Die orientalische Stadt: Kontinuität, Wandel, Bruch ; 1. Internationales Colloquium der Deutschen Orient-Gesellschaft, 9. - 10. Mai 1996 in Halle, Saale
In: Colloquien der Deutschen Orient-Gesellschaft (CDOG) 1
20 Ergebnisse
Sortierung:
In: Colloquien der Deutschen Orient-Gesellschaft (CDOG) 1
World Affairs Online
In: Vjartanne 4
1992 wurden diplomatische Beziehungen zwischen der Bundesrepublik Deutschland und Belarus aufgenommen, dem weitere bilaterale Verträge folgten, u.a. 1994 das Abkommen über kulturelle Zusammenarbeit. In den 10 Jahren seither hat sich eine Vielzahl von Initiativen und Projekten zwischen beiden Staaten entwickelt - die Botschaft spricht von über 500 Vereinen und Organisationen. Die vorliegende zweisprachige Broschüre kann daher nur eine Auswahl präsentieren. Neben wirtschaftlichen Kontakten stellt sie im Bereich der politischen Beziehungen die politischen Stiftungen, Programme und Initiativen sowie Städtepartnerschaften vor. In der Rubrik Kultur, Bildung und Wissenschaft sind die Aktivitäten der Kulturmittler und Wissenschaftsorganisationen sowie die Zusammenarbeit im Schul- und Hochschulwesen enthalten. Das Kapitel Zivilgesellschaftliche Kooperation nennt die Initiativen aus den Bereichen Jugend, Frauen, Umwelt, Medien, Kirchen sowie Freiwilligendienste und Tschernobyl-Initiativen. Jeder Eintrag umfasst eine Kurzbeschreibung der Initiative und die Kontaktadresse. Der Anhang der Broschüre dokumentiert u.a. die bilateralen Verträge und städtepartnerschaftlichen Beziehungen sowie Handels- und Dienstleistungsunternehmen. (ifa)
World Affairs Online
In: Sagnfræðirannsóknir 15
In: Droit international
In: Bundesgesetzblatt. Teil 2, Heft 6, S. 195-202
ISSN: 2194-2005
World Affairs Online
World Affairs Online
In: Íslenskar kvikmyndir; Ritið, Band 19, Heft 2, S. 19-42
ISSN: 2298-8513
This essay offers a succinct but comprehensive overview of Icelandic cinema from its early 20th-century emergence to the present day. Split into two parts, the first half focusses on filmmaking in Iceland prior to the founding of the Icelandic Film Fund in 1978, which was to establish a continuous local film production for the first time. Prior to that filmmaking in Iceland boiled down to the occasional efforts of local amateurs, albeit often quite skilled ones, and professional filmmakers visiting from abroad. Indeed, the few silent feature films made in the country all stemmed from foreign filmmakers adapting Icelandic literature and taking advantage of its photogenic landscapes. The first Icelandic feature was not made until 1948 and although immensely popular, like those that followed in its wake, the national audience was simply too small to sustain filmmaking without financial support. Although this changed fundamentally with the Icelandic Film Fund, which instigated contemporary Icelandic cinema and the subject of the essay's second half, the Fund's support proved insufficient as the novelty of Icelandic cinema began to wear off at the local box office in the late 1980s. The rescue came from outside sources, in the form of nordic and European film funds, whose support was to transnationalize Icelandic cinema in terms of not only financing and production but also themes and subject material. These changes are most apparent in Icelandic cinema of the 1990s which also began to garner interest at the international film festival circuit. In the first decade of the twenty first century, however, American genre cinema began to replace the European art film as the typical model for Icelandic filmmakers. Hollywood itself also began to show extensive interest in Icelandic landscapes for its runaway productions, as did many other foreign film crews. In this way Icelandic cinema is increasingly characterized by not only national and transnational elements but also international ones.