"Der Beitrag thematisiert die Frage, ob pädagogische Fachkräfte, die im Rahmen von Sprachfördermaßnahmen die sprachlichen Fähigkeiten von Kindern mit Deutsch als Zweitsprache (DaZ) fördern, ihre Sprache an den Förderbedarf der Kinder anpassen. Hierfür wurden zehn Fachkräfte während der Förderung videografiert und von 22 DaZ-Kindern wurde der Sprachstand erfasst. Da für alle Kinder ein Förderbedarf im Verstehen von W-Fragen dokumentiert wurde, konzentriert sich die Auswertung allein auf diesen Bereich. Die Sprache der Fachkraft wurde dabei analysiert nach: a) sprachlicher Flexibilität, d.h. welche Typen von W-Fragen werden produziert; b) Häufigkeit der Zielstruktur, d.h. wie viele W-Fragen werden von der Fachkraft produziert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Sprache der Fachkräfte als nur bedingt adaptiv eingeschätzt werden kann." (Autorenreferat)
It is almost clear that digital content per sé it is not good or bad in relation of "minoritized" languages as it happens for knives, you can cut bred or kill someone. Let us analyse the process in a long-term perspective. Documents and different formats, media and alphabets survived for centuries and millennia reaching us as a legacy from past generations. They are still accessible, readable and mostly understandable. In Pompei (Naples) we can still read graffiti on plasters promoting a Roman politician or supporting a local sport team. Furthermore ancient minority languages such as Etruscan are still readable as well. What will happen in 50, 100 or more years to our documents and, much more concerning, to documents written in "minoritized" languages? As we already discussed on the occasion of the digital preservation meetings and related outcomes and recommendations, the future of digital assets it is not safe at all, digital media are disintegrating, logical formats disappear, and hardware has a short expectation of life. Apart from similar concerns, let's consider, as an assumption, that digital preservation problems will be cleared, which kind of documents, content, knowledge, "culture" will be transferred to future generations? How can we foresee the future not only of "minoritized" languages but also even of main languages that are not the dominant ones? What will happen to "minoritized" languages? Even if today translator, virtual keyboards, extended alphabets, and more really facilitate the creation and translation of documents written in a "minoritized" language into a different language, the concept itself of networking rely on a "common/shared" language. One possible scenario is "minoritized" languages will not "fully" enjoy the opportunities offered by the network while "main" languages and much more "dominant" languages will take full advantages from networking. Information, knowledge will be transmitted, shared mainly through main and dominant languages. Main information channels, research documents, cutting edge technologies will be coded in dominant language. Competitive advantage will be relevant for those who will master that language. This means that at the end the gap between the two realities will increase. If you want to be part of the "leading team", share knowledge and know how, you must write, read, and think in the dominant language.
Der Autor beschreibt an Beispielen aus dem alltäglichen Sprachgebrauch die Durchsetzung der Alltagssprache mit Kriegswörtern und verdeutlicht, daß die Kriegswörter ihrer 'Bedeutung verlustig (gehen), welche die einst von ihr bezeichneten Gegenstände und Verhältnisse beinhalten'. Davon ausgehend, daß 'Sprache selber wird, was sie bezeichnet', nennt der Autor die Kriegssprache einen Skandal. Neben dieser moralisch geleiteten Klage geht er auch auf die Funktion der Kriegssprache im gesellschaftlichen Lebenszusammenhang ein. Die Kriegssprache verdinglicht, ist ideologisch und ist eine Militarisierung des Alltags. Diese Funktionen und ihre Verflechtungen untereinander stellt der Autor dar. Abschließend diskutiert er kurz den Unterschied zwischen Metaphern gebrauchender Alltagssprache und dem Sprachgebrauch der theoretischen Analyse gesellschaftlicher Verhältnisse durch den Marxismus und fordert die Sprechenden auf, nicht eine pazifierte Sprache zu sprechen und damit unkriegerisch zu sprechen, wo Unfriede und Krieg bestimmend ist, sondern 'die zivilen Denk- und damit Sprachsysteme zu entmilitarisieren'. (RE)
