International relations
In: http://hdl.handle.net/2027/uc1.$b589970
"Suggested readings" at end of each chapter. ; Mode of access: Internet.
43751 Ergebnisse
Sortierung:
In: http://hdl.handle.net/2027/uc1.$b589970
"Suggested readings" at end of each chapter. ; Mode of access: Internet.
BASE
Einstellungen zur militärischen Entwicklung der USA und der
Sowjetunion.
Themen: Meinung über verschiedene Länder (England, Frankreich, USA,
UdSSR); gute und schlechte Eigenschaften der UdSSR bzw. der USA; Urteil
über politische Persönlichkeiten verschiedener Länder; Einstellung zur
Atomenergie; Blockzugehörigkeit Westdeutschlands; Blockzugehörigkeit im
Kriegsfall; Gefahr eines Weltkrieges in den nächsten Jahren; Bemühungen
der UdSSR/USA zur Vermeidung eines neuen Weltkrieges; Beurteilung der
USA und UdSSR in einem Wettbewerb ohne Krieg; wissenschaftliche
Entwicklung in der UdSSR; USA und den übrigen Westmächten im Vergleich;
Militärmacht der UdSSR; der USA und des Westens im Vergleich; Verhältnis
zwischen UdSSR und anderen westlichen Ländern bzgl. Atomwaffen;
Möglichkeiten zur Friedenssicherung für Westdeutschland; Kenntnis der
NATO; Vertrauen in die Wirksamkeit der NATO; Aufrüstung in der BRD;
Abzug der US-Streitkräfte aus Westdeutschland; Aufrüstung mit
Atomwaffen; Provokation Rußlands durch Atomwaffenausrüstung; Kenntnis
über NATO-Konferenz; Auswirkung der Konferenz auf die militärische
Stärke der NATO; Wissen über Sputnik; Einfluß des Sputnik-Erfolgs auf
die Meinung über Rußland; Überlegenheit Rußlands in der
wissenschaftlichen Entwicklung; Überlegenheit der Leistungsfähigkeit des
Sowjetsystems; Eindruck von der wissenschaftlichen Entwicklung Rußlands;
militärische Gefahr durch die wissenschaftliche Entwicklung Rußlands;
Reaktionsmöglichkeiten Westdeutschlands auf die Berechnung durch
Rußland; Beziehung Westdeutschlands zu den USA; politische und
militärische Zusammenarbeit mit den USA; Westdeutschland als
gleichberechtigter Partner der USA; Rassendiskriminierung in den USA;
Entwicklung der Gleichberechtigung bestimmter Bevölkerungsgruppen in den
USA in den letzten 10 Jahren.
Demographie: Geschlecht; Alter; Beruf; Bildung; Parteipräferenz;
Gesellschaftsschicht; Ortsgröße; Bundesland.
Zusätzlich verkodet wurden: Interviewdatum.
GESIS
In: Lechner , S P 2017 , Anarchy in International Relations . in R Marlin-Bennett (ed.) , Oxford Research Encyclopedia of International Studies . , 10.1093/acrefore/9780190846626.013.79 , Oxford Research Encyclopedia on International Studies , Oxford University Press .
The concept of anarchy is seen as the cardinal organizing category of the discipline of International Relations (IR), which differentiates it from cognate disciplines such as Political Science or Political Philosophy. This entry provides an analytical review of the scholarly literature on anarchy in IR, on two levels—conceptual and theoretical. First, it distinguishes three senses of the concept of anarchy: (1) lack of a common superior in an interaction domain; (2) chaos or disorder; and (3) horizontal relation between nominally equal entities, sovereign states. The first and the third senses of "anarchy"' are central to IR. Second, it considers three broad families of IR theory where anarchy figures as a focal assumption—(1) realism and neorealism; (2) English School theory (international society approach); and (3) Kant's republican peace. Despite normative and conceptual differences otherwise, all three bodies of theory are ultimately based on Hobbes's argument for a "state of nature." The discussion concludes with a summary of the key challenges to the discourse of international anarchy posed by the methodology of economics and economics-based theories which favor the alternative discourse of global hierarchy.
