Probleme der Vorratsdatenspeicherung, Rechtslage vor Aufhebung der Richtlinie durch den EuGH, Vergleich der Umsetzung mit Dänemark und Deutschland, Datenschutzverordnung 2018 ; eingereicht von Müllner Astrid ; Universität Linz, Diplomarbeit, 2017 ; (VLID)2343593
In den vergangenen Jahren wurde oftmals die Goodwillbilanzierung nach IFRS auf Anreizproblematiken untersucht und das Konzept des Impairment-only approach und des korrespondierenden Impairment Test kritisiert. Im Rahmen des Post Implementation Review des IFRS 3 ging das IASB auf die adressierte Kritik ein und konstituierte als Antwort das Forschungsprojekt "Goodwill and Impairment". Der Forschungsprozess gipfelt in einem Diskussionspapier, welches voraussichtlich Ende 2019 veröffentlicht wird. Die vorliegende Arbeit widmet sich der Thematik der Goodwillbilanzierung auf zwei nachgelagerten Ebenen. Die erste Ebene befasst sich mit den anreiztechnischen Problemen des Goodwill und ergründet den Informationsgehalt des Abschlussposten. Zu diesem Zweck wird die Vornahme von Goodwill Impairments aus einer bilanzpolitischen Sicht sowie die Value Relevance des Goodwill einer retrospektiven Analyse unterzogen. Einige Forschungsarbeiten dokumentieren eine derartige Instrumentalisierung für bilanzpolitische Zwecke sowie eine erhöhte Value Relevance, dennoch liegen auch konträre Ergebnisse vor. Die zweite Ebene umfasst eine systematische Untersuchung der Entwicklungen des "Goodwill and Impairment" Forschungsprojekts. Um ein Verständnis für die Entwicklungen des Projekts zu bekommen, wird der Forschungsprozess in drei chronologisch angeordneten Phasen sukzessive behandelt und die aktuelle Situation abschließend bewertet. Der Forschungsstand deutet gegenwärtig auf eine Anpassung des Berechnungsmodells für den Value in Use sowie auf eine Ausweitung der Offenlegungspflichten hin. Der Impairment-only approach, wie auch der Impairment Test, werden innerhalb des IASB kontrovers diskutiert. Dies resultiert in einer Betrachtung aller behandelten Ansätze innerhalb des Diskussionspapiers aus der Perspektive eines Impairment-only approach und eines Amortisationsmodells. ; In recent years Goodwill accounting according to IFRS was often analysed in respect to management incentives and the concept of the Impairment-only approach as well as the corresponding Impairment Test was frequently criticised. In the Post Implementation Review of IFRS 3 the IASB gives attention to the topic and founds the "Goodwill and Impairment" research project in response to the surrounding critics. The research process peaks in a discussion paper that is planned to be published at the end of 2019. This thesis deals with Goodwill accounting on two different levels. The first level addresses the incentives issue of Goodwill according to IFRS and examines the information content of the position. For this purpose, Goodwill Impairments in relation to earnings management motives and the Value Relevance of Goodwill will be revised with a retrospective problem analysis. Several research papers document an instrumentalization of Goodwill for earnings management purposes, but others provide contrary results. Similarly, no definite conclusion can be made for an increase of Value Relevance within the IFRS. The second level incorporates a systematic examination and description of the developments of the "Goodwill and Impairment" research project. To get an understanding of the developments within the project, the research process is covered sequentially in three chronologically ordered phases and the current situation is assessed at the end. The state of research indicates an adjustment of the calculation model for the Value in Use and an extension of the disclosure requirements. The Impairment-only approach and Impairment Test are both controversially discussed inside the IASB. This results in a consideration of all approaches in the discussion paper from the perspectives of both the Impairment-only approach and the amortisation model. ; Thomas Müllner, BSc ; Zusammenfassungen in Deutsch und Englisch ; Abweichender Titel laut Übersetzung des Verfassers/der Verfasserin ; Karl-Franzens-Universität Graz, Masterarbeit, 2019 ; (VLID)3806574
