Franz Kafka: Narration, Rhetoric, and Reading ed. by Jakob Lothe, Beatrice Sandberg, and Ronald Speirs (review)
In: Journal of Austrian studies, Band 46, Heft 1, S. 98-99
ISSN: 2327-1809
30 Ergebnisse
Sortierung:
In: Journal of Austrian studies, Band 46, Heft 1, S. 98-99
ISSN: 2327-1809
SSRN
Working paper
In: Hungarian cultural studies: e-journal of the American Hungarian Educators Association, Band 4, S. 171-189
ISSN: 2471-965X
In this paper, I examine the ways in which women writers have contributed to literary modernity, and discuss approaches and rhetoric tropes that are able to convey the peculiarities of femininity. To this purpose, I have chosen to discuss a range of gendered prose poetry methods used by women writers of the first half of the 20th century that articulate the peculiarities of women's identities. Inspired by feminist researchers Griselda Pollock and Rita Felski, I also examine instances and possible interpretations of gendered impersonal narration, such as the rhetoric of enumeration, overlapping cultural and fictional narratives, and the projection of feminine subjectivity onto objects. I also emphasize that we must take into account not only to the voice, language and personality of a character or narrator when examining constructs of their (feminine) self-image, but also other signs emerging elsewhere in the text.
In: Public culture, Band 35, Heft 1, S. 135-152
ISSN: 1527-8018
Abstract
Lauren Berlant, Moishe Postone, and Michael Silverstein were colleagues at the University of Chicago for over thirty years. Postone was one of the leading Marxist thinkers in the world; Silverstein was the leading linguistic anthropologist of his generation; and Berlant was the most influential literary theorist of her generation. This article examines whether Marxism, semiotic linguistics, and literary studies are compatible. However, the author will go back to the "linguistic turn" and revisit some older debates about the role of rhetoric. But a revitalized rhetoric of temporality will answer the questions that Benedict Anderson raised almost forty years ago: How do the temporalities of capital and narration interact to create new social affects and emotions? What would a Marxist approach to a semiotic linguistics of affect and subjectivity look like?
In: Historical social research: HSR-Retrospective (HSR-Retro) = Historische Sozialforschung, Band 31, Heft 3, S. 29-49
ISSN: 2366-6846
'Vor dem Hintergrund der konstruktivistischen Wende, die weite Teile der Methodendiskussion bestimmt, wird die spezifische, als interaktiv zu bezeichnende Plausibilisierung der autobiographischen Erzählung rekonstruiert. Der Fokus wird dabei auf jene Sequenzen gesetzt, in denen die Erzählerin ihre Spracherwerbsprozesse darstellt. Verhaltensdaten (ihre gut ausgebauten Deutschkenntnisse, die im Interview offensichtlich sind) werden mit der Schilderung ihrer Schlüsselerlebnisse kontrastiert, bei der sie angibt, Deutsch v.a. über das Fernsehen erworben zu haben. Die spezifische Rolle des Leidens wird hervorgehoben und mit Erkenntnissen aus der Spracherwerbsforschung in Beziehung gesetzt, wo immer deutlicher wird, wie erfolgreicher Erwerb und Emotion in enger Beziehung zueinander stehen.' (Autorenreferat)
In: MCS: Masculinities & Social Change, Band 4, Heft 3, S. 241-269
ISSN: 2014-3605
This article is focused on the study conducted on prostitution customers in Spain with the purpose of understanding why men pay for sex. In order to answer this question, the discourses of prostitution customers were analyzed through semi-structured in-depth interviews, group interviews and discussion groups. With the aim of coherently structuring the obtained narrations and classifying them in categories, the theoretical framework "frame analysis" was implemented. Four typologies of ideal customers were obtained: the misogynistic (hatred for women); consumerist (everything can be bought and sold); friend (affective though abusive); and critical (occasional and repentant). As far as we are concerned, the purchase of sex is not produced by the search for quality sex, fun and hedonistic enjoyment, but rather for a strategy to reinforce masculinity based on an identity focused on exhibition in front of a group of peers.