BASE
An examination of the ways the construction of the Internet, with cyberspace as the core, are changing the theory, policy, and practice of international relations. ; Cyberspace is widely acknowledged as a fundamental fact of daily life in today's world. Until recently, its political impact was thought to be a matter of low politics—background conditions and routine processes and decisions. Now, however, experts have begun to recognize its effect on high politics—national security, core institutions, and critical decision processes. In this book, Nazli Choucri investigates the implications of this new cyberpolitical reality for international relations theory, policy, and practice. The ubiquity, fluidity, and anonymity of cyberspace have already challenged such concepts as leverage and influence, national security and diplomacy, and borders and boundaries in the traditionally state-centric arena of international relations. Choucri grapples with fundamental questions of how we can take explicit account of cyberspace in the analysis of world politics and how we can integrate the traditional international system with its cyber venues. After establishing the theoretical and empirical terrain, Choucri examines modes of cyber conflict and cyber cooperation in international relations; the potential for the gradual convergence of cyberspace and sustainability, in both substantive and policy terms; and the emergent synergy of cyberspace and international efforts toward sustainable development. Choucri's discussion is theoretically driven and empirically grounded, drawing on recent data and analyzing the dynamics of cyberpolitics at individual, state, international, and global levels.
BASE
A number of recent developments have prompted a revival of interest in liberal theories of international relations, among them the spread of democratic institutions, economic liberalisation and the increasing significance of international institutions in many aspects of life. This paper argues that liberal international relations theory, overimpressed by developments such as these, risks becoming an apologia for a narrow version of liberalism currently promoted by Western governments. The challenge of rethinking the meaning of liberalism in a 'globalising' world characterised by extreme economic inequality, social upheavals and the reassertion of cultural differences—and the questions whether and how liberal values can at all be realised in such a world—have been left to political theorists, whose struggles with these issues attract little interest in an international relations discipline still largely committed to the idea of a purely empirical social science. The paper suggests that a different, 'critical' conception of liberalism offers a way of relating pressing liberal normative concerns to empirical research, instead of seeking to keep the two entirely separate. It presents a critique of current liberal international relations theory and outlines an alternative approach.
BASE
The purpose of this study is to examine municipal involvement in international relations in the United States. This municipal phenomenon is occurring concurrently with both a shift away from the traditional nation-centric structure of international relations under the influence of globalism as well as a sharp decline in intergovernmental aid. The research questions were: (1) What are the indicators that define municipal involvement in international relations? and (2) What is the extent of that involvement? Extensive qualitative and research was conducted in the form of an exploratory literature survey which was set forth in narrative analysis to overcome the paucity of specific research in this area. The qualitative research developed 121 indicators of municipal international involvement. The 121 indicators were analytically grouped into economic, technological, sociocultural, political, and intergovernmental relations indicator groups. The qualitative research concluded that municipal involvement in international relations was a spreading phenomenon and that many American municipalities are substantially involved in international activities. In support of the qualitative results, 32 of the 121 indicators were validated through analysis of an independent random sample quantitative cross-sectional survey of American municipalities. The survey indicated substantial but varied involvement in international activities by municipalities. Exploratory quantitative analysis indicated that 12 of the 34 indicator variables, split between the economic, sociocultural, and political constructs, contributed significantly to municipal strength as an indicator of municipal international involvement. Exploratory quantitative analysis also indicated that the 32 indicators grouped into three composite constructs; i.e., economic, sociocultural, and political activities. Analysis of the composite constructs determined that only sociocultural activities made a significant contribution to municipal strength as an indicator of the degree of international involvement. The results of this study indicated that many municipalities in the United States are involved in international relations and assisted in the definition of variables indicating the nature and extent of that involvement. Many avenues of future research are warranted.