Diese Diplomarbeit beschäftigt sich mit zwei großen Themenschwerpunkten. Der erste Schwerpunkt behandelt die Prägung des Behindertenbegriffes seit Ende des Zweiten Weltkrieges, sowie die geschichtliche Entwicklung gesetzlicher Regelungen im Behindertenwesen in Österreich im Laufe dieser Jahrzehnte. Hauptaugenmerk wird dabei auf die Steiermark und die Ausarbeitung des neuen Steiermärkischen Behindertengesetzes 2004 gelegt. Ebenso werden diese Aspekte im internationalen Kontext, auch mit Hinweisen auf Völkerrechtliche Vereinbarungen, betrachtet. Im zweiten und umfangreicheren Teil dieser Arbeit wird das Thema ?Persönliche Assistenz? in der Steiermark behandelt. Unter anderem soll erklärt werden, worum es sich dabei handelt, was die gesetzlichen Grundlagen sind, welche Voraussetzungen erfüllt werden müssen, um Persönliche Assistenz in Anspruch nehmen zu können, und wie sich die Form der Leistungen in den letzten Jahren verändert hat. Mit eingearbeitet ist auch die Entwicklung der Selbstbestimmt-Leben-Bewegung auf internationaler, europäischer und nationaler Ebene. Dargestellt wird, wie die Behindertenorganisationen und Interessenvertretungen zur Persönlichen Assistenz stehen und wie damit umgegangen wird. Weiters wird der aktuelle Stand der mobilen Leistungserbringung und die zukünftigen Tendenzen erörtert. Ebenso erläutert wird die Form des Persönlichen Budgets.Abschließend werden kurz drei in Europa beispielhaft umgesetzte Modelle der Persönlichen Assistenz vorgestellt und verglichen. ; This diploma thesis emphasises two major subjects. The first one focuses on the alteration of the term ?handicapped? since the end of World War II, as well as the historical development of legal requirements for disabled people in Austria, during the last decades. The main field of attention is on Styria and the elaboration of the new Styrian Disablity Act 2004. These aspects are being reviewed in the international context, and also with reference to the international law treaty. In the second and more extensive part the subject of personal assistance in Styria is being thematised. The discussion topics are the statutory regulations, which requirements have to be fulfilled to be legitimated to utilise personal assistance, and how the available services have changed. Also the international, European and national progress of the Independent Living movement is inwrought. It is being depicted how the organizations helping disabled people and the advocacy for the handicapped adhere to personal assistance, and how it is being dealt with. Furthermore, there is a close look to the current and the future tendencies of the mobile service provision. Also the form of the personal budget is being described. Finally three exemplary models of personal assistance, which have been implemented in Europe, are being introduced and compared. ; von Helmut Müllner ; Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers ; Graz, Univ., Dipl.-Arb., 2011 ; (VLID)216264
Infrastructure investments are essential in generating sustainable development but also involve extensive political risk and potentially unreliable local partners. We study how banks financing such investments use syndication with non-local partners to pool economic leverage from trade, investment, and FDI. Using 5928 of the world's largest infrastructure and energy projects in 160 countries between 2000 and 2013, we show that banks pool economic leverage from banks with dominant economic ties to the host country and from supranational institutions. Our findings contribute three distinct elements to the nonmarket strategy literature. First, they highlight the strategic value of macro-economic dependencies in the management of political risk. Second, our study positions non-local alliances as an alternative to alliance partners in the host-country context. Third, our study is the first in IB to acknowledge the value of debt-side pooling of leverage. From a practical and policy point of view, our findings suggest that practitioners and policymakers should strive to improve the efficiency of debt syndication across borders as a means of mitigating political risk and encouraging infrastructure investment. SUPPLEMENTARY INFORMATION: The online version contains supplementary material available at 10.1057/s42214-022-00137-w.
