In: Umweltwissenschaften und Schadstoff-Forschung: UWSF ; Zeitschrift für Umweltchemie und Ökotoxikologie ; Organ des Verbandes für Geoökologie in Deutschland (VGöD) und der Eco-Informa, Band 11, Heft 1, S. 48-48
In: Umweltwissenschaften und Schadstoff-Forschung: UWSF ; Zeitschrift für Umweltchemie und Ökotoxikologie ; Organ des Verbandes für Geoökologie in Deutschland (VGöD) und der Eco-Informa, Band 10, Heft 6, S. 374-374
In: Umweltwissenschaften und Schadstoff-Forschung: UWSF ; Zeitschrift für Umweltchemie und Ökotoxikologie ; Organ des Verbandes für Geoökologie in Deutschland (VGöD) und der Eco-Informa, Band 10, Heft 5, S. 294-294
In: Umweltwissenschaften und Schadstoff-Forschung: UWSF ; Zeitschrift für Umweltchemie und Ökotoxikologie ; Organ des Verbandes für Geoökologie in Deutschland (VGöD) und der Eco-Informa, Band 10, Heft 4, S. 220-220
In: Umweltwissenschaften und Schadstoff-Forschung: UWSF ; Zeitschrift für Umweltchemie und Ökotoxikologie ; Organ des Verbandes für Geoökologie in Deutschland (VGöD) und der Eco-Informa, Band 10, Heft 3, S. 178-178
The aim of this article is to argue thatboth"minor literature" and "small literature"should be readdressedas Michel Ragon's "secondary zone literature"from three perspectives. Firstly, it will be argued that "minor and small literature" began to lose its theoretical capacitywith the advent of globalization after the new millennium. Secondly, the problems of "minor literature" and "small literature" will be updated. "Minor literature"mainly has two problems: 1) The first feature of "minor literature"runs the risk of not only dismissing all literature written by minorities in "minor languages", but also diminishing the possible meanings of the term, "minority"; and 2) The second and third characteristics of "minor literature"are unable to explain why only non-European artsareperceived to be political and collective. "Small literature"also has two problems: a) it fails to explain why countries thathardly qualify as 'small', face problems similar to those of "small literature" in the international literary context; and b) it does not have the capacity to explain the literature of minority and marginal groups within a nation or country. Thirdly, "minor and small literature" will be reconsidered as "secondary zone literature", not only in an attempt to emphasizecultural dynamics and power relations based on the visibility of various "minor & small" related literary works, but also to demonstrate that literature may beminor or small, but it always has quantitative implications.
Nicht was Literatur sein kann oder sein soll sondern was Literatur bedeutet, was sie ist, soll untersucht werden. Die Schriftlichkeit und damit die Literatur ist ein qualitativer Sprung in der Geschichte der Menschheit, der es ermöglichte, Erfahrungen, Wissen und Geschichte über mehrere Generationen zu tradieren. Mit Hilfe der Schrift schaffte sich die Menschheit ein "kollektives Gedächtnis". Mit dieser Entwicklung ging die Aufzeichnung der Mythen und die Entwicklung der Wissenschaft einher. Um Wissenschaft, die ja überwiegend nicht selbst erfahrenes Wissen speichert, anwendbar zu machen, bedürfen wir der Einbildungskraft. Dadurch wird es dem Menschen im Gegensatz zu fast allen anderen Lebewesen möglich, sich prinzipiell die ganze Welt und die geschichtliche Welt zu vergegenwärtigen. (RO)
This essay highlights a number of societal, teleological, aesthetic and metaphysical dimensions of literary creation, which resist classification or the demands of the times. On the basis of observations of the spiritual and ideological postulates of the contemporary era, the author tries to decode the place and the essence of literature in its anthropological unchangeable state, both in a diachronic and synchronic aspect.
In: Schröder, Stephan Michael orcid:0000-0003-3808-1478 (2019). Literatur als Bellographie: Der Krieg von 1864 in der dänischen Literatur. Berlin: Nordeuropa-Institut. ISBN 978–3–932406–37–9
Im deutschsprachigen Raum ist der Krieg von 1864 zu einer Marginalie in den Geschichtsbüchern geworden. Ganz anders in Dänemark, wo der Krieg ein zentraler Bestandteil der dänischen Erinnerungskultur ist. In Absetzung von der gängigen These, der Krieg sei in der dänischen Literatur vergleichsweise wenig behandelt worden, zeichnet dieses Buch die Tradition des bellographischen literarischen Diskurses über 1864 bis in die Gegenwart nach. Das besondere Augenmerk gilt dabei den verschiedenen Kriegsnarrativen und der Frage, wie Körperlichkeit in diesen Texten verhandelt worden ist.