Marukusu-Engerusu-Marukusushugi kenkyu: Marx-Engels-Marxismusforschung
ISSN: 0916-0809
34810 Ergebnisse
Sortierung:
ISSN: 0916-0809
In: Carver , T 2017 , ' Making Marx Marx ' , Journal of Classical Sociology , vol. 17 , no. 1 , pp. 10-27 . https://doi.org/10.1177/1468795X17691388
The context through which readers have come to know Marx as 'Marx' was not discovered. It was constructed by Marx in the first instance, and by others during his lifetime and afterwards. What he told us about himself at different stages of his life has been assimilated in various ways to reinforce what more-or-less authorised biographers think we should know about his 'life and thought'. These accounts are based on what bibliographers present as his 'collected works', graded by significance. Intellectual biographies are couched in a genre that is neither the contingent everyday (since readers are presented with a life story that has ended) nor the publicity-minded autobiographical (as Marx's self-characterisations certainly were). Marx himself posted a public notice in 1847, putting a project in self-publicity underway. His own autobiographical and auto-bibliographical Preface of 1859, and Engels' summarising review of Marx's book of the same year, both had somewhat wider contemporary audiences. In recounting his activities and works, Marx's inclusions and emphases are quite different from twentieth- and twenty-first-century canons. A Collected Essays project for Marx was mooted by himself in the early 1850s, but the plan was to recirculate only those items which would raise issues that were still politically current. In 1872, a number of German socialists consciously embarked on a political process of constructing Marx and Engels as iconic founding fathers. Their mass recirculation of The Communist Manifesto sparked an enormous number of reprints and translations. This highly readable text made Marx 'great'. After his death in 1883, the situation changed dramatically. Engels' republication of Marx's works with new introductions and prefaces, along with Engels' own works, promoted Engels' projects and ideas as following directly from, and intentionally supplementary to, Marx's 'thought'. Franz Mehring's 1902 catalogue listing of the Marx–Engels archival legacy laid the basis for the first biography of Marx, ...
BASE
Karl Marx und Martin Heidegger haben das gemeinsame Schicksal, dass ihre Rezeption politisch überformt war. Seit dem Jahr 1989 hat sich das geändert. Ein verfehlter Sozialismus ist zusammengebrochen - Marx ist philosophisch vogelfrei. In eben diesem Jahr erschienen Heideggers "Beiträge zur Philosophie", die einen genaueren Blick auf sein Denken in den 30er Jahren erlauben. Von diesem Ausgangspunkt her werden beide gemeinsam gelesen. Die Rezeption hatte sie zunächst und zumeist in zwei verschiedene Lager auseinanderdividiert. Der hier vorgelegte Essay macht sich umgekehrt daran, ihr Denken wirklich und wahrhaftig ineinander zu montieren. Ein einleitender Teil umreißt die "Extreme des Formbegriffs" bei Marx und Dilthey. Dann wird der späte Marx in Heideggers "Kehre" implantiert. Vor diesem Hintergrund fällt neues Licht auf das "Ereignis". Der Versuchsanordnung für dieses Experiment liegt die Annahme zugrunde, dass in beiden Denkern gnostische Motive in ihre Bestandteile auseinandergefallen sind. Marx beschreibt im Kapitalbegriff den real existierenden "Demiurgen" und seine verfehlte Schöpfung - sein kommender Gott, das Proletariat, hat welthistorisch verspielt. Heidegger erdenkt das ganz Andere, den Vorbeigang des kommenden Gottes im "Ereignis". Marx beschreibt, was ist, Heidegger erdenkt, was fehlt und hält den Horizont einer geschichtstheologischen "Metaphysik" offen. So ergänzen sie sich wechselseitig. Mit Marx für Heidegger - Mit Heidegger für Marx
In: Tempo e democrazia
In: Forschungsjournal Soziale Bewegungen: Analysen zu Demokratie und Zivilgesellschaft, Band 29, Heft 1, S. 153-154
ISSN: 2365-9890
In: Forschungsjournal Soziale Bewegungen: Analysen zu Demokratie und Zivilgesellschaft, Band 29, Heft 1, S. 153-154
ISSN: 2192-4848
In: Telos: critical theory of the contemporary, Band 1971, Heft 9, S. 153-155
ISSN: 1940-459X
In: Classic thinkers
Another Marx -- Making Marx Marx -- Class struggle and class compromise -- History and progress -- Democracy and Communism/Socialism -- Capitalism and revolution -- Exploitation and alienation
In: Historical social research: HSR-Retrospective (HSR-Retro) = Historische Sozialforschung, Band 26, Heft 1, S. 244-250
ISSN: 2366-6846
Der Autor diskutiert die Möglichkeiten, die eine elektronische Veröffentlichung der Marx-Engels-Gesamtausgabe (MEGA) via CD-ROM oder Internet für eine neue Rezeption der Klassiker im Computerzeitalter bietet. Durch den Einsatz der modernen Informationstechnologien könnte z.B. ein besserer Zugang zum Gesamtwerk geschaffen werden, als Marx ihn selbst entworfen hatte. Nach einem kurzen historischen Rückblick über die Entstehungsbedingungen der MEGA bei Karl Marx und Friedrich Engels berichtet der Autor über die gegenwärtige Konzeption und den Stand der Bemühungen um eine elektronische Veröffentlichung des Werkes. Er erörtert technische Fragestellungen bei der Datenverarbeitung der Gesamtausgabe und skizziert zukünftige Entwicklungen im Hinblick auf eine veränderte Editions- und Rezeptionsweise der marxistischen Theorie. (ICI)
In: Collection Actuel Marx confrontation
In: Série Philosophie
In: Germinal: Marxismo e educação em debate, Band 10, Heft 1, S. 1
ISSN: 2175-5604
<p>Neste ano de 2018, celebrando os 200 anos do nascimento daquele que Friedrich Engels identificou como o maior pensador do seu tempo, <em>Germinal: Marxismo e Educação em Debate</em> – neste Volume 10, Número 3 – homenageia àquele sem o qual o sentido deste projeto editorial não existiria: Karl Marx (5/5/1818 - 14/3/1883). Reafirmamos que Marx permanece <em>referência viva</em> que nos inspira na crítica às relações de produção nas quais vivemos e nos esforços de organização da classe trabalhadora (a classe com cadeias radicais em luta pela superação destas opressivas relações de produção em que os meios de vida já são todos mercadoria.</p>