The study presented in this book is a corpus-based Critical Discourse Analysis of pornography. In its critical spirit, it focuses on the socially contested question whether pornography makes its consumers objectify humans and in particular women in their thinking. Objectification is divided into fragmentation (reducing people to their body parts), physicalization and visualization (conceptualizing people primarily in terms of physical and visual features), deSubjectification (ignoring some people´s perspectives), and passivization (thinking of people as passive participants in events). To study objectification, the study - in its discourse analytical orientation - qualitatively and quantitatively analyses a corpus of pornographic short stories (partly in comparison with a corpus of erotica). It concentrates on linguistic details supposed to contribute to the creation and maintenance of the four conceptualizations mentioned, e.g. the frequencies and lexical variation of lexemes for body parts (fragmentation) and of adjectival and nominal descriptors (physicalization and visualization), thematic elements (deSubjectification), or semantic role patterns in verbs for intercourse (passivization). The conclusion of the analyses is that pornography can be considered to objectify women in the sense of fragmenting, passivizing and physicalizing and visualizing them. Apart from passivization, the differences between women and men, however, are not extreme, suggesting that objectification extends to men, even though in a patriarchal culture, the discriminatory social effects will apply more severely to women than to men. As for deSubjectification, denying women their Subjectivity does not seem to be an essential component of pornography´s objectification. The study does not only add a valuable perspective to the ongoing debate on the effects of pornography, but in combining the usually qualitatively-oriented views of Critical Discourse Analysis with the quantitative methods of corpus analysis it also takes an innovative methodological path, highlighting the great benefits but also the risks and limitations of such an approach. From the contents: Discussing Pornography: Why People are Arguing about Pornography - Researching Pornography: Sexology and Hermeneutics - Researching Pornography: Critical Discourse Analysis - Analysing Pornography: Concrete Features of the Analysis - Fragmentation - Physicalization and Visualization - DeSubjectification - Passivization - Conclusion
Verfügbarkeit an Ihrem Standort wird überprüft
Dieses Buch ist auch in Ihrer Bibliothek verfügbar:
'In Deutschland lebende Kinder mit Migrationshintergrund und mangelnder Sprachkompetenz können Bildungschancen häufig nur unzureichend nutzen. Um diesen sprachlichen Defiziten frühzeitig zu begegnen, werden Sprachfördermaßnahmen bereits im Elementarbereich durchgeführt. Die Wirksamkeit solcher Sprachfördermaßnahmen wurde bisher allerdings selten überprüft. Die Landesstiftung Baden-Württemberg hat mit der hier vorgestellten Studie EVAS die Effektivität von durch die Landesstiftung geförderten gezielten Sprachfördermaßnahmen im Vergleich zu unspezifischen Förderaktivitäten im Kindergarten evaluieren lassen. Zusätzlich wurden in dieser Studie die Sprachleistungen geförderter Kinder mit denjenigen von Kindern ohne Förderbedarf verglichen (N=490). Die Ergebnisse der Studie zeigen, dass unmittelbare Effekte der spezifischen Sprachfördermaßnahmen ausbleiben. Dieser unerwartete Befund legt nahe, die Bedingungen erfolgreicher Sprachförderung zu diskutieren und abzuwägen.' (Autorenreferat)
The general theoretical issues of set phrases have yet to be studied at the level of the requirements of modern linguistics, the position of such language units has not been clearly defined, and their boundaries with other phrases remain uncertain. Issues such as the nature of set phrases, their formation, types, and attitude to other linguistic units, especially words and sentences, features of development, still need to be addressed in linguistics. The article's author explains that set phrases from the point of view of the language are the most exciting units that express the spirit of the people. The main features of stable combinations are their nominative and communicative functions. The author also discusses the differences between set phrases and complimentary combinations of words. Particular attention is paid to connecting complex term combinations to stable combinations.
In: Differenz und Integration: die Zukunft moderner Gesellschaften ; Verhandlungen des 28. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie im Oktober 1996 in Dresden ; Band 2: Sektionen, Arbeitsgruppen, Foren, Fedor-Stepun-Tagung, S. 442-446
In: Kultur und Gesellschaft: gemeinsamer Kongreß der Deutschen, der Österreichischen und der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie, Zürich 1988 ; Beiträge der Forschungskomitees, Sektionen und Ad-hoc-Gruppen, S. 470-472