; The collection contains correspondence, printed material, news clippings, financial and legal material, literary productions, and scrapbook material. The bulk of the collection is correspondence, including letters from Hickey's readers and from Socialist leaders such as Theodore Debs. The printed materials include newsletters, pamphlets, periodicals, and circulars. Principal subjects of this collection are the Socialist Party, World War I, and pacifism. ; Conservation Note: In 1985 and 1986, a large number of the papers in this collection were encapsulated within Mellinex polyester film and/or deacidified using Wei I'o aerosol solution. Those pages that were not treated remain fragile and brittle. Also, some of the double-sided tape used for the encapsulation is either coming loose or sticking to other pages. Additionally, the two volume German medical book set is in very fragile condition, with the binding falling apart and pages loose. The covers are also fading and deteriorating.
BASE
In: The journalism bulletin, Band 3, Heft 3, S. 14-15