Faced with a changing economic and demographic outlook, this article will suggest the adoption of a proactive and preventative approach to the quality of work and 'worklife' for the UK's 'older workers'. Ultimately, it seeks to explore the possibilities for the implementation of the Finnish concept of Work Ability (Illmarinen, 2005) in the context of the UK policy agenda. It will be suggest that this approach provides a policy framework that addresses recessionary pressures whilst maximising quality of life and the active ageing of individuals.
This paper considers activation policies in relation to older workers in a number of OECD countries. It explores four interpretations of 'activation' in respect of pension planning and retirement policies. However, activation policies need to be carefully evaluated. Labour market demands and a political language that stresses the 'pension crisis' and the 'dependency ratio' have to be considered in relation to established rights. Thus whilst governments may seek to promote a model of welfare based on the 'consumer citizen', in which retirement choices are made by reflexive individuals, the constraints on choice need to be highlighted. These constraints are likely to be unevenly distributed with some social groups experiencing longer working lives, less choice, with more compulsion and with conditions attached to any pension rights they may claim.
Abstract Die Verlängerung der Lebensarbeitszeit gehört in Deutschland spätestens seit der Rentenreform 1992 zu den Kernzielen staatlicher Sozialpolitik. Die gesetzlichen Möglichkeiten des vorzeitigen Ausstiegs aus dem Erwerbsleben wurden Schritt für Schritt eingeschränkt, die Altersgrenzen für den Renteneintritt angehoben. Im Gegenzug wurde die tarifliche und betriebliche Regulierung des Rentenübergangs gefördert. Der folgende Beitrag fragt nach den Auswirkungen dieser Steuerungspolitik auf die kollektivvertraglichen Handlungsebenen und die individuellen Übergangsbedingungen der Beschäftigten. Anhand qualitativer und quantitativer Daten wird ein Überblick über die Entwicklung der Gestaltung, Verbreitung und Nutzung des tariflichen und betrieblichen Rentenübergangs gegeben. Dabei zeigt sich, dass auch dieser von erheblichen Erosionstendenzen geprägt ist.
Analyse verschiedener Komponenten der Arbeitszeit in Japan: Wochenarbeitszeit, Überstunden, Pensionsalter, Teilzeitarbeit. Das Zahlenmaterial ist nach verschiedenen Kriterien strukturiert wie Unternehmensgröße, Wirtschaftszweige, Alter, Geschlecht. (IAB)
Zusammenfassung Aufgrund der demografischen Entwicklung ist in den kommenden Jahrzehnten mit einem deutlichen Rückgang des Erwerbspersonenpotenzials zu rechnen. Volkswirtschaftlich wie auch aus Gründen der individuellen Alterssicherung wird folglich die Einbeziehung Älterer in das Erwerbsleben zunehmend wichtig. Dabei stehen die wohlfahrtsstaatlichen Institutionen in Deutschland vor besonderen Herausforderungen. Der Arbeitsmarkt ist traditionell durch einen Schwerpunkt auf berufsspezifische Tätigkeiten geprägt. Aufgrund der kurzen Lebensarbeitszeit besteht für Betriebe wenig Anreiz, ältere Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmer in die berufliche Weiterbildung einzubeziehen. Zum anderen bieten familien- und sozialpolitische Regelungen wenig Unterstützung bei Familienaufgaben wie der Pflege älterer Angehöriger, was eine relativ niedrige Erwerbsbeteiligung gerade von Frauen begünstigt. Vergleiche mit anderen Ländern werden herangezogen, um Perspektiven eines möglichen Politikwechsels zu skizzieren.
Over the last decade life-course arrangements have been introduced in several EU Member States with the aim of enhancing in a coherent way individual flexibility and employability over an employee's whole working life. In this article we examine the effects of existing schemes with a life-course dimension in terms of employability, comparing four schemes in three countries. The conclusion we arrive at is that the schemes are mainly used for early retirement or achieving short-term benefits, while the uptake of provisions specifically related to employability is not very high. More attractive forms of working-life accounts should refocus on easily accessible basic schemes with short-term objectives and endowed with a sufficient budget for achieving long-term employability goals. They need to be underpinned and supplemented by collectively bargained company-level agreements.Au cours de la dernière décennie, des accords portant sur l'ensemble du parcours de vie ont été introduits dans plusieurs Etats membres de l'UE, dans le but d'améliorer de manière cohérente la flexibilité individuelle et l'employabilité sur l'ensemble du parcours professionnel d'un travailleur. Dans cet article, nous examinons les effets en termes d'employabilité des régimes actuels présentant une dimension portant sur l'ensemble du parcours de vie, en comparant quatre régimes dans trois pays. La conclusion à laquelle nous arrivons est que ces régimes sont principalement utilisés en vue d'une retraite anticipée ou pour obtenir des avantages à court terme, cependant que l'intérêt des dispositions spécifiquement relatives à l'employabilité n'est pas très élevé. Des formes plus attractives d'équilibre entre travail et vie privée devraient se recentrer sur des régimes de base aisément accessibles, dotées d'objectifs à court terme et d'un budget suffisant pour atteindre des objectifs d'employabilité à long terme. Ces efforts doivent être soutenus et complétés par des conventions collectivement négociées au niveau de l'entreprise.In den letzten zehn Jahren sind in mehreren EU-Mitgliedstaaten Regelungen eingeführt worden, die den gesamten Lebensverlauf in den Blick nehmen und darauf abzielen, die individuelle Flexibilität und Beschäftigungsfähigkeit der Arbeitnehmer über ihr gesamtes Berufsleben hinweg auf kohärente Weise zu erhöhen. In diesem Beitrag werden die Auswirkungen bestehender Regelungen mit einer Lebensverlaufsperspektive auf die Beschäftigungsfähigkeit untersucht. Der Vergleich von vier Regelungen in drei Ländern zeigt, dass diese hauptsächlich der vorzeitigen Pensionierung der Arbeitnehmer dienen oder ihnen kurzfristige Vorteile bringen, während die Bestimmungen, die ausdrücklich auf die Verbesserung der Beschäftigungsfähigkeit ausgerichtet sind, nur in geringem Maße umgesetzt werden. Es müssten attraktivere Formen von Lebensarbeits(zeit)konten geschaffen werden, in deren Mittelpunkt Grundsysteme stehen, die leicht zugänglich und auf kurzfristige Ziele ausgerichtet sind, aber mit ausreichenden Mitteln ausgestattet werden, um langfristige Ziele im Bereich der Beschäftigungsfähigkeit zu erreichen. Diese Regelungen müssen durch kollektiv ausgehandelte betriebliche Vereinbarungen unterstützt und ergänzt werden.
Whereas governments had previously designed early exit policies to unburden labour markets, they have come increasingly to regard them as problematic. We investigate the reasons for this policy reversal, focusing on two key actors: governments and trade unions. Our mixed-methods approach entails two major steps: first, we embed approaches to policy reform in a common framework to show the empirical relevance of the two major actors in most OECD countries. We find that both government ideology and union representativeness matter. In a second step, we investigate reform processes in two countries in more detail. Belgium and the Netherlands have much in common as regards government and interest groups but differ in terms of the reversal of early exit policies. We see that both the configuration of electoral and welfare state institutions have shaped the specific strategic environment of the two actors in both countries.