In: Forum qualitative Sozialforschung: FQS = Forum: qualitative social research, Band 4, Heft 3
ISSN: 1438-5627
Vor dem Hintergrund der konstruktivistischen Wende, die weite Teile der Methodendiskussion bestimmt, wird die spezifische, als interaktiv zu bezeichnende Plausibilisierung der autobiographischen Erzählung rekonstruiert. Der Fokus wird dabei auf jene Sequenzen gesetzt, in denen die Erzählerin ihre Spracherwerbsprozesse darstellt. Verhaltensdaten (ihre gut ausgebauten Deutschkenntnisse, die im Interview offensichtlich sind) werden mit der Schilderung ihrer Schlüssererlebnisse kontrastiert, bei der sie angibt, Deutsch v.a. über das Fernsehen erworben zu haben. Die spezifische Rolle des Leidens wird hervorgehoben und mit Erkenntnissen aus der Spracherwerbsforschung in Beziehung gesetzt, wo immer deutlicher wird, wie erfolgreicher Erwerb und Emotion in enger Beziehung zueinander stehen.
In: Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik, Band 12, Heft 1, S. 104-116
"Das dynamische Forschungsfeld CSR lässt bereits einige konkurrierende Denkrichtungen erkennen, die wir als Narrative bezeichnen. Diese Narrative bieten der relativ jungen CSR-Bewegung Identitäten, die unhinterfragt angenommen werden. Dies wird in der wissenschaftlichen Debatte zu einem Problem, da die vorwissenschaftlichen Prämissen dieser Denkgebäude nicht offengelegt werden, sondern vermeintlich objektive Sachzwänge und deren Folgen begründen. Mehrere Beispiele illustrieren diese These." (Autorenreferat)
In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Band 55, Heft 1, S. 67-93
ISSN: 0032-3470
From discourse to narration. The promise of narrative analysis in political science Interpretive political science scholars argue that language does not only describe social realities but also serves as a medium of their construction. This minimal consensus, however, leaves one crucial question open. What are the techniques on which this construction of the world is based and how do these rhetorical devices bring about their performative effects? In this article we argue that narratives shape social praxis through the process of narration and, in doing so, enable the political dimension of language. A dialogue between political science and literary studies opens a promising avenue for such a research perspective. We introduce the basic narratology of Albrecht Koschorke to develop a methodology for researching political narratives. To illustrate a narrative analysis and to reflect on its methodological difficulties, we examine different narratives about the riots in the UK in 2011. Adapted from the source document.
In: Psychologie und Gesellschaftskritik, Band 24, Heft 2, S. 37-58
Anhand uneindeutiger literarischer Texte wird demonstriert, wie jeweilige Wirklichkeiten bzw. Wahrheiten hergestellt werden: durch die Zuordnung einer Narration zu einem Genre, durch Konvention oder durch Regeln des Diskurses. Eine Diskussion des Genrebegriffs weist dessen Schwäche für ein Verständnis psychologisch relevanter Erzählungen auf. Besser tauglich scheint Wittgensteins Regelbegriff, von dem eine Brücke gefunden werden kann zu Foucaults Konzept des regelgeleiteten Diskurses, mit dem das Wirken heteronomer Macht in narrativen Konstruktionen deutlich werden kann.
In: Dissent: a journal devoted to radical ideas and the values of socialism and democracy, Band 49, Heft 1, S. 21-28
ISSN: 0012-3846
Introduces this issue on genocide & ethnic cleansing in Rwanda, the former Yugoslavia, & East Timor, focusing on moral & political issues that distinguish these modern forms of holocaust from the Shoah. After lamenting the major powers' failure to intervene in minimizing or preventing these tragedies, it is suggested that honest reporting on the new killing fields must construct a descriptively simple narration, eschew easy moralizing, & mandate governments' role in stopping the slaughter. An in-depth analysis of the "language of slaughter" reveals that, while earlier authors such as Joseph Conrad & Ernest Hemingway could capture the horrors of combat in direct & simple rhetoric, chroniclers of contemporary genocide reflect spontaneity, immediacy, & self-reflection. J. Sadler
In: International Letters of Social and Humanistic Sciences, Heft 60, S. 17-21
Embodiment of apocalyptic imagination has been a major theme in which many writers have pointed it out especially from the midst of twentieth century onwards. Earth today is vulnerable and would be so dangerous for future generation from now on. Although, J. G. Ballard's narrations do not create an ordinary apocalyptic apprehension of human abolition, but he enters the core of the apocalyptic theme by intertwining our world with an altering people's psyche who try to develop a new relationship with nature. This paper examines Ballard's The Drowned World (1962) from the view of the human psyche in an apocalyptic setting. It follows and analyzes the characters of Dr. Robert Kerans (a biologist) and his team in which they are transformed in the story - both mentally and physically.