In this paper, we broaden the conceptualization of institutions beyond the nation-state and develop the concept of an institutional triality that represents two national institutional environments and the supranational level. While much of international business (IB) research has focused on national institutions and the differences between them, little attention and theorizing has been dedicated to the supranational institutions that form an integral part of the global institutional ecosystem. First, we conduct an interdisciplinary bibliometric survey on supranational institutions and a qualitative review of the central publications. Second, we initiate theory building and conceptualize supranational institutions from an IB point of view, distinguish them from related IB concepts, and discuss the conceptual properties of supranational institutions that are most relevant for MNCs. Building on these distinctions and properties, we provide a conceptual framework for understanding supranational institutions in the institutional triality. Third, we provide avenues for IB research building on the delineations, the conceptual properties, and the conceptual framework. SUPPLEMENTARY INFORMATION: The online version contains supplementary material available at 10.1057/s41267-022-00537-3.
The issue of rural hospital closings in the United States in recent years has become of increasing concern to health care policy analysts. Rural communities face unique health needs, necessitating access to local health care. Much has been written about the social, economic, legislative, and technological changes that have increased the stress on rural hospitals in the 1980s. However, quantifiable models have been lacking with which to examine in detail factors associated with rural hospitals and to correlate such factors with individual hospitals' risks of closing. In this study, we identify variables correlated with rural community hospital closures in the period 1980-87. Using epidemiologic case-control methods, 161 closed rural hospitals were matched 1 to 3 with a control group of 483 rural hospitals which remained open during the same period. A series of hospital performance indicators and demographic, economic, and social community variables were entered into a multiple logistic regression model. Four variables were found to be positively correlated with risk of closure. They are for-profit ownership; nongovernment, not-for-profit ownership; presence of a skilled nursing or other longterm care unit; and the number of other hospitals in the county. Variables negatively correlated with risk of closure were accreditation by the Joint Commission on the Accreditation of Healthcare Organizations, the number of facilities and services, and membership in a multihospital system. Policy and research implications at the Federal, State, and local levels are discussed.
This paper describes the nature and strength of the relationship between six institutional characteristics of U.S. community hospitals and the rates of response of these hospitals to a nationwide survey conducted by the American Hospital Association (AHA). Furthermore, it demonstrates how one can calculate accurately the relative probability of response of hospitals with various combinations of these characteristics. The six characteristics studied were bed size, teaching status, AHA membership status, location within or without a Standard Metropolitan Statistical Area, investor or other form of ownership, and control by State or local government or by another type of organization.
Innovative Projekte im Bereich Mobilität sind mit besonderen Herausforderungen konfrontiert, wenn sie öffentliche und private Datenquellen nutzen wollen. Dazu gehören insbesondere auch öffentlich finanzierte Forschungsprojekte. Der Aufwand an personellen und finanziellen Ressourcen zur Beschaffung der Daten und zur Datenweiterverwendung ist trotz der Fortschritte bei den rechtlichen Rahmenbedingungen und der Anstrengungen von Bund, Ländern und Kommunen, offene Datenquellen bereit zu stellen, noch groß. Die effiziente Beschaffung von Daten ist davon abhängig, dass der Zugang zu Datensätzen und deren Metainformationen offen und dauerhaft gewährleistet ist. Hier wurde mit der mCLOUD des BMVI