Der UN-Human Development Report 1990 stellt fest, Brasilien habe seine Chancen für eine menschliche Entwicklung verpasst. Diese Einschätzung geht auf die hohe Analphabetismusrate (18,7%) und die niedrige Lebenserwartung (65 Jahre) zurück. Trifft die Diagnose zu? Wie ist dieser Sachverhalt zu erklären? - In diesem Artikel wird die Bildungskrise als Ergebnis der Politik der Militärregierung (1964-1984) und der darauf folgenden Redemokratisierung (1985-1990) gedeutet. Die Bildungspolitik der letzten 30 Jahre wird anhand von drei Themenschwerpunkten (Finanzierung des Bildungswesens, öffentliche und private Schulen und Hochschulen sowie Bildungsqualität) untersucht. Für den Zeitraum von 1990-2000 werden Chancen einer Verbesserung der "menschlichen Entwicklung" (im Bildungsbereich) gesehen. Dies ist jedoch noch keine Garantie dafür, dass Brasilien im Jahre 2000 zu den reichen Industrienationen zählen wird. (DIPF/Orig.) ; According to the UN-Human Development Report 1990 Brazil is a country which has missed its opportunities for a human development, taking into account its high illiteracy rate (18,7%) and its low life expectation (65 years). Is this diagnosis correct? How can the problem be explained? This article makes the attempt to explain the educational crisis as a result of the military regime's policy (1964-1984) and further redemocratization efforts (1985-1990). The educational policy in the last 30 years as analysed by foccusing three main aspects (economic resources, relationship between private and public schools and quality of education). There are good possibilities to promote "human development" (especially education) in the next ten years but this does not necessarily mean that Brazil will have a chance to join the rieh industriahzed countries until the year 2000. (DIPF/Orig.)
Forschungsmethode: anwendungsorientiert, politische Stellungnahme, beschreibend. "Die Bildungspolitik in der Bundesrepublik Deutschland ist von mehreren, bis heute nicht aufhebbaren Widerspruechen gepraegt. Exemplarisch verfahrend wird auf die Konflikte um die Struktur des Bildungssystems, die ideologischen Fixierungen und das Verhaeltnis von Bund und Laendern aufmerksam gemacht. - Mit der Einsetzung der Enquete-Kommission 'Zukuenftige Bildungspolitik - Bildung 2000' des Deutschen Bundestages wurde Bildungspolitikberatung ins Parlament verlagert. Auch dieser Kommission ist es nicht gelungen, die Widersprueche und Spannungen in der Bildungspolitik zu ueberwinden. Zu fast allen Problembereichen liegen Mehrheits- (CDU/ CSU, FDP) und Minderheitsvoten (SPD, GRUeNE/BUeNDNIS 90) vor. - Der Versuch, zu einer gesamtstaatlichen Bildungsplanung beizutragen, ist erneut gescheitert. Dennoch ist der Schlussbericht ein wichtiges Dokument, als Problemanalyse und Orientierungsrahmen im Pro und Kontra der Bildungspolitik und als Quelle fuer den gegenwaertigen Stand bildungspolitischer Diskussion." (Autorenreferat). (DIPF/Orig.) ; In the Federal Republic of Germany, educational policy is characterized by several, until now indissoluble contradictions. To exemplify this, attention is drawn to the conflicts concerning the structure of the educational system, the ideological fixations, and the relation between the Federal Republic and the individual states. With the constitution of the parliamentary commission "Future Educational Policy – Education 2000" educational-policy counseling has been transferred to the German Bundestag. Yet, this commission has not managed to overcome the contradictions and tensions in educational policy, either. With regard to almost all of the problematic issues, there have been majority (Christian Democrats and Liberals) and minority (Social Democrats, Green Party/Alliance 90) votes. The attempt to contribute to an educational planning for the whole country has failed again. Still, the final report represents an important document offering both a problem analysis and a guideline with respect to the pros and cons of educational policy as well as a source for the ongoing discussion on educational policy. (DIPF/Orig.)
