Ideology - that is so passé: This widely prevalent underestimation of ideology is unjustified. The cognitive theory of ideology presented in this volume starts out by examining the current usage of the term, and looks at ideologies in three dimensions: in terms of epistemology, as forms of needs-based thinking; in terms of worldviews, as fundamental assumptions about the nature of the world and value systems; and in terms of political platforms, as driving sociopolitical concepts. In every case, the challenge is to find a way to confront basic elements of the condition humaine with the principles of empirical-rational thought. Human beings are susceptible to needs-based thinking - but they also have the capacity to do something to resist it. Peter Tepe, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf.
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This study explored the relationships among political ideologies, masculinity ideologies, and shame ideologies within three online communities. Three different ideological communities, all on Reddit (a discussion-based social news website), were chosen based on previous research suggesting they differ in terms of their conceptualizations of gender and support for or rejection of feminism: r/TheRedPill, r/MensRights, and r/MensLib. This study uses a framework for understanding Ideologies as Complex Adaptive Systems (ICAS) as articulated by Thagard (2017), which uses Cognitive and Affective Maps (CAMs) as its primary tool of analysis. Using the postings on the Reddit sites as our raw data, we created CAMs to assist in comparing the conceptual and affective qualities of each community. We conducted the study in three phases: in Phase One, we used Consensual Qualitative Research (CQR) methods and correlational analyses to create a set of general ideological CAMs for each community. We also constructed a set of CAMs depicting whom each group views as ingroups and outgroups in their creation of social identities. In Phase Two, we created a set of CAMs for each community's dominant conception of gender. In Phase Three, we constructed a set of CAMs depicting each community's relationship with the ideas of shame and injustice. The discussion section is organized into five main chapters. The first chapter contains reflections on the process of using CAMs, the next chapter is on the study's limitations and future directions, and the final three are on the study findings' empirical, theoretical, and clinical implications. The empirical implications of the study contribute to the following areas of research: the role of shame in ideology, the political construction of victimhood, and Ambivalent Sexism. In the theoretical implications chapter, I discuss the study's potential contributions to theory development in the CAMs methodology. The final chapter offers reflections on the study's clinical implications, especially related to gender identity development, sexual violence, and the role of ideology in emotion regulation.
Die Frage nach der Überlebensfähigkeit der Demokratischen Volksrepublik Korea (DVRK)1 ist wiederholt gestellt worden. Ihr Kollaps wurde nach dem Zusammenbruch der Sowjetunion, dem Tod des langjährigen Führers Kim Il Sung 1994 und ebenfalls in der Zeit der schweren Hungersnot Mitte der 1990er-Jahre heraufbeschworen. Wie der Untergang der osteuropäischen sozialistischen Systeme historisch gezeigt hat, stellt eine ausreichende Legitimation2 einen Schlüssel für die Aufrechterhaltung eines Regimes dar, das vor allem in wirtschaftlichen Notlagen wie auch bei politischen Schlüsselereignissen in Gefahr gerät. Der Begriff Legitimation ist dabei freilich ein breit gefächerter. Man kann dennoch übereinstimmend davon ausgehen, dass das Regime zum einen eine materielle, leistungsbezogene Dimension erfüllen, zum anderen aber auch in normativer Hinsicht der Bevölkerung eine als überlegen angesehene Weltanschauung im weitesten Sinne liefern muss (vgl. unter vielen Merkel 1999: 63-67 und 125-127).
Die Frage nach der Überlebensfähigkeit der Demokratischen Volksrepublik Korea (DVRK)1 ist wiederholt gestellt worden. Ihr Kollaps wurde nach dem Zusammenbruch der Sowjetunion, dem Tod des langjährigen Führers Kim Il Sung 1994 und ebenfalls in der Zeit der schweren Hungersnot Mitte der 1990er-Jahre heraufbeschworen. Wie der Untergang der osteuropäischen sozialistischen Systeme historisch gezeigt hat, stellt eine ausreichende Legitimation2 einen Schlüssel für die Aufrechterhaltung eines Regimes dar, das vor allem in wirtschaftlichen Notlagen wie auch bei politischen Schlüsselereignissen in Gefahr gerät. Der Begriff Legitimation ist dabei freilich ein breit gefächerter. Man kann dennoch übereinstimmend davon ausgehen, dass das Regime zum einen eine materielle, leistungsbezogene Dimension erfüllen, zum anderen aber auch in normativer Hinsicht der Bevölkerung eine als überlegen angesehene Weltanschauung im weitesten Sinne liefern muss (vgl. unter vielen Merkel 1999: 63-67 und 125-127).