ein erster Schritt getan. Viele Nutzer benötigen jedoch Daten auch aus anderen Quellen und machen die Erfahrung, dass die Daten nicht immer offen, kostenfrei und dauerhaft verfügbar sind. Suchmaschinen für Datensätze sind zwar vorhanden, aber das Auffinden der Daten aus unterschiedlichsten Quellen verschiedener Behörden und Unternehmen ist mühsam. Die Forderung lautet hier, Daten besser auffindbar zu machen. Die Anzahl der Open-Data-Portale oder -Kataloge wächst erfreulicherweise beständig, aber Plattformen, die Zugriffsmöglichkeiten auf Daten bieten, sind meist dezentral aufgebaut, so dass hier zusätzliche Aufwände bei der Suche entstehen. Eine zentrale Anlaufstelle für "alle" offenen Daten ist mit GovData geplant, aber noch nicht vollumfänglich ausgebaut. Die Kosten für die Beschaffung von Daten sollten, vor allem für Forschungsprojekte, Civic-Technology-Initiativen und Start-ups, gering gehalten werden. Die Beschaffung bestimmter Daten kann hohe Kosten verursachen und damit die Nutzungsmöglichkeiten, die Erschließung neuer Märkte und Innovationen allgemein stark einschränken. Kostenfaktoren sind vor allem Suchaufwand, Lizenzgebühren und der Übermittlungsaufwand an den Nutzer, des Weiteren die Technik für die Datenverwaltung, die Plausibilisierung sowie für Konvertierung und Anpassung. Nutzungsbedingungen können ein weiteres Hemmnis für Analyse, Auswertung und Weiterverarbeitung sein sowie vor allem für die Entwicklung marktreifer Datenprodukte. Eine Erleichterung für die Datenweiterverwender ist ein einheitlicher Rechtsrahmen für die Daten aller Anbieter, wie er sich für die Daten im öffentlichen Bereich abzeichnet (Standardverträge bzw. offene Lizenzen). Bei kommerziellen Anbietern führt die freie Vertragsgestaltung zu einer Vielzahl von Möglichkeiten, die für Projekte zu hohen Aufwänden zur Abstimmung der Vertragsbedingungen sowie zu nicht mehr kompatiblen Nutzungsbedingungen von Daten aus verschiedenen Quellen führen können. Die Nutzungsbedingungen schließen aktuell in vielen Fällen die Bereitstellung von aufbereiteten Daten für Dritte aus. Derzeit ist eine einfache Lösung für die Bereitstellung solcher Daten, die im Rahmen der mFUND-Projekte entstanden sind, noch nicht in Sicht. Die mFUND-Projekte arbeiten jedoch daran, eine rechtssichere gemeinsame Nutzung der Daten im Sinne der Nachhaltigkeit ihrer Projekte mit Hilfe der gesammelten Erfahrungen zu ermöglichen. Weiterhin haben die Projekt-Verantwortlichen kritische Punkte identifiziert, die auf politischer Ebene angegangen werden sollten, und Vorschläge dazu formuliert. Die in dieser Veröffentlichung skizzierten Lösungsansätze können einen wichtigen Beitrag zum Fortschritt der Digitalisierung auf der Basis von Open Data in Deutschland leisten.
Austrian Federal Ministry of Science, Research and Economy ; Austrian Science Fund ; Belgian Fonds de la Recherche Scientifique ; Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek ; Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) ; Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) ; Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ) ; Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) ; Bulgarian Ministry of Education and Science ; CERN ; Chinese Academy of Sciences, Ministry of Science and Technology ; National Natural Science Foundation of China ; Colombian Funding Agency (COLCIENCIAS) ; Croatian Ministry of Science, Education and Sport ; Croatian Science Foundation ; Research Promotion Foundation, Cyprus ; Secretariat for Higher Education, Science, Technology, and Innovation, Ecuador ; Ministry of Education and Research, Estonian Research Council ; European Regional Development Fund, Estonia ; Academy of Finland, Finnish Ministry of Education and Culture ; Helsinki Institute of Physics ; Institut National de Physique Nucleaire et de Physique des Particules/CNRS ; Commissariat a l'Energie Atomique et aux Energies Alternatives/CEA, France ; Bundesministerium fur Bildung und Forschung ; Deutsche Forschungsgemeinschaft ; Helmholtz-Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren, Germany ; General Secretariat for Research and Technology, Greece ; National Scientific Research Foundation ; National Innovation Office, Hungary ; Department of Atomic Energy ; Department of