Die erfolgreiche Etablierung des Open-Source-Modells sowie die in den 1990er Jahren entstandene und seitdem erstarkte Open-Access-Initiative haben die Diskussion über Open Content wieder belebt. Zusätzlichen Aufschwung erhält das Thema durch die breite Akzeptanz jener innovativen Technologien, die zur Demokratisierung des Internet beitragen, indem sie die Lernenden zu Akteurinnen und Akteuren machen und ihnen u.a. auch die Werkzeuge zur Entwicklung digitaler Inhalte an die Hand geben. Auf europäischer Ebene wird Open Content im Sinne der freien Zugänglichkeit zu Bildungsinhalten als ein wichtiger Schritt zur Erhöhung der Chancengleichheit und als ein weiterer Baustein auf dem Weg zur Harmonisierung des europäischen Hochschulraums im Sinne der Bologna-Deklaration gesehen. Der vorliegende Beitrag beleuchtet die wesentlichen Merkmale von Open Content im Vergleich zu Open Source und Open Access und stellt eine national getragene Maßnahme zur institutionellen Verankerung von Open Content vor. (DIPF/ Orig.)
Johanna Gehmacher uses publications that have appeared on the occasion of the anniversary of the Republic since 1965 along with other sources to draw the image of Austria's constantly changing identity policy. She bases her observations on Renata Saslecl's theory of the fantasmatic roots of social identity discourses and the fact these are not definitive, but continuous and ongoing. Her focus is on the question of the different interpretations over the course of time and within the political spectrum. Gehmacher conforms with Felix Kreissler's theory of Austria's development as a collective educational nation. In light of very recent developments she argues that the very concept of identity must be called into question. ; Johanna Gehmacher uses publications that have appeared on the occasion of the anniversary of the Republic since 1965 along with other sources to draw the image of Austria's constantly changing identity policy. She bases her observations on Renata Saslecl's theory of the fantasmatic roots of social identity discourses and the fact these are not definitive, but continuous and ongoing. Her focus is on the question of the different interpretations over the course of time and within the political spectrum. Gehmacher conforms with Felix Kreissler's theory of Austria's development as a collective educational nation. In light of very recent developments she argues that the very concept of identity must be called into question.
El presente trabajo intenta abarcar el arco que va de la actual discusión acerca de los resultados de PISA a las tareas desarrolladas por el Consejo Alemán de Educación (Deutscher Bildungsrat) en las décadas de 1960 y 1970. Al mismo tiempo, se buscará dar una mirada a la investigación realizada por la OCDE en la República Federal de Alemania años antes del relevamiento de PISA de 1999-2000. En el mencionado espacio temporal, se había instalado en Alemania la conciencia de que era de toda necesidad una reforma educativa. Fue esta la idea que promovió la fundación del Consejo de Educación, cuya misión era, ante todo, la de fomentar una reforma educativa a nivel fundamental. Por ello, cobra importancia aclarar las razones de la persistencia de la "miseria educativa" en Alemania y las causas que llevaron al fracaso de las propuestas del Consejo de Educación. Una razón de peso es la que se deja ver en la relación – hasta hoy conflictiva – entre las ciencias de la educación y la política alemanas. ; The article covers the time from the present discussion on the results of the PISA study back to the German Educational Council of the 1960s and 70s, including the OECD study of the Federal Republic of Germany which preceded the PISA survey of 1999-2000. During that period,. Germany, too, was characterized by a conviction that the German educational system was in need of a reform of both head and limbs. This insight led to the foundation of the German Educational Council, the main task of which was to initiate a fundamental educational reform. This raises the question of why the plight of German education could continue for so long and why the German Educational Council did not succeed in putting through its reforms. One of the main reasons seems to be the relation between German educational science and politics, which, even today, is not the best. ; Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Lateinamerika mit sehr diversen Entwicklungsständen ist einerseits als Kontinent heterogener Länderhistorien zu betrachten, zugleich aber auch Sammelbecken dezentralisierter Bildungssysteme, aus denen stark differenzierende Karrierewege resultieren. In kaum einem gesellschaftlichen Bereich haben soziale Disparitäten einen solch starken Einfluss auf die Mobilität wie in der Bildung, sie sollen exemplarisch anhand von Brasilien und Kolumbien mithilfe von Lebensverlaufsanalysen gezeigt werden. Wenn Ungleichheiten, die auf Herkunft und Milieu zurückgehen, nicht durch institutionelle Bildung kompensiert, sondern, wie anhand der Darlegung der Bildungssysteme Kolumbiens und Brasiliens, verschärft bzw. konzediert werden, ist der individuelle Bildungsaufstieg herausfordernd und gelingt nur wenigen. Vielmehr manifestiert sich in diesen Ländern eine Reproduktion sozialer Disparitäten, bedingt durch die institutionelle Diskriminierung, die Aufstiegsprozesse und Habitustransformationen kaum begünstigen.
