Der Künstler als Prophet
In: Spiritual care: Zeitschrift für Spiritualität in den Gesundheitsberufen, Band 10, Heft 4, S. 403-403
ISSN: 2365-8185
881 Ergebnisse
Sortierung:
In: Spiritual care: Zeitschrift für Spiritualität in den Gesundheitsberufen, Band 10, Heft 4, S. 403-403
ISSN: 2365-8185
In: Ethnos, Band 2, Heft 4, S. 208-218
In: Neue soziale Bewegungen: Forschungsjournal, Band 18, Heft 3, S. 134-136
ISSN: 0933-9361, 2365-9890
In: Mnemosyne
In: Monatsschrift für deutsches Recht: MdR ; Zeitschrift für die Zivilrechts-Praxis, Band 75, Heft 6, S. 351-351
ISSN: 2194-4202
World Affairs Online
In: Spiritual care: Zeitschrift für Spiritualität in den Gesundheitsberufen, Band 10, Heft 3, S. 194-197
ISSN: 2365-8185
In: Communications: the European journal of communication research, Band 10, Heft 1-3, S. 129-138
ISSN: 1613-4087
In: Internationales Jahrbuch für Medienphilosophie, Band 5, Heft 1, S. 231-242
ISSN: 2196-6834
In: Paragrana: internationale Zeitschrift für historische Anthropologie, Band 32, Heft 2, S. 59-77
ISSN: 2196-6885
Abstract
In sozialen Bewegungen hat Kunst immer wieder eine zentrale Rolle gespielt: als Ausdruck der in der Bewegung organisierten Erfahrung, als Repräsentation ihrer gesellschaftlichen Position oder als Identifikations- und Mobilisierungsangebot für Anhänger*innen und Sympathisant*innen. Gleichzeitig sind die Kämpfe sozialer Bewegungen ein wiederkehrendes Motiv der Kunst. Sie sind Sujet und Inspiration, Motivation und Treiber künstlerischer Auseinandersetzung mit der Welt. So einfach sich die Gegenüberstellung von Kunst und Bewegungen, Künstler*innen und Aktivist*innen zunächst liest, so unbefriedigend wird sie, sobald man sich empirisch mit dem Themenfeld beschäftigt. Wo hört Politik auf, wo fängt Kunst an? Wann werden Künstler*innen zu Aktivist*innen in sozialen Bewegungen?
Alternately vilified as a publicity-seeking egoist and lauded as a rambunctious, fearless advocate, William Kunstler consistently embodied both of these qualities. Kunstler's unrelenting, radical critique of American racism and the legal system took shape as a result of his efforts to enlist the federal judicial system to support the civil rights movement. In the late 60s and the 70s, Kunstler, refocusing his attention on the Black Power and anti-war movement, garnered considerable public attention as defender of the Chicago Seven, and went on to represent such controversial figures as Leonard Peltier, the American Indian Movement leader charged with killing an FBI agent, and Jack Ruby, the killer of Lee Harvey Oswald. Later, Kunstler briefly represented Colin Ferguson, the Long Island Railroad mass murderer, outraging fans and detractors alike with his invocation of the infamous "black rage" defense. Defending those most loathed by mainstream, conventional America, William Kunstler delighted in taking on fiercely political cases, usually representing society's outcasts and pariahs free of charge and often achieving remarkable courtroom results in seemingly hopeless cases. Though Kunstler never gave up his revolutionary underpinnings, he gradually turned from defending clients whose political beliefs he personally supported to taking on apolitical clients, falling back on the broad rationale that his was a general struggle against an oppressive government. What ideological and tactical motives explain Kunstler's obsessive craving for media attention, his rhetorical flourishes in the courtroom and his instinctive and relentless drive for action? How did Kunstler migrate from a comfortable middle-class background to a life as a staunchly rebellious figure in social and legal history? David Langum's portrait gives depth to the already notorious breadth of William Kunstler's life