"In dem vorliegenden Papier, das im Kontext des Sonderforschungsbereichs 'Statuspassagen und Risikolagen im Lebensverlauf' entstanden ist, werden Veränderungen der Steuerungs- und Interventionsmuster in zwei Systemen der sozialen Sicherung untersucht, die sich entlang unterschiedlicher Strukturprinzipien entwickelt haben: Sozialhilfe und Gesetzliche Krankenversicherung. Die Ergebnisse beruhen insbesondere auf Interviews mit Experten aus der Sozial- und Gesundheitsverwaltung zu zwei verschiedenen Erhebungszeitpunkten in den 1990er Jahren. Im Untersuchungszeitraum lässt sich in beiden Systemen eine Abkehr von passiven, auf Geldleistungen ausgerichteten Interventionsstrategien und ein Bedeutungszuwachs von personenbezogenen Dienstleistungen und stärker handlungs- und verlaufsbezogenen Orientierungen zeigen. Diese Entwicklung kann als institutionelle Annäherung beider Systeme unter dem 'Dach' einer stärker aktivierenden Lebenslaufpolitik interpretiert werden." (Autorenreferat)
In: World development: the multi-disciplinary international journal devoted to the study and promotion of world development, Band 22, Heft 12, S. 1771-1791
This article draws lessons from a set of innovative programs carried out by a state government in Brazil, now widely acclaimed for excellence in public health management. Key to the high performance was strong worker commitment to the job, and what the state did to elicit it. The government created an unusual sense of "calling" among the program's workers, new prestige in the communities where they worked, and an informed citizenry that both monitored the workers and trusted them. (DSE/DÜI)
Understanding China as a de facto federalism can generate explanations and recommendations concerning the path of China's health reform. The first section reviews how de facto federalism drove the historical development of the problems plaguing China's health system. The next section shows how certain features of the current reform plan, namely, the plan's ambivalence between government and market approaches and its lack of strong centralisation, can be explained by de facto federalism. The third section uses the hypothesis of de facto federalism to generate two courses of action - one cautionary; the other, aspirational - that could be considered for the future. The consequences for the health sector of under-articulated federalism are clarified and point to the need for discursive reasoned elaboration, as opposed to political bargaining alone, in federalism. (CIJ/GIGA)