"Brasiliens neue Verteidigungsstrategie überrascht mit der Rückbesinnung auf Relikte des Kalten Krieges: Aufrüstung und Abschreckung. Das am 17. Dezember 2008 veröffentlichte Regierungsdokument trägt in weiten Teilen die nationalistisch gefärbte Handschrift der brasilianischen Streitkräfte, die bis heute erheblichen Einfluss auf die Sicherheits- und Verteidigungspolitik nehmen. Auch die Regierung von Lula da Silva ist bekanntlich nicht frei von nationalistischen Zügen. So ließ sich der Präsident in der Heiligabendausgabe des Estado de São Paulo nach der Unterzeichnung von Rüstungsverträgen mit Frankreich über US Dollar 8,5 Mrd. wie folgt zitieren: 'Effektive militärische Fähigkeiten sind eine unverzichtbare Notwendigkeit, um unser Land in eine Macht zu transformieren, die in der ganzen Welt respektiert wird. (...) Brasilien muss die Größe verkörpern, die Gott ihm gab, als er die Welt schuf.' Sein Minister für strategische Angelegenheiten und Spindoktor der neuen Verteidigungspolitik Mangabeira Unger, ein ehemaliger Harvardprofessor, kommentierte die neue Strategie mit dem Ausspruch: 'O Brasil vai nas armas!' (Brasilien greift zu den Waffen!). Brasiliens neue Verteidigungsstrategie zielt auf den Ausbau militärischer Abschreckungsfähigkeit und Machtprojektion. Zu diesem Zweck ist die Redislozierung der Streitkräfte sowie ihre Modernisierung und Aufrüstung geplant. Truppen und Material werden künftig in Amazonien und im Südatlantik konzentriert, um einer militärischen Intervention der USA vorzubeugen. Die Bedrohungsszenarien beinhalten außerdem konventionelle und asymmetrische Konflikte in Südamerika. Eine strategische Allianz mit Frankreich im Rüstungssektor soll die Abhängigkeit von externer Rüstungstechnologie reduzieren. Brasilien akquiriert vorerst französische Rüstungsgüter inklusive technologischem Know-how für rund US Dollar 8,5 Mrd. Nachdem Rüstungskäufe aufstrebender Mittelmächte wie Venezuela und Chile seine militärische Dominanz in den letzten Jahren auf die Probe gestellt haben, sucht Brasilien den außenpolitischen Status als Regionalmacht nun militärisch zu untermauern. Zwar bemüht sich Brasília mit der Errichtung eines regionalen Verteidigungsrates um die symbolische Einbindung der Nachbarstaaten (und die Ausgrenzung der USA). Doch gefährdet die unilaterale Aufrüstung zusehends die Reputation als kooperative Führungsmacht in Südamerika." (Autorenreferat)
Bereits während seines Wahlkampfes 2018 stellte Jair Bolsonaro einen grundlegenden Wandel in der brasilianischen Außenpolitik in Aussicht. Seit Bolsonaro am 1. Januar 2019 sein Amt als Präsident Brasiliens antrat, ist der außenpolitische Wandel weiterhin im Diskurs präsent und lässt sich teils auch an politischen Entscheidungen ablesen. Beim außenpolitischen Wandel geht es nicht nur um veränderte Rhetorik, sondern vielmehr um eine zielgerichtete Politik mit ideellen Grundlagen und tragenden Akteuren. Vorangetrieben wird der Wandel von Mitgliedern des sogenannten ideologischen Flügels der Regierung. Einige Veränderungen, die im Laufe des politischen Wandels bereits vollzogen wurden, sind weniger als Bruch mit der Politik der Vorgängerregierung zu werten, sondern vielmehr als Zuspitzung von Entwicklungen, die schon einige Jahre im Gange waren. Manche außenpolitische Ziele des ideologischen Flügels scheitern an den Interessen und Interventionen der anderen beiden Regierungsflügel, dem technokratischen und dem militärischen. Auch eine Reihe von Kontextfaktoren wie die wachsende ökonomische Bedeutung Chinas setzen dem angestrebten außenpolitischen Wandel Grenzen. (Autorenreferat)
Este artículo presenta una discusión sobre la educación en el medio rural en el estado de Bahía, Brasil. Las áreas rurales poseen los peores indicadores educativos. Debido a los procesos históricos de urbanización y de desarrollo industrial, las áreas rurales fueron excluidas de las agendas políticas, sociales y educativas de la modernización. El texto intenta comprender cómo se produce la articulación entre sujetos, prácticas pedagógicas y territorios locales. Para ello, se estudian los sujetos y prácticas pedagógicas de docentes de aulas unitarias del territorio del Recôncavo del sur (municipio de Amargosa, estado de Bahía). Se pretende identificar y analizar las representaciones de los docentes de escuelas unitarias rurales sobre el espacio (el campo y la escuela), los sujetos (los docentes mismos y sus alumnos) y las propias escuelas unitarias. ; This paper is focused on rural education in the state of Bahia, Brazil. The rural areas have very low educational indicators. As a result of historical processes of urbanization and industrial development, the rural areas have been excluded of political, social and educational modernization. This text looks at the understanding of complex relations amid people, educational activities and local territories. This texts is focused on the subjects and pedagogical approaches by teachers working in one-classroom schools in southern Recôncavo (Amargosa, Bahia). Specifically the paper aims to identify and analyze teachers' representations of rural schools on space (the countryside and the school), the subjects (both teachers and pupils), and one-classroom schools. ; Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
