The Archeology of History? Women's History and Gender History in Eastern Europe
In: The Role of Women in Central Europe after EU Enlargement: Challenges of Gender Equality Policy in a Wider Europe, S. 99-109
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In: The Role of Women in Central Europe after EU Enlargement: Challenges of Gender Equality Policy in a Wider Europe, S. 99-109
Analyzes changes in the regulation of doctors in the UK during its transition from an imperial power to a European nation, drawing on personal experience as a lay member of the British General Medical Council. The council was created in 1858 & charged with registering medical practitioners. Traditionally, the General Medical Council has been reluctant to register foreign doctors who were not trained in UK-founded medical schools. However, during the 1960s, the National Health Service experienced a dearth of competent doctors, thus increasing the pressure on the council to register more foreign doctors. The admittance of more foreign doctors produced a reaction against supposedly lax registerial standards & eventually a return to the restrictive policy. This new policy was constituted in such a way as to privilege European doctors over "overseas" doctors to reduce tension between the UK & the European Community. Recently, greater integration with the European Community & the introduction of concerns outside the province of the council have further reduced its influence. 45 References. D. M. Smith
In: Productivity in the economies of Europe, S. 11-29
"Das Forschungsinteresse westeuropäischer Wirtschaftshistoriker hat sich den jeweiligen ökonomischen Problemen der Zeit flexibel angepaßt. Nachdem es sich zunächst auf die Wirtschaftskonjunkturen gerichtet hatte, verlagerte es sich auf das Wirtschaftswachstum. Gegen Ende der euphorischen 1960er Jahre widmete man sich allerdings erneut der Untersuchung langer Wellen. Zu einem großen Teil befaßte sich die quantitative Wirtschaftsgeschichte mit der Erstellung einer Datenbasis. Daneben gab es bedeutende empirische Untersuchungen, die Auswirkungen auf die Wirtschaftstheorie ausübten. Die aus Amerika stammende New Economic History School zeigte keine allzu lang anhaltende Wirkung in Westeuropa. Gründe dafür wurden ausführlich an anderer Stelle dargelegt. Wichtiger ist allerdings wohl, daß westeuropäische Wirtschaftshistoriker neben dem Aufbau stärker abgesicherter Datensammlungen bedeutsame Änderungen in der Wirtschaftstheorie herbeiführten. Mit diesen wichtigen Änderungen der Theorie ist der Historiker aus der Zwangslage befreit, nun jedes wirtschaftshistorische Phänomen dem neoklassischen Rahmen einfügen zu müssen. Bei stärkerem Einsatz statistisch-ökonomischer Methoden werden die Wirtschaftshistoriker noch weiteren Einfluß auf die Wirtschaftstheorie nehmen können. So müßten die volkswirtschaftlichen Gesamtrechnungen, die bisher aufgestellt wurden, gründlich überprüft werden, selbst wenn sie einst in der Nachkriegszeit einen Meilenstein der Forschung darstellten. Die konstanten durchschnittlichen Wachstumsraten, die in diese volkswirtschaftlichen Gesamtrechnungen eingingen, müssen abgeändert werden. Man kann erwarten, daß das Forschungsprojekt zur Produktivitätsentwicklung, an dem jetzt gearbeitet wird, einen wichtigen Beitrag sowohl zu empirischen als auch zu theoretischen Aspekten zu leisten vermag. Bei der Forschung über die langen Wellen muß sicher mehr Gewicht auf die entscheidenden Komponenten des wirtschaftlichen Fortschritts gelegt werden, nämlich auf Vorgänge der Faktorsubstitution und der Faktorverwendung. Größere Aufmerksamkeit sollte auch den Länder- und Sektorenvergleichen zukommen, mit denen man jeweils ein Führen oder Nachhinken ('leads' und 'lags') aufspüren könnte." (Autorenreferat)
In: United in visual diversity. Images and counter-images of Europe., S. 131-142
In: United in visual diversity: images and counter-images of Europe, S. 131-142
In: United in visual diversity. Images and counter-images of Europe., S. 131-142
Die Verfasserin untersucht Bilder auf Geschichtslehrbüchern in den Jahren zwischen 1995 und 2007, wobei mindestens ein Lehrbuch aus der Periode vor und nach der Bildungsreform (1998/1999 in Rumänien, 2000/2001 in Serbien) stammt. So sollten mögliche Veränderungen im Zeitablauf erfasst und die Hypothese getestet werden, dass der visuelle Gehalt der Lehrbücher eine zunehmende Annäherung an Europa widerspiegelt. Gefragt wird, wie sich unterschiedliche nationale Bildungssysteme zu Europa verhalten und ob es hier Unterschiede zwischen EU-Staaten und assoziierten Staaten gibt, wie sich das Image Europas im Zeitablauf verändert und wie sich eine EU-Mitgliedschaft in der grafischen Repräsentation Europas in den didaktischen Materialien widerspiegelt. (ICE)rumänischen Geschichtslehrbüchern widerspiegelt.
In: Grenzgänger. <Sammlung>., S. 385-402
In: Northern Europe and the future of the EU, S. 35-48
In: States, regions and global system: Europe and Northern Asia-Pacific in globalised governance, S. 229-242
In: "1989" und Bildungsmedien., S. 288-296
In: "1989" und Bildungsmedien., S. 294-295
In: Palgrave handbook of research in historical culture and education., S. 717-733
In: The Balkan prism: a retrospective by policy-makers and analysts, S. 199-213
In: Elections in Europe: a data handbook, S. 69-124
"The main purpose of this introductory chapter is to give an initial systematic overview of the information that is treated in the individual country studies. The authors do not attempt to anticipate the exhaustive comparative analysis now made possible by the free availability of relevant historical data on elections and electoral systems in Europe. In contrast to many publications on European elections and parties, where the East and the West are treated separately, and small and so-called micro states are often ignored, Elections in Europe comprise all European countries, from Albania to Vatican City, irrespective of their individual size, in alphabetical order. They do not deny that a grouping of 45 European states would have made sense. Among comparative scholars, a subregional approach is widespread. For example, Southern European countries are regularly treated as a distinct group-or area with common features; the same goes for the Central and Eastern European countries. Especially for comparative research, political scientists would certainly find some more criteria to systematize the large set of countries: regime type (authoritarian, democratic), state structure (centralist, federalist), form of government (parliamentarism, presidentialism), type of democracy (majoritarian, consensus), level of development (agrarian, industrialist), etc. For systematic reasons, the authors preferred an alphabetical order." (excerpt)
In: Europäischer Widerstand im Vergleich: die internationalen Konferenzen Amsterdam, S. 321-333