Suchergebnisse
Filter
821 Ergebnisse
Sortierung:
Kulturräume - Mit einer seltsamen Liebe
In: Osteuropa, Band 53, Heft 9-10, S. 1215-1222
ISSN: 0030-6428
Kulturraum Mittelmeer: Zwischen Abgrenzung und Annäherung
In: Zeitschrift für Kultur-Austausch, Band 46, Heft 3, S. 1-142
ISSN: 0044-2976
World Affairs Online
Das Mittelmeer, vielseitiger Wirtschafts- und Kulturraum
In: Aktuelle Cornelsen-Landkarte, 92,5
World Affairs Online
Hochkulturen und Steppenreiche: der Kulturraum Zentralasien
In: Osteuropa, Band 57, Heft 8/9, S. 27-52
ISSN: 0030-6428
World Affairs Online
Zensur im modernen deutschen Kulturraum
In: Studien und Texte zur Sozialgeschichte der Literatur 94
Kulturräume statt Kulturpädagogik?: einige Notizen
In: Am Ende - postmodern?: next wave in der Pädagogik, S. 131-140
Zur Zeit erlebt die Pädagogik einige Irritationen, denn sie zeigt sich sensibel für zeitgeistige Brüche. Ihre theoretischen Raster greifen nicht mehr mit gleichbleibendem Erfolg, ihre wissenschaftliche Rationalität wird frustriert, ihr wohlwollender analytischer Blick ist längst entschärft und zielt ins Leere: Gerade die Spezifität der Kulturpädagogik leidet momentan an einer Identitätskrise, weil ihr Arbeitsgebiet besonders sensibel auf neue Strömungen reagiert. Der postmoderne "Virus" breitet sich gerade in kulturellen Milieus und Szenen hervorragend aus. Die Kulturpädagogik scheint besonders an ihren eigenen Verdiensten und Errungenschaften zu kranken. Sie wirkt schwerfällig, ihre Sensibilität bewegt sich immer noch in alten Kanälen. Sie ist verinstitutionalisiert und ritualisiert. So wichtig die Institutionen und Rituale für andere pädagogische Zielsetzungen vielleicht sein mögen, so hohl sind sie für eigentlich kulturelle Kontexte. Die Kulturpädagogik sollte die Postmoderne als Chance nutzen, sich selbst an der ihr entstehenden Kultur zu messen, sich neu zu definieren. Der postmoderne Zeitgeist lebt und nährt sich nicht primär aus der Verbalisierung eines kritisch-politischen Bewußtseins. Die postmoderne Kultur lebt von einer anderen Form der Kritik, der Ironie, des spielerischen Umgangs mit den verbleibenden und noch nutzbaren Resten der Moderne, gegen die vor einiger Zeit noch argumentative Kritik geübt wurde. Die Kulturpädagogik sollte den Augenblick der Irritation nutzen, über sich nachzudenken und sich vielleicht neu zu orientieren. (SJ)
Hochkulturen und Steppenreiche: Der Kulturraum Zentralasien
In: Osteuropa, Band 57, Heft 8-9, S. 27-52
ISSN: 0030-6428
For ages, Central Asia has been an area of structured multi-culturalism. The tension -- sometimes symbiosis -- between highly specialized, cattle-breeding equestrian nomadic life & sedentary high culture has shaped the physiognomy of Central Asia up to modern times. Violent conflicts led to mass migration covering large areas. Symbiosis produced the legendary Silk Road, a highpoint of trans-cultural co-existence. Since the 18th century, however, specific aspects of the region have been transformed, first as the western part of Central Asia fell under Chinese rule, & then as the eastern part came under Russian rule in the 19th century. The borders of the contemporary nation-states are thus the product of imperial competition & Soviet nationality policy. Adapted from the source document.
Der Mittlere Osten - Kulturraum und Krisenfaktor
In: Politische Bildung Jg. 15, H. 1
Lothringen: Grenzraum und europäischer Kulturraum
In: Europa Regional, Band 2.1994, Heft 2, S. 1-9
The development of the north-eastern French region of Lorraine is not only determined by its peripheral position, but also particularly by the border location and, associated therewith, by the immediate neighbourhood of Germany. Historical structures from the Celtic, Roman and German periods as well as the German-French conflicts that started in the 19th century were the reasons that Lorraine could not unite till now, but in the final analysis is a divided region. Witness thereof give, among others, the Romanesque-Germanic language divide and the still ever present rivalry between Nancy, the capital of the former Duchy of Lorraine, and Metz, the former Celtic Mediomatrics' seat and a presently still important diocese. The development of the Romanesque-Germanic language divide and the great number of historic monuments show that Lorraine was exposed to the changing influences of the Romanesque and Germanic cultures. For the idea and/or the political vision of a "Lotharingia" which presently makes its appearance in the Saar-Lor-Lux region concept to succeed, it is of great importance that the mental barriers between the Romanesque and Germanic culture must be overcome. Lorraine's socio-historical heritage does not only make an important contribution to the identity evolution of the Lorraine people, but also accounts for the region's attractiveness. As a European cultural region, the border location obtains a boosting revaluation since the linking rather than the seperating character of Lorraine is now highlighted.