The study is dedicated to the coverage of the peculiarities of the organization of the vaccination campaign against COVID-19 in Ukraine, all this, to analyze the achievements and current problems of the outreach work of medical institutions of higher education. This paper is an independent scientific research review with an analysis of the questionnaire data on the problematic issue. The study was based on the application of a series of theoretical and empirical methods: analysis, systematization and generalization of data on the search for the characteristics of the organization of dissemination work in higher medical education institutions; questionnaire survey to the participants of the educational process.The survey involved 250 respondents from the aforementioned medical HEIs. The results established the awareness of the participants and also testified to the feasibility and importance of strengthening outreach activities in the selected higher medical education institutions. We conclude that consistent disclosure about the risks, uncertainties and availability of vaccines fosters public confidence in vaccination.
Стаття присвячена аналізу основних напрямків освітньої політики Фінляндії, яка відображає взаємовідносини людини і суспільства в сучасних соціально-економічних умовах і спрямовує систему освіти на зміну самої людини, на революцію в самій людині. Фінляндія зі своєю системою освіти вже давно потурбувалася про підготовку людей майбутнього, реформувавши підходи до навчання в школах і закладах вищої освіти, а результатом цього стали всесвітнє визнання та найвищі позиції у різних рейтингах. Звертається увага на основні документи та концептуальні положення, на яких ґрунтується і розбудовується система освіти Фінляндії. Описана структура освіти у цій країні, розкриті питання організації та функціонування системи освіти, виявлено її характерні риси, чинники успіху та ефективності. Зроблена спроба розкрити ідеї й практичні підходи, які свідчать про те, що держава, вчителі і громадськість прагнуть зробити заклади освіти більш демократичними за змістом навчання, за організацією навчального процесу і результати їх діяльності, а всю систему освіти перетворити на один із важливих чинників соціальних перетворень у майбутньому. Окреслюються умови і називаються аргументи на користь практичного застосування в Україні позитивних здобутків фінської системи освіти. ; The article deals with analyzing the main streams of the education policy in Finland, which reflect the relationship between a person and society in modern socio–economic conditions. Such policy directs the system of education to change the person and his mind himself. Finland using its education system, has long before been concerned about preparing people for the future by reforming approaches to teaching in schools and higher education institutions. As a result, it has achieved world–wide recognition and top positions in various ratings have resulted. Therefore, today there is a great interest of scientists in certain issues of education functioning in Finland. Thus, G. Androshchuk, V. Butova. I. Zhernokleeva, T. Pushkareva and others study in their works the purpose and decisive role of Finland's education policy in the development of the education system. S. Grinyuk and V. Zagvozdkin pay attention to the practical the steps of reforming the Finnish system of education. T. Drobyshevsk investigates the system of providing educational services in Finland as a sector of knowledge production. L. Volynets, P. Kukharchuk consider the principles of the state education policy of Finland. L. Smolskaya examines the role of the state policy in implementing the "Finnish phenomenon"; P. Basyliuk and Yu. Kulykova, focus attention on the study of the evolution of the system of higher education in Finland; O. Scherbak reveals peculiarities of vocational education and training. This paper describes the principles of Finnish education policy. Attention is drawn to the fact that in this country citizens are given equal opportunities in obtaining education. It also shows that the education system of Finland is based on the needs of the society, taking into account the Constitution of the country, the provisions of the UN, UNESCO, PACE and other international organizations on such conceptual principles.:They are the principle of bilingualism, the principle of universal compulsory education, the principle of gender equality, according to territorial and socio–economic aspects; the principle of providing pedagogical autonomy; supporting the high level of pedagogical development science, school practical activity and Finnish culture; granting parents the right to choose freely a school according to their own pedagogical and didactic principles; the availability of inclusive education and education for children with special needs; encouraging the evolution at the national and international levels; close cooperation and partnership at all levels of the education process; the principle of individualization; the principle of lifelong learning, the principle of practicality, trust, voluntariness, independence and the principle of free–of–charge. The article presents the studying state management of the education branch in