In diesem Beitrag wird der Rechtsstatus der Ausländer im Schulwesen anhand des Grundgesetzes unter Berücksichtigung des europäischen und internationalen Rechts dargestellt. Es wird untersucht, welche Anforderungen das Verfassungsrecht an das Schulkonzept für Ausländer stellt. Dabei ist ein Verfassungsverständnis zugrunde gelegt, das die Grundrechte neben ihrer Abwehrfunktion als Rahmen und Richtlinie staatlichen Handelns ansieht, aber keine zwingende Ableitung konkreter (bildungspolitischer) Entscheidungen aus der Verfassung ermöglicht. Demokratie- und Rechtsstaatsprinzip sowie die Grundrechte verlangen, daß das Schulkonzept in den Grundzügen von der Legislative konkretisiert wird und dies nicht wie derzeit der Kultusadministration überlassen bleibt (sog. Gesetzesvorbehalt). Der Autor weist darauf hin, daß materiell die Verfassung einen weiten Raum bildungspolitisch-pädagogischer Gestaltung eröffnet. Zwar haben z.B. weder deutsche noch ausländische Schüler und Eltern Anspruch auf eine bestimmte Schulorganisation, aber bei den schulischen Inhalten sind für ausländische Schüler Modifizierungen rechtlich erforderlich (Sicherung der Muttersprache und der kulturellen Identität). Der Autor gelangt zu dem Schluß, daß Zielkonflikte in der Ausländerpolitik, die durch die bundesstaatliche Kompetenzverwaltung bedingt sind, durch eine Ergänzung des Grundgesetzes zur Ausländerintegration gelöst werden konnten. (DIPF/Orig.)
Angesichts der Diskussion um die Reform des juristischen Studiums in der Bundesrepublik befaßt sich der Verfasser - aus amerikanischer Perspektive - vergleichen mit der deutschen Juristenausbildung. Einleitend wird auf die Problematik der Rechtsvergleichung aufmerksam gemacht. Im zweiten Teil wird, der Frage nach den Zielen der Juristenausbildung folgend, das Leitmodell des amerikanischen Jurastudiums skizziert. Gegenstand des dritten Teils ist die Juristenausbildung in der Bundesrepublik. Anschließend wird über Verbesserungsmöglichkeiten durch "Verschulung" des Studiums nachgedacht, um angesichts hoher Studentenzahlen die Ausbildungsqualität zu sichern. Abschließend wird mit Blick auf die Situation der guten Law Schools für ein juristisches "Studium generale" plädiert, um den einzelnen Juristen in die Lage zu versetzen, seine eigenen Talente und Interessen ins Spiel zu bringen. (KW)
Der Aufsatz nimmt dominante Themen der Kritik an der staatlichen Regelschule auf: Kritik an ihrer Kopflastigkeit, ihrer Abtrennung von der alltäglichen Erfahrungswelt, der Bürokratisierung des Lernens in einer hierarchischen Organisation. Er prüft ihren empirischen Gehalt vor dem Hintergrund neuerer Entwicklungen im Schulsystem und ihre schulpädagogischen und organisationssoziologischen Implikationen. Dies geschieht vor allem in zwei Richtungen: erstens in der Untersuchung der Frage, wie durchgreifend die administrative Steuerung Handlungsspielraume auf der Ebene der Einzelschule einengen durfte, zweitens wird der pädagogische Sinn institutioneller und organisatorischer Regelungen des Schullebens in einer die kritische Diagnose relativierenden Weise erörtert. (DIPF/Orig.)