BASE
While the 1990s and 2000s saw International Relations scholarship moving away from the 'realism' of inter-state relations towards the 'liberal' framings of global politics, the 2010s marked a shift away from universal, modernist or 'linear' understandings of power and agency. In a world, construed as more complex, contingent and relational and replete with crises and unpredicted 'tipping points', traditional assumptions are up-ended and unintended consequences seem more relevant than 'good intentions'. Concomitantly, the methodological focus has switched away from understanding the essence of entities and towards privileging the analysis of relations, networks and contexts. Key to this has been debates focused around climate change and global warming which explicitly cast policy problems not as external threats to the 'good life' (that requires securing) but as instead questioning the starting assumptions of separations between inside/ outside, humanity/ nature, solutions/ problems and referents/ threats. This elicits a very different way of thinking, the implications of which may not always be easy for students (and their lecturers) to immediately grasp. This article seeks to provide a much needed basis for engaging with this exciting and growing field, which will fundamentally influence approaches to the politics and problems of International Relations
BASE
Res-Publica : Revista Lusófona de Ciência Política e Relações Internacionais ; Em consequência da globalização e dos actuais conflitos mundiais, milhares de pessoas deixaram a sua pátria para viver durante alguns anos noutros países, frequentemente junto dos seus familiares. Alguns partem pela sua própria vontade, porque trabalham para o seu Governo, para as suas empresas ou para uma organização internacional, porque querem estudar no estrangeiro ou simplesmente porque procuram um emprego e uma vida melhor. Outros, normalmente num contexto violento, são forçados a partir e apenas procuram paz e apoio. Este artigo apresenta um panorama das contribuições da Psicologia para as relações internacionais (RI). Propõe cinco tipos de actores de RI: diplomatas(incluindo pessoal consular e administrativo), voluntários internacionais (ONG e participantes em missões de paz), expatriados (incluindo estudantes), migrantes (documentados e não documentados) e refugiados. Define as suas tarefas (e/ou necessidades) e os problemas inerentes, também para a família. Depois, trata as seguintes áreas de pesquisa que podem ajudar os actores a realizar as suas tarefas e resolver os seus problemas: análise de acontecimentos políticos, análise de conflitos; resolução e prevenção; negociação e mediação; tomada de decisão, análise da linguagem, análise de factores culturais,operações de peacekeeping & desenvolvimento da paz pós-conflito, saúde mental, e know- -how e gestão organizacional. É feita uma breve consideração sobre cada área, enfatizando assuntos práticos. ; As a consequence of globalization and current world conflicts, thousands of people leave their homeland, to live some years in other countries, often together with their families. Some leave on their own decision, because they work for their Government, for their enterprise or for an international organization, because they want to study abroad or simply because they are looking for a job and a better life. Other persons are forced to leave, usually in a violent context, and they just look for peace and relief. This paper presents a panorama of the contributions of Psychology to the international relations (IR). It proposes five types of actors of IR: diplomats (including consular and administration personnel), international volunteers (NGOs and participants in peace missions), expatriates (including students), migrants (documented and undocumented) and refugees. It defines their tasks (and/or the needs) and the inherent problems, also for the family. Then, it reviews the following research fields, that can help the actors to accomplish their tasks and to resolve their problems: analysis of political events; conflict analysis, resolution & prevention; negotiation & mediation; decision making, analysis of language, analysis of cultural factors, peacekeeping & post conflict peace building, mental health, and organizational & management know-how. A brief account of each field is made, emphasizing practical issues".
BASE
"Existing textbooks on international relations treat history in a cursory fashion and perpetuate a Euro-centric perspective. This textbook pioneers a new approach by historicizing the material traditionally taught in International Relations courses, and by explicitly focusing on non-European cases, debates and issues. The volume is divided into three parts. The first part focuses on the international systems that traditionally existed in Europe, East Asia, pre-Columbian Central and South America, Africa and Polynesia. The second part discusses the ways in which these international systems were brought into contact with each other through the agency of Mongols in Central Asia, Arabs in the Mediterranean and the Indian Ocean, Indic and Sinic societies in South East Asia, and the Europeans through their travels and colonial expansion. The concluding section concerns contemporary issues: the processes of decolonization, neo-colonialism and globalization – and their consequences on contemporary society. History of International Relations provides a unique textbook for undergraduate and graduate students of international relations, and anybody interested in international relations theory, history, and contemporary politics."
BASE
Includes bibliographical references (275-298) and index. ; Forms of methodology in political psychology -- Theoretical concepts in political psychology -- Cognitions and attitudes : what we think we know and why -- Behavior : do actions speak louder than words? -- Emotion : why we love to hate -- Psychobiography -- Leadership -- Group processes. ; Mode of access: Internet.
BASE
Beurteilung der internationalen Beziehungen und der neuen sowjetischen
Regierung.
Themen: Einstellung zu einer westdeutschen Neutralität; Einstellung zu
einer westlichen Politik der Stärke; Beurteilung der Zerstörung des
Stalin-Mythos; Beurteilung der vermehrten Reisetätigkeit von Bulganin
und Chruschtschow; Einschätzung der Ernsthaftigkeit sowjetischer
Entwicklungshilfe für Indien; vermutete Auswirkungen der Kulturoffensive
auf das Ansehen der Sowjetunion; Einstellung zur Einrichtung kultureller
und wirtschaftlicher Beziehungen zwischen der Sowjetunion und der BRD;
Einschätzung des tatsächlichen Interesses der Sowjetunion sowie der
Amerikaner an einer allgemeinen internationalen Abrüstung; Lektüre bzw.