Finland. Today it includes the system of central administrative bodies – the Ministry of Education and Culture of Finland and the Finnish State Council for Education and non–state–owned educational structures as the Finnish Department of ENIC / NARIC, the Finnish Council for the Evaluation of Higher Education, the National Academy of Finland, the International Mobility Center of the SIMO. Their cooperation is aimed at developing educational, scientific, cultural, sports and youth policies and international cooperation, the "equalization" of the education system and the search for new models of the development of national education in the context of a worldwide education space. The Principles of education management are determined by the Parliament of Finland, and the government, represented by the Ministry of Education and Culture of Finland, formulates and implements educational policy and outlines the plan of education development. This paper also describes the structure of education in this country. It reveals organizing and functioning and shows some differences are shown in comparison with other European educational systems, including the educational system of Ukraine. The structure of the education system in Finland includes: lower education (alakoulu), 1–6 grades (6–12 years); high school (vlakoulu) 7–9 grades (13–15 years); additional class 10 class (16 years old); Lyceum (lukio) 11–12 grades (17–18 years old); professional college 11–13 grades (17–19 years). It is emphasized that in the Finnish system of education, teachers are granted a high degree of freedom guaranteed by the law and the state inspection is canceled. This is the main factor that has raised the effectiveness of the school system in Finland. The attention is paid on the fact that the need to ensure the adaptation of Finnish youth in the modern globalized world and Finland's domestic policy is consistent with the general European principles and recommendations on language education in the European space. Finland uses all its capabilities to create the most comfortable conditions for learning a foreign language and introduce foreign language education through the national language projects: KIEPO (purpose – studying the basics and implementation of language policy in the field of education), KIELO (meta – description, analysis and explanation of what today is teaching and learning foreign languages in Finnish classes) and CLIL (language learning in terms of this project is conducted in such a way that all or some of the school subjects are taught in a foreign language) moreover is now widely it is promoted by various forms of distance learning, combined and web–based training. An attempt is made to reveal ideas and practical approaches that indicate that the state, teachers and the public are eager to make education institutions more democratic in terms of learning, the organization of the education process and the results of their activities, and the whole system of education into one of the important factors of social transformation in the future. It is also outlines conditions and the arguments called in favor of the practical applying in Ukraine positive achievements of the Finnish system education.
The article for the first time raises the problem of foreign languages reception and borrowings in the historical-comparative and diachronic-synchronous context. The object of the research is educational and scientific sphere (Ministry of Education and Science of Ukraine) on the use of foreign languages and borrowings. The functioning of the Church Slavonic and Latin languages as the most widespread in Ukrainian space in the late Middle Ages and Pre-Modern times is analyzed with a projection on the current dominance of English language and anglicisms in the educational and scientific field. To reflect the processes of excessive and unmotivated use of anglicisms, the term Anglo-Barbarization was introduced as a linguistic-social and linguistic-psychological pathological phenomenon that arises at the turn of historical events and signals the absence of mental resistance of the people-language to the unprecedented flow of borrowing which become a de facto replacement of their language and create from it an anti-cultural flow of subordinate communication; it is a primitive denial of the law of balance of foreign and specific words in phonetic, word-forming and grammatical adaptation and ethnocultural inability to call one's own concepts as specific words. According to historical retrospect, the focus on foreign languages as a priority in educational and scientific spheres — Church Slavonic, Latin, Greek, Polish — and mass borrowings from them did not help Ukrainian national self-awareness and did not lead to the restoration of the lost Ukrainian state within its ethnographic boundaries. On the contrary, the excessive circulation of foreign languages in the cultural and political space of Ukraine and their priority in the field of education and science has led to more than a couple of centuries of backwardness of Ukrainian state-building processes compared to the nearest and farthest neighbors. Orientation to others alienated Ukrainians from themselves. Historical experience of foreign languages circulation in ...