Review: International: International Telecommunications and International Law
In: International journal / Canadian Institute of International Affairs, Band 28, Heft 3, S. 563-564
ISSN: 2052-465X
71253 Ergebnisse
Sortierung:
In: International journal / Canadian Institute of International Affairs, Band 28, Heft 3, S. 563-564
ISSN: 2052-465X
In: Sozialwissenschaftliche Informationen für Unterricht und Studium: sowi, Band 1, Heft 3, S. 27-32
ISSN: 0340-2304, 0340-2304
Die Sozialpsychologie der internationalen Beziehungen, die in den letzten Jahren einen großen Aufschwung genommen hat, befaßt sich in der BRD vorrangig mit den Problembereichen Friedens- und Konfliktforschung, internationaler Auslandstourismus, Integration ausländischer Arbeiter in die westdeutsche Industriegesellschaft, internationaler Schüler- und Studentenaustausch. Untersucht wird vor allem, inwieweit bestehende Bilder, Attitüden (soziale Einstellung) und Vorurteile durch neue Informationen oder/und neue zwischenmenschliche Beziehungen ('Kontakte') gegenüber anderen Völkern so verändert werden können, daß zwischen Individuen ein besseres Verstehen und eine reibungslosere Kooperation ermöglicht wird. Das langfristige Ziel dabei ist der Abbau bestehender Spannungen zwischen den Nationen, die Reduzierung des Risikos internationaler Konflikte, die Verbesserung der internationalen Kommunikation auf wirtschaftlichem, wissenschaftlich-technischem und kulturellem Gebiet. Der Bereich sozialpsychologischer Analysen und Untersuchungen beschäftigt sich in erster Linie mit den Wechselwirkungen zwischen individuellem Verhalten und gesellschaftlichen Prozessen, woraus sich für Kelman zwei Forschungsschwerpunkte ableiten: einmal die Feststellung der individuellen Dispositionen der Interaktionspartner in die Kommunikationssituation, zum anderen die Analyse des sozialen Kontextes, innerhalb dessen sich die Interaktion abspielt. Nach Kelman ist die soziale Interaktion genau der Punkt, an dem von dem Individuum ausgehenden Handlungen mit den von Institutionen entfalteten Aktivitäten zusammentreffen. Interaktion erhält so mehrere verschiedene Bedeutungen: informelle Kommunikation zwischen Individuen und, als komplexeste Stufe, Interaktion zwischen Staaten. Zur sozialwissenschaftlichen Analyse dieser Beziehungen hat Kelman ein Analyseschema entwickelt, das die komplexe Interaktionssequenz zunächst in fünf Abschnitte aufspaltet und jeweils einzeln untersucht (Benachrichtigung der politischen Elite und der Bevölkerung; Einschätzung der eingetretenen Situation; Herstellung eines Alarmzustandes zwecks schneller Einleitung konkreter Maßnahmen; Vorbereitung spezifischer Gegenmaßnahmen; Ausführung der Gegenmaßnahmen). Daneben enthält das Schema gesellschaftliche, motivationale und strukturelle Faktoren. Das ganze läßt sich in der Form einer Matrix darstellen, bei der in jede Zelle ohne nähere Erläuterung eine 'passende' Variable eingetragen ist. (HH)
In: Studies in business, industry and technology
In: International organization, Band 29, Heft 1, S. 99-131
ISSN: 0020-8183
World Affairs Online
In: International organization, Band 29, Heft 1, S. 99-131
ISSN: 1531-5088
In the 21 years since the conclusion of the Second World War, a complicated, piecemeal framework of trading arrangements under various international organizations has been created. Now there is concern, internationally and domestically, as to whether this framework is a durable basis for expanded world trade.
In: International affairs, Band 46, Heft 2, S. 304-315
ISSN: 1468-2346
In: International organization, Band 26, Heft 3, S. 583-588
ISSN: 1531-5088
In: International organization, Band 24, S. 389-413
ISSN: 0020-8183
World Affairs Online
In: Schriftenreihe zur Geld- und Finanzpolitik 12
In: International organization, Band 24, Heft 3, S. 389-413
ISSN: 1531-5088
Specialists in the field of international organization have noted with some alarm a decline of interest among students and foundations in the study of the United Nations system. There has been a shift toward the study of regionalism and the theory of integration. The former shift reflects one reality of postwar world politics—the division of a huge and heterogeneous international system into subsystems in which patterns of cooperation and ways of controlling conflicts are either more intense or less elusive than in the global system. The interest in integration reflects both the persistence and the transformation of the kind of idealism that originally pervaded, guided, and at times distorted the study of international organization. We have come to understand that integration, in the sense of a process that devalues sovereignty, gradually brings about the demise of the nation-state, and leads to the emergence of new foci of loyalty and authority, is only one, and by no means the most important, of the many functions performed by global international organizations. This has led only in part to a more sober and searching assessment of these functions. It has resulted primarily in a displacement of interest toward those geographically more restricted institutions (like the European Communities) whose main task seems to be to promote integration.
In: Schriftenreihe zur Geld- und Finanzpolitik 12
In: Osteuropa, Band 26, Heft 5, S. 369-381
ISSN: 0030-6428
In: International journal / Canadian Institute of International Affairs, Band 28, Heft 3, S. 565-566
ISSN: 2052-465X
In: The annals of the American Academy of Political and Social Science, Band 398, S. 14-25
ISSN: 0002-7162
From earliest times, hostile propaganda has been in wide use among men & between nations; it has also been deeply resented & even violently resisted. But only recently has the world developed a system of principles & norms designed to curb & even to outlaw its use. Similar to the evolution of internat'l rules intended to proscribe aggressive war, the culmination of the movement to curb internat'l COMM considered dangerous to peace has come only in the 20th cent. Attention has focused not only on propaganda leading to acts of subversion & to outright aggression & war, but also on propaganda that is defamatory of a sovereign state & of its leaders & representatives. So extensive is this body of norms that today, as the hostile propaganda between nations continues unabated, esp in times of stress, the real need is not so much for more rules to be drafted or new treaties to be signed & ratified. What we require is the establishment of authoritative & acceptable means for the interpretation of the existing norms & their effective enforcement. HA.