Kenntnis von amerikanischen Zeitungen und Zeitschriften, Büchern,
Filmen, amerikanischen Ausstellungen und der "Stimme Amerikas"; Besuch
von Amerika-Häusern; Kenntnis von Amerikabesuchern bzw. eigene
Amerikareise; Kontakte zu Amerikanern seit Kriegsende; Anleihen und
Aktienbesitz; präferierte Geldanlageform.
Demographie: Mitgliedschaft in Vereinen und Organisationen und dabei
übernommene Ämter; Häufigkeit der Teilnahme an Versammlungen und
Zusammenkünften; Parteipräferenz; Alter (klassiert); Geschlecht;
Familienstand; Konfession; Schulbildung; Beruf; Haushaltseinkommen;
Bundesland; Flüchtlingsstatus; Besitz von Vermögen; soziales Umfeld.
Interviewerrating: Kooperationsbereitschaft und
Schichtzugehörigkeit des Befragten; Anzahl der Kontaktversuche;
Ortsgröße.
Zusätzlich verkodet wurde: Interviewergeschlecht und
Intervieweralter; Intervieweridentifikation.
GESIS
Einschätzung der internationalen Beziehungen des Landes und
Beurteilung der amerikanischen Politik. Sicherheitsfragen.
Image der USA.
Themen: Einstellung zu ausgewählten Ländern; Einschätzung der
Außenpolitik der USA und der UdSSR; Beurteilung ausgewählter
internationaler Politiker; Präferenz für eine Ost- oder
Westorientierung des eigenen Landes; Einstellung zur
Atomenergie; Gefahr eines Weltkriegs; Einschätzung der
Friedensbemühungen der UdSSR und der USA; präferierte Strategie
zur Gewährleistung der Sicherheit des eigenen Landes (Split);
Einstellung zu einem Truppenabzug der Amerikaner aus Europa;
Einstellung zur Vereinigung Westeuropas; Einstellung zu einem
Europa mit einer starken Zentralregierung; Erwartung an einen
gemeinsamen europäischen Markt; Beurteilung der
Realisierungschancen eines solchen Marktes; Einstellung zum
Atomplan; Auswirkungen einer europäischen Vereinigung auf den
Einfluß der Amerikaner in Europa; Einstellung zum neuen
englischen Verteidigungsplan; Vertrauen zur Nato und
Einschätzung ihrer Stärke; Sympathie für die Israelis oder die
Araber im Nah-Ost-Konflikt; Beurteilung der amerikanischen
Nah-Ost-Politik und der Eisenhower-Doktrin; vermutete Gründe für
eine Abhängigkeit des Landes von den USA; Interesse des
Befragten an ausgewählten Gebieten des amerikanischen Lebens,
z.B. Erziehung, Wirtschaft, Politik, Kultur und
Rassenproblematik; Parteipräferenz.
Interviewerrating: Schichtzugehörigkeit des Befragten.
In Großbritannien wurde zusätzlich gefragt: Vertrauen in die
USA; Einstellung zu einem Einsatz von Atombomben oder
Wasserstoffbomben auf feindliche Städte sowie auf Fronttruppen;
Einstellung zu britischen Atomtests im Pazifik und zu einem
bedingungslosen Stop dieser Tests.
In der Bundesrepublik wurde zusätzlich verkodet: Interviewtag
und Kooperationsbereitschaft des Befragten.
In Italien wurde zusätzlich verkodet: Anzahl der
Kontaktversuche; Verweigerungsgründe; Interviewort.
GESIS
Sicherheitspolitische Fragen. Fragen der internationalen
Politik. Ost-West-Vergleich.
Themen: Einstellung zu den USA und zur UdSSR; Veränderung der
Einstellung zu den USA; Beurteilung führender westlicher und
östlicher Politiker; Präferenz für eine Ost- oder
Westorientierung des Landes; perzipierte Kriegsgefahr;
Beurteilung der Friedensbemühungen der USA und der UdSSR;
Vertrauen in die USA als Führungsmacht des Westens; Vertrauen
in die Nato; führende Nation in der Weltraumforschung und in
der militärischen Stärke; Einstellung zur Stationierung
amerikanischer Truppen im Lande; Parteipräferenz und
Gewerkschaftsmitgliedschaft.