The M. H. Ross Papers contain information pertaining to labor, politics, social issues of the twentieth century, coal mining and its resulting lifestyle, as well as photographs and audio materials. The collection is made up of five different accessions; L2001-05, which is contained in boxes one through 104, L2002-09 in boxes 106 through 120, L2006-16 in boxes 105 and 120, L2001-01 in boxes 120-121, and L2012-20 in boxes 122-125. The campaign materials consist of items from the 1940 and 1948 political campaigns in which Ross participated. These items include campaign cards, posters, speech transcripts, news clippings, rally materials, letters to voters, and fliers. Organizing and arbitration materials covers labor organizing events from "Operation Dixie" in Georgia, the furniture workers in North Carolina, and the Mine-Mill workers in the Western United States. Organizing materials include fliers, correspondence, news articles, radio transcripts, and some related photos. Arbitration files consist of agreements, decisions, and agreement booklets. The social and political research files cover a wide time period (1930's to the late 1970's/early 1980's). The topics include mainly the Ku Klux Klan, racism, Communism, Red Scare, red baiting, United States history, and literature. These files consist mostly of news and journal articles. Ross interacted with coal miners while doing work for the United Mine Workers Association (UMWA) and while working at the Fairmont Clinic in West Virginia. Included in these related files are books, news articles, journals, UMWA reports, and coal miner oral histories conducted by Ross. Tying in to all of the activities Ross participated in during his life were his research and manuscript files. He wrote numerous newspaper and journal articles on history and labor. Later, as he worked for the UMWA and at the Fairmont Clinic, he wrote more in-depth articles about coal miners, their lifestyle, and medical problems they faced (while the Southern Labor Archives has many of Ross's coal mining and lifestyle articles, it does not have any of his medical articles). Along with these articles are the research files Ross collected to write them, which consist of notes, books, and newspaper and journal articles. In additional to his professional career, Ross was adamant about documenting his and his wife's family history in the oral history format. Of particular interest are the recordings of his interviews with his wife's family - they were workers, musicians, and singers of labor and folk songs. Finally, in this collection are a number of photographs and slides, which include images of organizing, coal mining (from the late 19th through 20th centuries), and Appalachia. Of note is a small photo album from the 1930s which contains images from the Summer School for Workers, and more labor organizing. A few audio items are available as well, such as Ross political speeches and an oral history in which Ross was interviewed by his daughter, Jane Ross Davis in 1986. All photographic and audio-visual materials are at the end of their respective series. ; Myron Howard "Mike" Ross was born November 9, 1919 in New York City. He dropped out of school when he was seventeen and moved to Texas, where he worked on a farm. From 1936 until 1939, Ross worked in a bakery in North Carolina. In the summer of 1938, he attended the Southern School for Workers in Asheville, North Carolina. During the fall of 1938, Ross would attend the first Southern Conference on Human Welfare in Birmingham, Alabama. He would attend this conference again in 1940 in Chattanooga, Tennessee. From 1939 to 1940, Ross worked for the United Mine Workers Non-Partisan League in North Carolina, working under John L. Lewis. He was hired as a union organizer by the United Mine Workers of America, and sent to Saltville, Virginia and Rockwood, Tennessee. In 1940, Ross ran for a seat on city council on the People's Platform in Charlotte, North Carolina. During this time, he also married Anne "Buddie" West of Kennesaw, Georgia. From 1941 until 1945, Ross served as an infantryman for the United States Army. He sustained injuries near the Battle of the Bulge in the winter of 1944. From 1945 until 1949, Ross worked for the International Union of Mine, Mill and Smelter Workers, then part of the Congress of Industrial Organizations (CIO), as a union organizer. He was sent to Macon, Georgia, Savannah, Georgia and to Winston-Salem, North Carolina, where he worked with the United Furniture Workers Union. He began handling arbitration for the unions. In 1948, Ross ran for United States Congress on the Progressive Party ticket in North Carolina. He also served as the secretary for the North Carolina Progressive Party. Ross attended the University of North Carolina law school from 1949 to 1952. He graduated with honors but was denied the bar on the grounds of "character." From 1952 until 1955, he worked for the Mine, Mill and Smelter Workers as a union organizer, first in New Mexico (potash mines) and then in Arizona (copper mines). From 1955 to 1957, Ross attended the Columbia University School of Public Health. He worked for the United Mine Workers of America Welfare and Retirement Fund from 1957 to 1958, where he represented the union in expenditure of health care for mining workers. By 1958, Ross began plans for what would become the Fairmont Clinic, a prepaid group practice in Fairmont, West Virginia, which had the mission of providing high quality medical care for miners and their families. From 1958 until 1978, Ross served as administrator of the Fairmont Clinic. As a result of this work, Ross began researching coal mining, especially coal mining lifestyle, heritage and history of coal mining and disasters. He would interview over one hundred miners (coal miners). Eventually, Ross began writing a manuscript about the history of coal mining. Working for the Rural Practice Program of the University of North Carolina from 1980 until 1987, Ross taught in the medical school. M. H. Ross died on January 31, 1987 in Chapel Hill, North Carolina. ; Digitization of the M. H. Ross Papers was funded by the National Historical Publications and Records Commission.
Das Urteil des Hessischen Staatsgerichtshofes über die Nichtigkeit einiger Paragraphen des Hessischen Gesetzes über die Neuordnung der gymnasialen Oberstufe basiert auf Argumenten und Begründungen, die aus juristischer und pädagogischer Sicht problematisch sind. Um mit Bezug auf wesentliche, im Urteil angesprochene Problembereiche einige Zusammenhänge zwischen juristischen und pädagogischen/bildungspolitischen Sachverhalten klären und Grenzüberschreitungen der Juristen markieren zu können, werden die juristischen Bezüge kurz erläutert und mit einschlägigen Befunden erziehungswissenschaftlicher Untersuchungen und aus der bildungspolitischen Diskussion konfrontiert. Abschließend wird auf bildungspolitische Konsequenzen hingewiesen, die sich aus dem Urteil ergeben bzw. ziehen lassen. (DIPF/Orig.)