Science and Technology, India ; Institute for Studies in Theoretical Physics and Mathematics, Iran ; Science Foundation, Ireland ; Istituto Nazionale di Fisica Nucleare, Italy ; Ministry of Science, ICT, and Future Planning ; National Research Foundation (NRF), Republic of Korea ; Lithuanian Academy of Sciences ; Ministry of Education ; University of Malaya (Malaysia) ; Mexican Funding Agency (BUAP) ; Mexican Funding Agency (CINVESTAV) ; Mexican Funding Agency (CONACYT) ; Mexican Funding Agency (LNS) ; Mexican Funding Agency (SEP) ; Mexican Funding Agency (UASLP-FAI) ; Ministry of Business, Innovation and Employment, New Zealand ; Pakistan Atomic Energy Commission ; Ministry of Science and Higher Education ; National Science Centre, Poland ; Fundaciio para a Ciencia e a Tecnologia, Portugal ; JINR, Dubna ; Ministry of Education and Science of the Russian Federation ; Federal Agency of Atomic Energy of the Russian Federation ; Russian Academy of Sciences ; Russian Foundation for Basic Research ; Ministry of Education, Science and Technological Development of Serbia ; Secretaria de Estado de Investigacion ; Desanrrollo e Innovacion and Programa Consolider-Ingenio, Spain ; Swiss Funding Agency (ETH Board) ; Swiss Funding Agency (ETH Zurich) ; Swiss Funding Agency (PSI) ; Swiss Funding Agency (SNF) ; Swiss Funding Agency (UniZH) ; Swiss Funding Agency (Canton Zurich) ; Swiss Funding Agency (SER) ; Ministry of Science and Technology, Taipei ; Thailand Center of Excellence in Physics ; Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology of Thailand ; Special Task Force for Activating Research ; National Science and Technology Development Agency of Thailand ; Scientific and Technical Research Council of Turkey ; Turkish Atomic Energy Authority ; National Academy of Sciences of Ukraine ; State Fund for Fundamental Researches, Ukraine ; Science and Technology Facilities Council, United Kingdom ; U.S. Department of Energy ; U.S. National Science Foundation ; Marie-Curie program (European Union) ; European Research Council (European Union) ; EPLANET (European Union) ; Leventis Foundation ; A. P. Sloan Foundation ; Alexander von Humboldt Foundation ; Belgian Federal Science Policy Office ; Fonds pour la Formation a la Recherche dans l'Industrie et dans l' Agriculture (FRIA-Belgium) ; Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT-Belgium) ; Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS) of the Czech Republic ; Council of Science and Industrial Research, India ; HOMING PLUS program of the Foundation for Polish Science, European Union ; Regional Development Fund ; Mobility Plus program of the Ministry of Science and Higher Education ; National Science Center (Poland) ; Sonata-bis ; Thalis and Aristeia programs - EU-ESF ; Greek NSRF ; National Priorities Research Program by Qatar National Research Fund ; Programa Clarin-COFUND del Principado de Asturias ; Rachadapisek Sompot Fund for Postdoctoral Fellowship, Chulalongkom University ; Chulalongkom Academic into its 2nd Century Project Advancement Project (Thailand) ; Welch Foundation ; Ministry of Education and Research, Estonian Research Council: IUT23-4 ; Ministry of Education and Research, Estonian Research Council: IUT23-6 ; National Science Center (Poland): Harmonia 2014/14/M/ST2/00428 ; National Science Center (Poland): Opus 2013/11/B/ST2/04202 ; National Science Center (Poland): 2014/13/B/ST2/02543 ; National Science Center (Poland): 2014/15/B/ST2/03998 ; Sonata-bis: 2012/07/E/ST2/01406 ; Welch Foundation: C-1845 ; Differential and double-differential cross sections for the production of top quark pairs in proton-proton collisions at 13 TeV are measured as a function of jet multiplicity and of kinematic variables of the top quarks and the top quark-antiquark system. This analysis is based on data collected by the CMS experiment at the LHC corresponding to an integrated luminosity of 2.3 fb(-1). The measurements are performed in the lepton + jets decay channels with a single muon or electron in the final state. The differential cross sections are presented at particle level, within a phase space close to the experimental acceptance, and at parton level in the full phase space. The results are compared to several standard model predictions.