In der Bundesrepublik wurde zusätzlich gefragt: Wichtigste
Probleme des Landes; Einschätzung der Glaubwürdigkeit der
Politik der USA und der UdSSR; Bedeutung der Nato für die
europäische Sicherheit; Notwendigkeit einer westdeutschen
Beteiligung an der Nato; vermuteter Prestigegewinn der USA oder
der UdSSR durch die Pariser Gipfelkonferenz; verantwortliches
Land für das Scheitern dieser Konferenz; Präferenz für einen
härteren Kurs der westlichen Mächte gegenüber der UdSSR;
Sympathie-Skalometer für die CDU, SPD und FDP sowie für den
Ministerpräsidenten des jeweiligen Bundeslandes sowie für
Brandt, Strauß und Adenauer.
In Norwegen wurde zusätzlich gefragt: Einstellung zu
amerikanischen Flugbasen in Norwegen; Einstellung zu
amerikanischen Kontrollflügen über der UdSSR.
GESIS
Sicherheitspolitische Fragen und Abrüstungskontrolle.
Vergleich von USA und UdSSR. Einstellung zur friedlichen und
militärischen Nutzung der Atomenergie.
Themen: Beurteilung der eigenen wirtschaftlichen Situation;
Einstellung zur Weltraumfahrt; Einstellung zu ausgewählten
Ländern und Politikern in Ost und West; Beurteilung der
internationalen Konferenz über Atomfragen; Beurteilung der
Anstrengungen ausgewählter Länder zur friedlichen Nutzung der
Atomenergie; Charakterisierung der USA und der Sowjetunion;
Einschätzung der Kriegsgefahr und der Bemühungen der USA und
der UdSSR zur Verhinderung eines Weltkriegs; verantwortliches
Land für das Spannungsverhältnis zwischen der UdSSR und der
USA; gewünschte politische Orientierung des eigenen Landes;
Beurteilung des Eisenhower-Plans zur Abrüstungskontrolle;
Einstellung zur Nato und zur Aufnahme Chinas in die UNO;
Einstellung zu Rüstungsbeschränkungen auch ohne Kontrollsystem;
Erwartungen an die nächste Vier-Mächte-Konferenz; Einstellung
zur Beschränkung des Osthandels; Einstellung zu einer
entmilitarisierten Zone in Europa und Beurteilung eines
europäischen Sicherheitssystems unter der Voraussetzung der
Wiedervereinigung Deutschlands; Bewertung der Unabhängigkeit
östlicher Länder von der UdSSR und wahrgenommene Veränderungen
durch die Genfer Konferenz; Einschätzung des Schwerpunkts in
der Verwendung der Atomenergie für friedliche oder militärische
Zwecke in den USA bzw. der UdSSR; Ernsthaftigkeit der
amerikanischen und sowjetischen Bemühungen zur Ächtung von
Atomwaffen; Beurteilung der Haltung der USA gegenüber China;
gewünschte Position des eigenen Landes im Falle eines
Konfliktes in Asien; Einschätzung der Gefahr eines Krieges
zwischen den USA und China sowie zwischen China und Formosa;
präferierte Regierungsform für Formosa und gewünschte Reaktion
der USA auf einen Angriff Rotchinas auf Formosa;
Parteipräferenz; Gewerkschaftsmitgliedschaft (nur BRD und
Großbritannien).
Interviewerrating: Einschätzung der Schichtzugehörigkeit des
Befragten.
In Frankreich wurde zusätzlich gefragt: Wohnstatus; Besitz von
Kraftfahrzeug und Radio; Beschäftigung eines Hausangestellten.
GESIS
Beurteilung der aktuellen Probleme der internationalen Beziehungen.
Themen: Einschätzung der führenden Wirtschaftsmacht und der größten
Militärmacht; Vertrauen in die Problemlösungsfähigkeit der Großmächte
bezüglich weltpolitischer Probleme; Grad der Interessenübereinstimmung
zwischen der BRD und den USA sowie der Sowjetunion und China;
Einschätzung der zukünftigen Bedrohung der BRD durch China; Einstellung
zu den geplanten Besuchen von Präsident Nixon in China und in der
Sowjetunion; Einstellung zu den Entspannungsbemühungen; Bewertung der
Friedensbemühungen verschiedener Länder; Vertrauen in die
Verteidigungsbereitschaft verbündeter Staaten; Bewertung des
US-Engagements in Europa; Religiosität.
Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Familienstand; Konfession;
Schulbildung; Beruf; Haushaltseinkommen; Bundesland.
Interviewerrating: Kooperationsbereitschaft des Befragten; Anwesenheit
anderer Personen; Schwierigkeitsgrad des Interviews; Anzahl der
Kontaktversuche; Interviewdauer; Ortsgröße; Intervieweridentifikation.
GESIS