In: Human affairs: HA ; postdisciplinary humanities & social sciences quarterly, Band 20, Heft 3, S. 241-248
ISSN: 1337-401X
Time and Fantasy in Narratives of Jihad: The Case of the Islami Jamiat-I-Tuleba in Karachi
This article proposes an analytical framework for thinking about violence in the Islami Jamiat-i-Tuleba (IJT), the student organization of Jamaat e Islami (JI), Pakistan's longstanding Islamist party. It prioritises the intersection of the psychic and the social, and the role of politics, history and biography in mediating the modalities, narration and praxis of violence in the city of Karachi. The dominant explanations tend to emphasise political instrumentalism, and structural and ideological factors, and to "Islamicise" the violence, collapsing Islamic rhetoric into an extemporization of conditions, ignoring the deep affective appeal of violence to individuals, and leaving unelaborated the role of intersecting national, local and individual contexts and temporalities in structuring political subjectivity and violent action.
In: Sprawy narodowościowe, Heft 40, S. 181-196
ISSN: 2392-2427
"The never-ending Polish story": The Smolensk Discourse of Gazeta PolskaThe author analyzes articles published in Gazeta Polska after the plane crash that caused death of President Lech Kaczynski and other senior Polish officials in Smolensk in 2010. The Smolensk discourse in Gazeta Polska is structured with specific rhetoric strategies and anthropological categories. It is based on an antinomy of "everyman" versus "elites". Furthermore, it brings some light to the importance and meaning of the rituals and symbolic sphere in public life. In reference to the traditions of the Polish nineteenth-century approaches, it affects a reader with consistent interpretations and worldviews. The Smolensk discourse is so persuasive also due to certain literary techniques as well as creating a sense of continuity that replaces the cultural rupture. Cultural rupture, however, is a fundamental category that organizes the Smolensk narration in Gazeta Polska and, to some extent, a Polish conservative discourse in general.
In: Bios: Zeitschrift für Biographieforschung, Oral History und Lebensverlaufsanalysen, Band 28, Heft 1-2, S. 251-265
ISSN: 2196-243X
"Dieser Beitrag hat die Plattform Ernst Jandl Online zum Thema. Nach einer Einführung zum österreichischen Schriftsteller Ernst Jandl (1925-2000) und zu bisherigen Ansätzen, sein Leben in verschiedenen Formaten zu präsentieren, wird das Konzept der Plattform dargestellt. Den Ausgangspunkt der Überlegungen bildet dabei die Frage nach dem Verhältnis von verschiedenartigen Egodokumenten zueinander. Ausgehend davon wird das biographietheoretische Konzept der Website skizziert, die sich einerseits auf das Modell der Anti-Biographie (Nye), andererseits auf die historischen Formen der Biobibliographik stützt. Unter Miteinbeziehung der Akteur-Netzwerk-Theorie und Pierre Bourdieus Biographieverständnis werden die konventionellen Ansätze biographischer Narration (Werk- und Leistungsschau, vom Geniegedanken ausgehende Meistererzählung und Entwicklungsgeschichte) hinterfragt und der Versuch beschrieben, sie mit dem datenbasierten Zugang der Plattform zu durchbrechen: Die Zersplitterung des Subjekts im digitalen Raum wird fruchtbar gemacht, indem die 'Biographeme' (Barthes) identifiziert, sichtbar gemacht und neu zusammengefügt werden. Das individuelle Zusammensetzen der Lebenspixel ist dabei Aufgabe der Benutzenden, wodurch der spotlight approach auf Biographierte und Biographierende gleichermaßen gebrochen wird." (Autorenreferat)